Hoe kleedt een vrouw zich voor succes

Vrouwen in het nadeel

Hoe kleedt een vrouw zich voor succes
De meeste leidinggevende posities worden ingenomen door mannen, terwijl vrouwen in veel gevallen ook leiding zouden kunnen geven aan een team. Vrouwen moeten vaak extra veel moeite doen om hetzelfde te bereiken als mannen. Het gaat dan niet alleen maar om de inhoud of de prestaties, maar vooral om de perceptie van je (potentiële) leiderschapskwaliteiten als ambitieuze vrouw en dat kan je beïnvloeden met wat je draagt.

Observeren op kantoor
In een onderzoek naar het effect van verschillende kantoorkleding op hoe vrouwen worden gezien en ingeschat, liep ik door kantoren van klanten en maakte notities van hoe dames gekleed waren. Vervolgens kleedde ik een model in een paar geobserveerde outfits. Het model zat steeds in dezelfde pose en de enige variabele was de kleding die zij droeg.

Vraagstelling  
De foto's waren op A4-formaat afgedrukt en werden steeds door elkaar geschud zodat je respondenten de fotoreeks elke keer in een willekeurige volgorde bekeken. Geen enkele foto was op die manier in het voordeel. Bij deze foto's stelde ik de volgende vraag: 'Een manager die leiding geeft aan een projectteam vertrekt. Er moet een vervanger gekozen worden. Geef aan welke vrouw volgens u het meest effectief zal zijn in het geven van leiding.' Respondenten moesten het fotonummer opschrijven van de vrouw die volgens hun intuïtieve inschatting het meest effectief is als manager. Ik vroeg ook het fotonummer te noteren van de vrouw die zij het minst effectief achtten als leider, om zo te bepalen wat je in elk geval niet moet doen.




Resultaten en interpretatie
De outfit die het ruimschoots wint met 73% is het grijze pakje met een krijtstreepje. Nu zat er in deze reeks slechts één zo'n jasje, maar in een ander project heb ik dezelfde reeks gebruikt met daarin ook een foto van een donkerblauw jasje. Daar scoorden het grijze en blauwe pakje ongeveer even hoog. Op de tweede plaats komt het bruin geruite jasje. Bruin scoort slecht in alle projecten die ik gedaan heb, zowel voor vrouwen als mannen, ook al is het een seizoen in de mode. Blijkbaar is bruin niet een kleur die mensen onbewust associëren met zakelijkheid. Het zalmkleurig jasje met 9% op de derde plaats is wel vrouwelijk, maar triggert misschien associaties met 'soft', 'modieus' en typisch 'vrouwelijk' wat niet wordt verbonden met effectief leiderschap. Ten slotte scoort het lichtblauwe twinsetje niet meer dan 1%. Het ziet er keurig uit, maar bij niemand roept deze vrouw iets op van een echte potentiële leider.

Advies
Het is niet genoeg om alleen tegen je superieuren te zeggen dat jij wel leiding kunt geven, je moet die verbale claim ook matchen met je visuele boodschappen. Bepaalde kleding helpt suggereren dat je effectief zult zijn in leidinggeven, verantwoordelijkheden dragen, resultaten boeken, enzovoort. In deze fotoreeks ging het om leiderschap. In jouw functie en werksituatie ligt het accent misschien anders. Toch moet je eens kijken wat je wilt bereiken, welke kenmerken en eigenschappen je zou moeten projecteren en in hoeverre je kledingstijl daarop aansluit. Ook al heb je het allemaal in je, je moet wel de kans krijgen om jezelf te bewijzen naar superieuren, collega's en klanten. Natuurlijk is dit een specifiek voorbeeld, maar probeer van hieruit de vertaalslag naar je eigen functie te maken en stem je garderobe geleidelijk af op je ambities. De juiste kleding helpt je de indruk te maken dat je een leider bent; dan zullen mensen je sneller een kans geven dat inhoudelijk waar te maken. Trek dus alles uit de kast. Letterlijk en figuurlijk.

Robert Willemsen
Klantgerichtepresentatie.nl

Robert Willemsen

Robert  Willemsen
Robert Willemsen is presentatietrainer en auteur. Hij houdt zich voor bedrijven bezig met image onderzoek, dress codes en zakelijke omgangsvormen. Hij is de enige in Nederland die flexibele dress codes opstelt a.h.v. (foto)research. Willemsen is o.m. auteur van “De stijl van succes”.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Kleding, Vrouwen in sales
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,1
(65 stemmen)
Reacties

Letitia van der Merwe |  http://www.lvmlandschapsatelier.nl

Ik dacht altijd dat ik mij creatief mag kleden omdat ik landschapsarchitect ben. Robert Willemsen liet met zijn foto onderzoek zien dat het waarschijnlijk averechts werkt. Hij heeft mij ervan overtuigd dat zakelijke kleding voor een adviseur heel belangrijk is.

Annemarie van Doorn

Maar de vraag voor de vrouw die zich zakelijk wil kleden is.... waar koop je die kleding? Probeer maar eens een mooi, zakelijk pak te kopen, lukt je niet.

its

Is er een glazen plafond, of zijn de rokjes te kort? Jammer dat we ons niet mogen kleden zoals we willen....

