Checklist Sales Actie

Bereid u een sales-actie voor? Met een goed communicatieplan voorkomt u weerstanden en vertraging. Het hoe u zo'n plan in de kern opstelt leggen we hieronder uit.

Checklist Sales Actie

Medewerkers in uw organisatie die u niet zorgvuldig op de hoogte houdt van uw projecten en acties, kunnen ongerust of onverschillig worden. Speculaties en roddels zijn het vervelende gevolg. Maar met een goed communicatieplan voor uw salesprojecten en verkoopacties voorkomt u weerstanden en vertraging.

Aanpak

1. Breng de verschillende doelgroepen in kaart
Uw verkopers willen andere dingen weten dan uw binnendienstmedewerkers.
Houd daar steeds rekening mee en definieer direct de belangrijkste doelgroepen.
Zodat u straks weet welk onderscheid u moet maken.

2. Bepaal de vijf W's:

  • Wie moet
  • Wat
  • Waarover weten en
  • Wanneer en
  • Waarmee?

3. Verdeel de taken
Maak medewerkers binnen uw project- of actieteam verantwoordelijk voor het volgens plan uitvoeren van de vijf W's.

4. Communiceer professioneel en zorgvuldig

  • Meet en bewaak de uitvoering van de communicatie.
  • Evalueer tussentijds en meet ook het effect.
  • Houd voortdurend de vinger aan de pols.

Uw communicatieplan moet dus in ieder geval de volgende vragen beantwoorden

  • Wat zijn de doelgroepen (binnen en buiten het project of de actie) die we met onze communicatie willen bereiken?
  • Wat willen we met onze communicatie voorkomen of bereiken?
  • Wie is verantwoordelijk?
  • Wat is het beschikbare budget?
  • Welke communicatiemiddelen zetten we in?
  • Hoe stellen we vast of we op koers liggen ten opzichte van onze communicatiedoelen?

Tip
Communicatie is één van de belangrijke pijlers van uw salesproject of verkoopactie. Plan en beheers die communicatie daarom zorgvuldig!

Henk Hemstra
Hemstra Consulting

Henk  Hemstra

Henk Hemstra

Henk Hemstra helpt financiële dienstverleners bij het vinden, binden en excellent bedienen van klanten. Zijn klantenkring telt zowel internationale banken en verzekeraars als zelfstandig opererende financieel adviseurs. Zijn motto: Tijd Pauzeert Nooit!
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,1
(21 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..