Ik wil er nog eventjes over nadenken!

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Hoe vaak heeft u dit al gehoord? Waarschijnlijk veel vaker dan u lief is. Zelfs ervaren verkopers hebben soms de grootste moeite met deze reactie. Wat kunt u er aan doen?

Ik wil er nog eventjes over nadenken!

De Amerikaanse verkooptrainer Brian Jeffery is een échte verkoopveteraan. Zijn carrière omspant al meer dan 30 jaar. Hij zegt: "Als ik voor elke keer dat een klant tegen mij zei 'ik wil er nog eventjes over nadenken' een dollar had ontvangen, dan zou ik nu inmiddels al met pensioen zijn gegaan. Zoveel zou me dat hebben opgeleverd. En zelfs ik begin wel eens te hakkelen als een klant deze vermaledijde woorden uitspreekt.

Het antwoord dat niet werkt
Veel verkopers reageren met "Wat vindt u er van als ik u dan volgende week nog een keer bel?" De klant stemt er mee in en de verkoper gaat terug naar het kantoor. Zijn manager vraagt vervolgens: "Hoe ging het bij de heer Jansen?" Uiteraard blijft hij enthousiast en reageert met: "uitstekend, hij wil er alleen nog eventjes over nadenken voordat hij zijn beslissing neemt!" Soms krijgt de verkoper Jansen nooit meer te spreken.

Een automatische reactie aanleren
Er is eigenlijk maar één ding om aan deze val te ontsnappen. U moet een automatische reactie aanleren. Zoiets als de hond van Pavlov. De klant spreekt het nare zinnetje uit en u reageert zonder nadenken. Daarvoor moeten wij natuurlijk nog wel even kijken waarom de klant u in de wachtkamer zet:

  • Vanwege onbekende redenen wil de klant er écht over nadenken.
  • De klant is onzeker over de prijs / kwaliteitsverhouding.
  • De klant is een uitsteller.
  • De klant wil niet kopen, maar zegt dit niet en gebruikt het als een uitvlucht.
  • Iemand anders moet zijn goedkeuring geven.

Reden nummer vijf had u natuurlijk al moeten ontdekken voordat u de afsluitvraag stelde. Dat doet u met de vraag: "Wie zijn er naast u nog meer betrokken bij de besluitvorming?" Aan reden vier is niets meer te doen. Er zit maar één ding op: inpakken en zo snel mogelijk wegwezen. Bij reden drie moet u uitzoeken hoeveel tijd de klant nog wil hebben en hem die tijd ook gunnen. Pushen helpt niet. Dan blijven reden één en twee over. Daarvoor moet u een automatische reactie aanleren.

Een autorespons ontwikkelen
Zoals met elk bezwaar moet u eerst op een neutrale manier het bezwaar erkennen en ingaan op de zorgen van uw klant. Zeg bijvoorbeeld: "Ik kan me voorstellen hoe u zich voelt. Als ik in uw schoenen stond zou ik er ook over willen nadenken. Dat is het eerste deel. Het tweede deel hangt af van de door u veronderstelde reden. Gaat het om de prijs? Zeg dan: "Maakt u zich soms zorgen over het kostenplaatje?" Als hij positief antwoord, weet u dat u met een prijsbezwaar te maken heeft. Hierover leest u meer in het artikel 'omgaan met prijsbezwaren'. Dan blijft nog reden één over. Het tweede deel voor de eerste reden luidt heel simpel: "Mag ik u vragen, wat doet u nog twijfelen?" of "Kunt u mij vertellen welke van uw vragen ik nog niet heb beantwoord?"

Tenslotte
Noteer de autorespons op een kartonnen kaartje en draag dit altijd bij u. Lees het net zo vaak totdat u het kunt dromen en u het op een volkomen natuurlijke wijze kunt uitspreken. Dan bent u altijd voorbereid op de vraag om uitstel en kunt u op gepaste wijze reageren.

Ik wens u veel succes!


Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,3
(28 stemmen)
Reacties

John

Wat levert dit nu concreet op in de directe besluitvorming van de klant? Volgens mij niets. Je zou ook de vraag kunnen stellen; "wat zou ik kunnen doen/ wat moet er nog veranderen om nu te kunnen of te willen beslissen?"
Dit is voor de klant een vraag waar hij heel concreet op kan antwoorden. Wil hij echt niet NOG niet kopen dan zou ik niet afspreken om volgende week te bellen, maar een afspraak te regelen. Of op de zak of bij de klant thuis.
En wil hij dan nog niet, dan gewoon met rust laten en niet "wegpushen"!!

r. huisman

Hahahah!
Dit ken ik maar al te goed!
Maar dan nog wacht tot de klant een beslissing maakt en gun hem de tijd. Want als je achter je klant gaat aanzitten, dan kan dat fout overkomen en zoekt die een ander. Ik wacht soms 7 dagen voordat ik contact opneem!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..