Reacties
Ik ben blij met dit artikel. Het is zo waar!
Het zou fijn zijn als iedere opdrachtgever deze gedachte met zijn accountmanager deelt en vice versa.
Het leidt uiteindelijk tot veel betere business/hogere omzet.
gertjan de geus
Michel ik begrijp dat je je boek wilt verkopen en je wellicht op opdrachten zit te wachten.....
Maar als je bewering waar zou zijn over het aantal telefoontjes wat resulteerd in een uiteindelijke opdracht.....dan zou het bedrijfsleven direct failliet zijn. Een makkelijke rekensom. Iemand die een uitleg hierover wil hebben, contact me maar.
Ik heb zelf de afgelopen 25 jaar aan puur new business
+/- 5000/6000 nieuwe klanten geschreven, met een omzet van rond de € 8 a € 9 MILJOEN in de media-branche en kunststof industrie. Alles valt en staat bij segmentatie/gedegen leads, dan pas bellen en afspraak maken. 1 op de 5 afspraken wordt een opdracht?
25 telefoontjes voor 1 afspraak? Direct van de account manager afscheid nemen en de sales manager op het matje roepen.
Henk Bruggeman
Beste Gertjan de Geus,
Ken je het gezegde: holle vaten klinken het hardst"?
Want dat is nou een "schoen" die jij eens zou moeten passen. En wanneer je dat hebt gedaan zou je aan "derden" die kennis van zaken hebben, moeten vragen om -op basis van jouw geschreven epistel- vrijblijvend zinnige feedback te geven.
Beste Gertjan,
De cijfers die ik geef berusten op jarenlang onderzoek en heb ik dus niet uit mijn duim gezogen (oa. enquetes). Overigens variëren deze cijfers per verkoper en per branche.
Jouw gezegde 'direct afscheid nemen' snijdt natuurlijk geen hout. Jouw gemiddelde ordergrootte is als ik me niet vergis Euro 1500,-. Dat is voor de één prima en voor de ander zou het nauwelijks winstgevend zijn.
Een buitenstaander die onvoldoende van jouw branche weet zou uit de cijfertjes die je geeft zelfs kunnen concluderen 'hm... die Gertjan is een kleine ordertjessprokkelaar'. Dus moeten wij jou dan ook aan de dijk zetten?
Waar het om draait is dat elke organisatie kosten en opbrengsten tegenelkaar afzet. En dan pas conclusies trekt.
Maak je over mijn boekenverkoop en mijn opdrachtportefeuille vooral geen zorgen. Dat gaat allemaal best aardig hoor.
gertjan de geus
Hoi Michel,
enquettes....zijn geen feiten.
je kent toch het gezegde: kleine leugens, grote leugens,
statistieken? Dit even als geintje maar berust wel degelijk op waarheid. Ik begrijp uberhaupt het woord "sprokkelaar "niet als het te maken heeft met het bedrijfsleven. De aanname die je doet of hetgeen 1500 euro gemiddeld wel winstgevend is.........tja, het gaat er wel om hoeveel orders nieuw je per dag en per week schrijft (even nagelaten de bestaande klanten die e ook bijhoren in een werkweek). Wat mij gewoon opvalt is dat in veel gevallen, ik zeg niet dat het bij jou het geval is, maar... Veel mislukte verkopers gaan boeken schrijven over verkoop of worden zogenaamd sales manager. Waarom zou anders 70 % van het management in Nederland niet goed functioneren (das echt bewezen!)
En waarom proberen bedrijven verkopers in hokjes te plaatsen, zodat iedereen hetzelfde behandelt wordt?
We hebben tegenwoordig liever een jongere die we kunnen kneden .......terwijl het eigenlijk zou moeten zijn....
kijken waar de talenten zitten als persoon en dat gebruiken voor het bedrijf.
Tenslotte, maar dat is mijn mening...verkopen kun je niet leren, het zit in je...je kunt het wel eruit halen,
als je begrijpt wat ik bedoel. En eventueel beetje bijschaven.
gertjan de geus
Aan Henk Bruggeman,
Moet toch even op je reageren........
Door de jaren heen heb ik vele verkoopcursussen/trainingen gevolgd en boeken gelezen....Tevens zelf nieuwe aankomende verkopers aangenomen, getraind on the job en diverse salesfuncties
gehad. sales/key/account manager in al zijn facetten van opbouw nieuw bedrijf/nieuwe verkoopafdelingen als ook draaiboek maken voor bedrijfscultuur.
Puur een praktijkmannetje. Weet dus heel goed waar ik over heb. Wie dan "dereden "moeten zijn waar ik feedback van moet krijgen is mij een raadsel.
Mijn menig is uiteraard op commerciele werkervaing op bijna elk niveau en ontstaan in samenspraak met echte
goede verkopers en directies. Hou je er ook rekening mee dat enquettes geen feiten zijn maar momentopnames?
Ben trouwens reuze benieuwd wat jouw werkervaring is...
gertjan de geus
Hoi Michel,
Misschien kom ik een beetje bot uit de hoek, maar ik draag een enorm hart toe aan de verkoop. Het is een passie,
fantastisch om vele mensen te leren kennen met hun eigenaardigheden en een verrijking voor je eigen leven.
Dan bedoel ik niet alleen bedrijfsmatig maar ook sociaal.
Toch wil ik even een punt van kritiek leveren.
Ik heb jullie site doorgekeken en moest mijn wenkbrauwen
even fronzen toen ik las over de 7 zonden van de verkoper. De allerbelangrijkste zonde ontbrak.
Wat is de allerbelangrijkste zonde met stip op nummer 1?
En vraag het aan elke verkoper, hij zal hetzelfde antwoord geven...........VOOROORDELEN en AANNAMES t.o.v. de cp/ het bedrijf. De allergrootste valkuil....voor jezelf.
Of denk je hier anders over?
Beste Gertjan,
Omdat jij het allemaal zo goed weet, geef ik deze discussie op. Met al die waarheden en jouw ervaringen (die kennelijk voor iedereen maatgevend zijn) is er van een open uitwisseling van gedachten en iets van elkaar opsteken geen sprake.
Henk Bruggeman
Beste Gertjan,
Nog even een korte reactie.
Wie een kuil graaft voor een ander valt er zelf in.
In jouw laatste reactie heb je het over de allerbelangrijkste zonde (lees valkuil) die voor jezelf en voor elke verkoper een stip 1-notering heeft. En dan bedoel je het fenomeen van "vooroordelen en aannames".
Wederom adviseer ik je om op zoek te gaan naar een "derde" en dat zal best moeilijk -zo niet onmogelijk- voor je zijn om gezamenlijk de eerste zin van je allereerste reactie te weten: "Michel ik begrijp dat je je boek ..... enzovoort, te analyseren op basis van jouw stip 1-notering!
En daarmee wens ik je heel veel wijsheid toe!
Joop
Ik lag me rot om al dat geblabla hierboven.
Vooral die maffe Gertjan, wat een gelul van een dronken aardbei zeg.
Allemaal jongelui met een markering opleidingkje en bulshit geouwehoer.
Verkoop passie, hahahahaaaaaa.........Passie en Adriaan.
Doodmoe word ik van die omhooggevallen gassies. Vandaar dat de economie zo goed loopt dat komt natuurlijk door al die marketing bla bla bla boken.
Trap ze je bedrijf uit en ga verder met ouderen met veel levenservaring.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|