Dat zijn jouw woorden

Communicatie bestaat uit drie elementen: inhoud, intonatie en non-verbale communicatie. Kunt u via de mail ook emoties communiceren? Neen. Niet doen dus.

Dat zijn jouw woorden

Soms vertellen mensen mij trots hoe ze iemand met spitse teksten en scherpe woorden eens goed van repliek hebben gediend. Via de mail. En elke keer is de reactie niet wat men had verwacht! In plaats van mokkend instemmen is de andere kant vaak nog bozer en nog scherper en is men volledig verkeerd begrepen. Nogal wiedes!

Inhoud, intonatie, non-verbale communicatie
Wie iets afweet van communicatie weet dat communicatie bestaat uit drie elementen: inhoud, intonatie en non-verbale communicatie. Deze drie elementen bepalen de boodschap met verschillende zwaartes: Non-verbale communicatie bepaalt - schrik niet - wel 55% van de boodschap, intonatie nog eens 38% en zo wordt uiteindelijk slechts een marginale 7% van de boodschap bepaald door de inhoud.

Als u dit weet, dan heeft u net als ik waarschijnlijk meteen meer respect voor telefonische verkopers. Dat is pas een vak! Je moet het stellen zonder non-verbale communicatie en wordt dus nog harder door de luisteraar afgerekend op intonatie en inhoud.

Dan zie je meteen ook dat het uiten van frustratie, teleurstelling, opwinding of welke subtiele emotie dan ook via een email gedoemd is te mislukken. De lezer zal, bij gebrek aan intonatie en non-verbale communicatie, alle nuance rondom de kale inhoud aanvullen vanuit zijn eigen perspectief.

Tip
Wat is de les? De verantwoordelijkheid om te checken of de boodschap aankomt ligt bij de zender; bij een mail heb je die directe feedback gewoon niet. Een heilloze weg dus voor alles behalve het puur zakelijke. Als u iemand iets wil vertellen, ga er dan naar toe en als dat niet kan grijp de telefoon. Maar doe het alsjeblieft niet in een mailtje.

Enno van Kersen
Sandler Training

Enno van Kersen

Enno van Kersen

Enno van Kersen is franchisenemer van Sandler Training, een zeer succesvolle methode die zo’n 30 jaar geleden door de Amerikaan David Sandler is ontwikkeld. Enno heeft een achtergrond in diverse internationale commerciële en managementfuncties bij o.a. IBM en Lenovo.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,5
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..