Het verkoopmoment met de naam stilte

Goede verkopers weten er mee om te gaan. Stilte in het verkoopgesprek.

Het verkoopmoment met de naam stilte

Slechtere verkopers vullen de stilte onmiddellijk met extra argumenten. De koper denkt als het stil is: nu moet ik beslissen, maar begrijpt, zodra de verkoper met nieuwe argumenten komt, dat uitstel van de aankoop mogelijk is en dat er nog meer onderhandelingsruimte is.

Omgaan met stilte is spannend, mooi en inspirerend. Wie het kan, die verkoopt stukken beter. De verkopen komen gewoon naar je toe, mits je de stilte op het juiste moment neerzet en benut. Je wordt er rustig van.

Het is niet het opdringerige moment waarin je uitlegt waarom jouw product of dienst de juiste keuze is. Dat moment is ook nodig, het overtuigen met feiten en liever nog ervaringen, voorbeelden. Nee, het gaat om de hierop volgende fase in het verkoopproces.

Op de klant vertrouwen. Goede verkopers luisteren naar de klant. Dan houden ze dus even hun mond. Na de overtuigingsfase komt de ontmoetingsfase, waarin de klant commentaar geeft. Dan moet je stil zijn en luisteren. Op zijn best wat aanmoedigen. Deze fase is cruciaal.

Voelt de klant zich gehoord? Of komt de verkoper met nieuwe argumenten en gaat hij de competitie aan. Dit is een doodlopende weg. Er ontstaat al snel een oeverloze discussie met twee verliezers en geen verkoop. Stil zijn en bevestigen is veel beter.

De klant krijgt in de ontmoetingsfase graag waardering en erkenning. Zijn of haar argumenten zijn heel verstandig en getuigen van goed nadenken of deskundigheid.

En let op, wat er dan gebeurt! De klant komt met complimenten! Opnieuw is een gepaste stilte het juiste antwoord. Het moment van samenwerken = verkopen is aangebroken. Een enkel bescheiden dank u wel is voldoende om de klant over de streep te trekken.

De klant wil nu ook. Hij of zij heeft uw product of dienst gecomplimenteerd, hij of zij wordt gewaardeerd. En zij of hij begrijpt dat het nu tijd is om de complimenten af te sluiten met daden.

Concrete verkoopsignalen. Maar al te vaak komen ze voort uit een stilte in het gesprek. Alsof er intussen een mentale overeenkomst tot stand komt in termen van we gaan er uit komen. Dat is een positief gevoel, ingehouden meestal, maar vaak ook zichtbaar in de lichaamstaal. Wie stil is, die ziet het. Kletsende verkopers missen deze signalen. Ze walsen over het punt heen en de verkoopkans is voorbij.

Probeer het eens. Bewust spelen met de stilte in je verkoopgesprek.

Succes.

Roeland Schweitzer
Schworks

Roeland Schweitzer

Roeland  Schweitzer
Roeland Schweitzer werkt al een heel leven op het gebied van (bedrijfs)journalistiek, verkoop, kunst en communicatie. Hij is presentatietrainer en spreker over communicatie. Hij is onder meer auteur van het cursusboek 'beter presenteren kun je leren’ en de klassieker 'Nooit meer verlegen'.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkoopgesprek, Stiltes
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,5
(35 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..