Verhoog uw efficiëncy

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Recent onderzoek laat zien dat Sales medewerkers maar 10% van hun tijd echt met verkopen bezig zijn. Slechts 10%, dat is wel heel weinig. Maar dat verkopers niet efficiënt genoeg (kunnen) werken, daar zullen de meeste sales managers en ook verkopers het over eens zijn.

Verhoog uw efficiëncy

Hoe kunnen we er nu voor zorgen dat wij efficiënter werken? Wij zouden kunnen beginnen door onszelf een aantal vragen te stellen en zo onze gedachtegang op gang te brengen.

Waar besteedt u uw tijd aan?

  • Cold Calling
  • Brochures versturen
  • Afspraken maken
  • Reistijd
  • Afspraken doen
  • Offertes maken
  • Offertes nabellen
  • Orders doorgeven
  • Administratie
  • Vergaderen
  • Trainingen

De reistijd
De lijst zal voor de een niet compleet zijn en voor een ander te lang. Laten we beginnen met de reistijd want daar is misschien wel het meest te winnen. U plant uw afspraken goed, dat kan het niet zijn. Wat kunt u doen met de reistijd zelf? Hoeveel bedraagt uw reistijd gemiddeld per week?

Toen het tot mij doordrong hoeveel tijd dat is en wat je allemaal kan bereiken als je die tijd nuttig besteedt werd ik helemaal enthousiast.

Bekwaam u in het vak verkopen tijdens de reistijd door naar leerzame CD's  te luisteren!

En niet af en toe, maar vaak, heel vaak. U heeft een zee van tijd tot uw beschikking om uzelf te bekwamen. Niet alleen uw verkoopkwaliteiten kunt u verbeteren maar ook kunt u, bijvoorbeeld,  leren hoe u uw relaties met anderen verbetert en daar gaat het toch vaak om bij het verkopen, het gunnen. Stel u de vraag: met welk onderdeel van het verkoopproces kan ik het meest vooruitgang bereiken en begin daarmee. U kunt tal van onderwerpen kiezen of luisteren naar mensen die u motiveren als u eens te vaak "nee" heeft gehoord.

Het is zo logisch en toch doen weinigen het. Waarom doen zo weinig verkopers dit?

  • Men heeft er nooit bij stil gestaan.
  • De overtuiging ontbreekt dat het werkt.
  • Men kan zich er niet toe zetten, muziek luisteren heeft de voorkeur.
  • De CD's zijn moeilijk of niet te vinden.

Welke van bovenstaande punten geldt voor u?

Als bovenstaande punten waar zijn dan is dit de manier om uzelf ertoe te zetten:

Raak ervan overtuigd dat het werkt
Uit onderzoek is gebleken dat verkopers die zich continue verbeteren vele malen meer verdienen dan degene die dat niet doen.

Wek uw verlangen op
Maak een zo lang mogelijke lijst van wat het u allemaal gaat opleveren als u uw verkoopvaardigheden structureel verbetert. Lees deze lijst regelmatig door en u zult een steeds groter verlangen gaan voelen.

Formuleer doelstellingen
Zet uw doelstelling voor uw zelfontplooiing, zo gedetailleerd mogelijk, op papier. Zet daaronder wat u gaat doen om uw doelen te bereiken. Maak de doelen meetbaar en stel een deadline.

Zoek CD's
Op het internet zijn er genoeg te vinden. Vaak in het Engels, maar er komen steeds meer Nederlandse audioboeken.

Zet door
Als het niet lukt? Begin steeds opnieuw! U heeft niets te verliezen.

En trouwens, wie betaalt er voor de reistijd? Dat is uw bedrijf. En bent u zelfstandig ondernemer dan betaalt u zelf. Een uur reizen kost evenveel als een uur praten met de klant, cold calling of offertes maken. Maar het meest bent u het aan uzelf verplicht, u kunt uw mogelijkheden optimaal benutten.

Als laatste, raak ervan overtuigd dat het beter is om genot op de korte termijn te verruilen voor succes en meer plezier in je werk op de middellange termijn. U kunt beginnen wanneer u wilt met het efficiënt gebruiken van uw reistijd, maar hoe eerder hoe begint, des te sneller bereikt u uw eerste doelen. Begin dus zo snel mogelijk, het beste voor uw doelstellingen is als dat "NU" is.


Hans-Wouter van Dam

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,0
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..