Verkopen is het wegnemen van onzekerheid

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Voordat een prospect besluit een product of een dienst aan te schaffen moet hij een hoop onzekerheid overwinnen. Als het de eerste keer is dat de prospect te maken heeft met uw bedrijf is de onzekerheid het grootst.

Verkopen is het wegnemen van onzekerheid

De prospect zal zich afvragen:
  •  Wat is dit voor een bedrijf?
  •  Wat doen ze? Wat kunnen ze voor mij betekenen?
  •  Is het een serieuze leverancier?
  •  Is het de beste leverancier?

Het is de taak van de verkoper er voor te zorgen dat de prospect zijn onzekerheid overwint. Beantwoord in uw inleiding al deze vragen. Verkopen staat gelijk aan het overdragen van vertrouwen. Vertrouwen in de verkoper, zijn bedrijf en het product of dienst. Probeer tijdens het gesprek de behoeften van de klant goed in kaart te brengen. Signaleer problemen. Doe de klant eerst een beetje pijn en maximaliseer daarna de behoefte! Positioneer vervolgens uw oplossing in het licht van de problemen van de klant. Sluit dus niet af op het eerste de beste verkoopsignaal. U loopt daarmee het risico dat de klant zich later bedenkt. In dat geval zijn al uw inspanningen voor niks geweest.

Bevestiging
Na het afsluiten van de koop slaat de twijfel onmiddellijk weer toe. De prospect begint zich af te vragen: "heb ik er wel verstandig aan gedaan om juist bij dit kantoor product X af te sluiten of had ik het beter bij een ander kunnen doen?" Complimenteer de prospect met zijn beslissing. Vertel hem dat hij een uitstekende keuze heeft gemaakt en som nog eventjes in het kort alle voordelen op. Ook na het verkoopgesprek blijft de onzekerheid knagen. Bevestig de volgende dag alle gemaakte afspraken in een brief of stuur een kaartje waarin u de klant bedankt. Doe er alles aan om te laten merken dat u de prospect serieus neemt. Vertel hoe zijn opdracht verwerkt wordt en wie hij kan benaderen voor eventuele verdere vragen. Wikkel de zaak professioneel af.

Aandacht
Besteed voldoende aandacht aan het after-sales traject. Op dit punt gaan veel bedrijven in de fout. Talloze verkopers denken: "deze opdracht heb ik in mijn koffer, op naar de volgende kandidaat". Met een goede begeleiding van de klant onderscheidt u zich dus van de rest. De prospect is aangenaam verrast en het wordt steeds moeilijker voor hem op zijn beslissing terug te komen. Juist door contact te blijven onderhouden, laat u de prospect weten dat u er ook voor hem bent als de zaak is afgerond. Het vertrouwen zal groeien. En gaat het onverhoopt toch nog een keertje mis: werp dan niet teveel barrières op. Probeer de redenen te achterhalen en reageer op een rustige wijze. Sommige verkopers laten zich op zo'n moment niet van hun beste kant zien en kunnen hun teleurstelling niet verbergen. Ze worden kwaad met als gevolg dat de prospect nooit meer bij ze terugkomt.



Michel Hoetmer
Salesquest.nl

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,3
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Hans Mampaey

Volledig mee eens !!!

Hans Mampaey, BDM QueroMedia

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..