Checklist Provisie

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Provisie is de belangrijkste motivator voor verkopers en verkooporganisaties. Wanneer u een nieuwe baan zoekt is het aan te raden om goed te informeren naar het beloningssysteem van het bedrijf.

Checklist Provisie

Hun provisiesysteem moet goed in elkaar zitten en dat doen waar ze voor bedoeld is: u motiveren. Wanneer het provisiesysteem één of meer van de onderstaande kenmerken vertoont kunt u maar beter oppassen.

Let bij de provisie op onderstaande gevallen

1. Niemand bereikt zijn target
Als dit gebeurt zijn de verkoopdoelen voor de verkopers geen reële afspiegeling van de situatie en marktomstandigheden en alleen gebaseerd op de ambities van het bedrijf. Vraag dus niet alleen welke beloningen er bij welke prestaties horen, maar probeer ook te weten te komen hoeveel van uw aanstaande collega's er in slagen om deze beloning werkelijk te bemachtigen.

2. Er zijn geen positieve uitschieters
Als blijkt dat de topverkopers hun targets al vroeg bereiken en het er dan verder maar bij laten, vertoont het provisiesysteem een ernstig defect. Een provisiesysteem dat goed werkt zorgt er voor dat verkopers altijd blijven zoeken naar meer omzet en winst. Vraag of u eens met een topverkoper contact mag opnemen en informeer dan naar deze factor.

3. Alleen topverkopers bereiken hun targets
Wanneer dit het geval is zal een groot deel van het verkoopteam gedemotiveerd zijn. Geen prettig vooruitzicht. Toch? Het bedrijf houdt blijkbaar onvoldoende rekening met onderlinge verschillen in ervaring en met regionale omstandigheden De ruggengraat van een verkooporganisatie is de grote 'middengroep'. Statistisch gezien is de kans dat u daar in terechtkomt het grootst. Vraag hoe het bedrijf deze groep scherp houdt met haalbare targets.

4. Het 'peloton' is te klein
Ongeveer 50% van uw toekomstige collega's zou qua beloning in het 'peloton' moeten zitten. Wanneer daarnaast 25% van uw toekomstige collega's in de 'kopgroep''zit en 25% tot de 'achterblijvers' gerekend kan worden, zit het provisiesysteem goed in elkaar.

Wat u beslist moet doen
U heeft een aantal mogelijkheden om uw toekomstige werkomgeving te verkennen. Stel vragen tijdens de sollicitatiegesprekken en probeer toekomstige collega's te spreken te krijgen. Gebruik dit artikel eventueel als checklist.
Onthoud dat snoepreisjes, laptops, auto's, etc. alleen leuk zijn als extra prikkel!
Zonder een goede en motiverende beloning in cash missen ze allen hun doel.

Tip
Kies voor een bedrijf met een, zowel voor hen als voor u, doeltreffend beloningsysteem.

Henk Hemstra

Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,0
(45 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Stephan Smit

"Provisie is de belangrijkste motivator voor verkopers en verkooporganisaties"

Wat een aanname...

Rik

Inderdaad een aanname die (in mijn optiek) wel erg kort door de bocht is. Zijn een prettige werkomgeving, goede basisbeloning en uitdagend werk niet evenzo belangrijk?

Een bonusregeling is wat mij betreft een extraatje...

Valyn |  http://jobtrack.nl

Het is zeker een aanname voor de één is de bonus het belangrijkst en de ander wat minder maar goed

om nou voor mij zelf te zeggen dat de bonus een extraatje is...... Als verkoper is business money dus erg belangrijk...... anders zouden wij geen verkopers zijn

Robin B.

Één van de eerste dingen die een commerciele student leert op het gebied van sales, en met name op het gebied van beloning, is dat er groot verschil zit naar welke beloning voor welke persoon werkt. Voor de ene persoon zal inderdaad geld een grote rol spelen, hoe meer hij scoort, hoe meer provisie. De andere verkoper wil liever zien dat hij bijvoorbeeld een mooiere(duurdere) leaseauto krijgt of bijvoorbeeld een andere titel ( senior verkoper, geef het beestje maar een naam )

Het lijkt me daarom voor het bedrijf ook niet nutteloos om te vragen hoe een verkoper graag beloond wil worden en waar hij of zij waarde aan hecht.

Sebastiaan

Zelf zit ik al jaren in de verkoop. Wat mij is opgevallen is dat de goede verkopers competetief zijn en dus graag niet alleen hun targets willen halen voor het geld maar ook om te competeren met andere verkopers.Wat vinden jullie? Kom ik een beetje in de buurt ?

Zoals in het artikel wordt aangegeven is het inderdaad van belang dat niet alleen wanneer de targets worden behaald bonussen moeten worden uitgekeerd maar ook daarna. In de branche waar ik in zit wordt per klant provisie uitgekeerd. Dit wordt dan uitgekeerd wanneer een bepaalde target wordt behaald, maar scoor je over dan word die overscore uiteraard ook betaald,waardoor je alleen maar meer wilt scoren. Ik persoonlijk ( Ik weet niet hoe het met de anderen zit, maar ik neem aan dat die het zelfde hebben) is dat ik het niet alleen mooi vind dat ik mijn bonus krijg, maar ook dat ik mijn doelstelling heb behaald, dit geeft mij dan weer de motivatie voor de volgende maand.

Er zijn verschillende motivatiefactoren voor verschillende mensen, maar wat de werkgever of de sales manager niet mag ontgaan, is om de verkopers te complimenteren wanneer zij goede daden hebben verricht, dit is misschien wel even zo belangrijk als de bonus uitbetaling. Ik kan het mis hebben, maar volgens mij houdt elke verkoper van erking voor zijn verkopen toch ?

Wat ik in het artikel slecht vind is dat er wordt aangenomen dat je waarschijnlijk bij de 50 % in het peleton zit en niet bij de 25 % toppers of de 25 % achterblijvers. Wanneer iemand echt een gedreven verkoper is zorgt deze wel dat hij niet bij de achterblijvers zit. Dit zou ook niet goed zijn voor de evalutatiegesprekken die de verkoper voert met zijn sales manager.

Graag hoor ik meerdere meningen over dit onderwerp


Valyn

Ten eerste instantie vind ik dat een goede verkoper geen genoegen moet nemen met zijn target. En er dus danig boven uit probeert te komen.

Erkenning voor een gesloten koop is belangrijker voor de één dan de ander. Ik hecht daar zelf geen waarde aan, gewoon nog meer deal's sluiten en dan kom je vanzelf( met genoeg ambitie) op de stoel van je manager!

Verder vind ik het wel een goed stuk.

Age Krug

Ik zocht naar tips voor een goede provisie regeling, en zie voornamelijk valkuilen vermeld.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..