In deze tijd moet je vooral Vercoöpen

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Vercoöpen: het aanwenden van coöperatief gedrag komt haast in geen enkele salestraining aan de orde. Grijp daarom nu de kans om als een van de eersten u op dit gebied te onderscheiden. Let op het werkt echt!

In deze tijd moet je vooral Vercoöpen

Het is allang bewezen dat niet iedere verkoper met een zelfde product goede resultaten behaalt. Dat kan aan de persoon liggen, aan de verkoopstijl, het rayon maar ook aan de branche en het type  klant. De opbouw van het klantenbestand, in een rayon of segment, bepaalt in grote mate de omzet en het uiteindelijke  succes. Salesmanagers zullen deze stelling direct bevestigen.

Sommige mensen zijn verplicht in een zelfde branche te blijven werken, anderen daarentegen kunnen de overstap maken naar geheel andere omgevingen. De slaagkans is vooraf moeilijk te voorspellen. Een gericht assessment kan in deze enig uitsluitsel bieden.

Goed voorbeeld is de ICT-wereld. Verkopers die goed thuis zijn in de harde techniek hebben vaak veel minder aanleg voor de verkoop van diensten. Iemand die gewend is om producten te verhandelen heeft vaak moeite met over te schakelen naar de aanpak van consultative selling.

Het verkoopvak is pluriform
Wanneer u als verkoper in deze tijd een productlijn van een bekend merk mag verkopen dan bent u spekkoper. Natuurlijk moet u als verkoper er veel harder aantrekken om de deal  te sluiten. Door de crisis heeft de klant namelijk minder geld voorhanden, wenst te wachten, wil minder stuks aanschaffen en eist op voorhand een fikse korting en latere betaling. Het voordeel van de productverkoper is dat hij concrete zaken aanbiedt die zichtbaar en tastbaar zijn. Dat haalt veel onzekerheid weg bij de transactie. De korting hoeft daarom niet direct gegeven te worden.

Verkopers die het echt moeilijk hebben zijn de consultative sellers. Zij praten bijna altijd over abstracte zaken. Het onderwerp dat zij bespreken is vaak alleen nog maar een idee of basisplan. Deze verkopers moeten ervoor zorgen dat het plan van de klant uitmondt in een project. En daar zit hem nu juist de kneep. Bedrijven en organisaties zien als een berg op tegen projecten omdat de impact en het afbreukrisico hiervan erg groot is. Om van plannen, projecten te maken vraagt om intensief overleg, het op een verrassende manier oplossen van problemen, het afdichten van valkuilen en het blijven inzoomen op de kansen en de meerwaarde. Hiervoor heb je een lange adem nodig.

Vercoop versus verkoop
Mensen die werkzaam zijn als consultative seller weten dat zij niet moeten verkopen maar zich moeten richten op de vercoöp!

In het woord vercoöp vindt u het woord coöperatief terug. Alleen door u steeds coöperatief op te stellen helpt u de klant die stappen te zetten die nodig zijn om van een idee, een uitvoerbaar plan en uiteindelijk een project  te maken. 

Tip
Coöperatief zijn  zorgt voor een binding, een hechtere samenwerking en deels ook voor wederzijds afhankelijkheid. Hiermee zet u uw concurrent buitenspel en bouwt u onder tussen aan uw eigen succes.

Boudewijn van Achter
lrmgroup.nl

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 4,7
(3 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jan L. Wage |  http://www.janwage.nl

Een bijzonder creatief woordenspel ! Zo ontstaan nieuwe krachtige woorden, die beter dóórdringen dan lange goedbedoelde verhalen !

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..