Verkopen is het wegnemen van onzekerheid

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Voordat een prospect besluit een product of een dienst aan te schaffen moet hij een hoop onzekerheid overwinnen. Als het de eerste keer is dat de prospect te maken heeft met uw bedrijf is de onzekerheid het grootst.

Verkopen is het wegnemen van onzekerheid

De prospect zal zich afvragen:
  •  Wat is dit voor een bedrijf?
  •  Wat doen ze? Wat kunnen ze voor mij betekenen?
  •  Is het een serieuze leverancier?
  •  Is het de beste leverancier?

Het is de taak van de verkoper er voor te zorgen dat de prospect zijn onzekerheid overwint. Beantwoord in uw inleiding al deze vragen. Verkopen staat gelijk aan het overdragen van vertrouwen. Vertrouwen in de verkoper, zijn bedrijf en het product of dienst. Probeer tijdens het gesprek de behoeften van de klant goed in kaart te brengen. Signaleer problemen. Doe de klant eerst een beetje pijn en maximaliseer daarna de behoefte! Positioneer vervolgens uw oplossing in het licht van de problemen van de klant. Sluit dus niet af op het eerste de beste verkoopsignaal. U loopt daarmee het risico dat de klant zich later bedenkt. In dat geval zijn al uw inspanningen voor niks geweest.

Bevestiging
Na het afsluiten van de koop slaat de twijfel onmiddellijk weer toe. De prospect begint zich af te vragen: "heb ik er wel verstandig aan gedaan om juist bij dit kantoor product X af te sluiten of had ik het beter bij een ander kunnen doen?" Complimenteer de prospect met zijn beslissing. Vertel hem dat hij een uitstekende keuze heeft gemaakt en som nog eventjes in het kort alle voordelen op. Ook na het verkoopgesprek blijft de onzekerheid knagen. Bevestig de volgende dag alle gemaakte afspraken in een brief of stuur een kaartje waarin u de klant bedankt. Doe er alles aan om te laten merken dat u de prospect serieus neemt. Vertel hoe zijn opdracht verwerkt wordt en wie hij kan benaderen voor eventuele verdere vragen. Wikkel de zaak professioneel af.

Aandacht
Besteed voldoende aandacht aan het after-sales traject. Op dit punt gaan veel bedrijven in de fout. Talloze verkopers denken: "deze opdracht heb ik in mijn koffer, op naar de volgende kandidaat". Met een goede begeleiding van de klant onderscheidt u zich dus van de rest. De prospect is aangenaam verrast en het wordt steeds moeilijker voor hem op zijn beslissing terug te komen. Juist door contact te blijven onderhouden, laat u de prospect weten dat u er ook voor hem bent als de zaak is afgerond. Het vertrouwen zal groeien. En gaat het onverhoopt toch nog een keertje mis: werp dan niet teveel barrières op. Probeer de redenen te achterhalen en reageer op een rustige wijze. Sommige verkopers laten zich op zo'n moment niet van hun beste kant zien en kunnen hun teleurstelling niet verbergen. Ze worden kwaad met als gevolg dat de prospect nooit meer bij ze terugkomt.



Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,4
(9 stemmen)
Reacties

Hans Mampaey

Volledig mee eens !!!

Hans Mampaey, BDM QueroMedia

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..