Joyce

Hoezo kleden zoals we willen? Mannen in topfunctie's kunnen toch ook niet in spijkerbroek naar een vergadering met aandeelhouders? Mannen kunnen toch ook niet altijd aantrekken wat ze willen? Voor bepaalde beroepen is er natuurlijk wel wat meer ruimte in kleding, vooral als de outfit uitstraalt dat iemand gevoel voor stijl en creativiteit heeft zoals bij een landschapsarchitecte of iemand grafisch designer. Als account manager kan het ook belangrijk zijn om met kleding te matchen met klanten. Maar hier ging het om leiderschap en dan doet een donkergrijs of donkerblauw pak met witte blouse het nu eenmaal goed. Zelf heb ik er totaal geen moeite mee om mooie pakken te vinden.

chris blommaert

Ik krijg de beelden niet te zien.
Jammer.
Kan hieraan iets gedaan worden ?

Thanks
Chris

Nelly Dekker |  http://w

Jammer dat voorgaande schrijvers nog nooit gehoord hebben van Kleur en stijladviezen.
Er zijn wel degelijk codes voor kleding en stijl en het is heel belangrijk deze op de juiste manier toe te passen, als je iets in het leven wil bereiken en hoger op wil komen.

stijn van't erve

jammer van dit optioneel gedoe rond kleding. laat het gewoon ik bedoel als jij een ginger bent zal je het ook niet leuk vinden. RED POWER!

joshua dijkman

hoi
ik ben diegene die alle reacties plaats want ik hou van kika kinder KANKER

sorry voor het ongemak

met vriendelijke groet

joshua *kanekr* Dijkman

doei ouwe koei

Tja, kleren maken de man... eh vrouw. Je voelt je er anders door en anderen nemen je anders waar door onze conditionering. Ik als thuiswerker met vertaalbureau ga ook niet in mijn slaapkleren zitten vertalen. Het beïnvloedt je toch.

Sandra

Kleding heeft zeker invloed ondanks dat we als we eerlijk zijn het liefst thuis in een joggingbroek lopen. Ja, het oog wil ook wat en als ik resultaten voor mijn werk behaal middels een knoop van mijn blouse los te maken voor een man dan doe ik dat, niet voor een vrouw want die krijg ik vaak al snel in het harnas ondanks dat het niet de bedoeling is maar een vrouw benader ik onderdaniger dan een man. Op het moment dat ik met een vrouw in gesprek ben en op een punt ben waar ik heen wil dan sla ik toe en worden de rollen omgedraaid. Ja, dit vaak tot ergenis van de betreffende vrouw maar ik hou er niet van om er omheen te draaien, mijn tijd is handelstijd en kletsen over luiers daar doe ik niet aan mee, en nee ik heb geen zin in vrouwenpraat, ik ben recht door zee en recht voor zijn raap. Ik geef ook gerust aan dat ik een mannen vrouw ben ipv een vrouw vrouw. Ik sta dus mijn mannetje wel ;)

Lisa

Helaas zie ik de plaatjes niet, hoe kan ik de plaatjes wel te zien krijgen?

win

Ik vind dat je je kleden moet naar gelegenheid, dus
als je thuis werk verricht met ''schone handen'' dan kun je een eenvoudige kledij dragen een t-shirt met een katoenen rok en een warme wollen vest hierover voor als de zon minder schijnt.
Bij een gelegenheid van performantie draag je eerder
een sjiekere combinatie bijvoorbeeld een mooi pakje van schilderachtige stof of een donkerblauw jasje met donkergrijze blouse en zilver of goud kleurige kousen.
Als je het nog kunt opbrengen om veelzijdig handwerk te verrichten kun je je indenken een overall te dragen of een allround werkbroek met pullover.
Een dame hoeft niet perse als een man zich te kleden
en haar haar in een heren-look te dragen om erbij te horen als sales manager.
WIN

Josefine

Klopt helemaal, een mantelpakje en een paar goeie pumps en bovenal, mooie kousen/pantys geven een super zakelijke uitstraling. Hoeft niet duur te zijn. Ik woonde toen wel in het buitenland en deed de verkoop van bruiloften en partijen voor een groot partycenter. Bij H&M vond ik wat leuke pakjes, met rokje (niet te kort en alleen als je mooie benen hebt!!!) en ook bijpassende broeken. Virca 50-100 euro per setje. Paar leuke bloesjes of mooie glans shirtjes eronder. Kousen? DIM, loont de moeite, kunnen vaak gedragen worden en goeie pasvorm met Lycra. Schoenen? Uitverkoop dames, als het even kan in bijvoorbeeld Barcelona, topschoenen van bekende spaanse ontwerpers, superpasvorm waar de hele dag op gelopen kan worden voor circa 50 euro, koop er gelijk 3 van, donkerblauw, zwart en iets keks in een leuk kleurtje, rood ofzo, opvallend, dat geeft een hip tintje aan een grijs of donkerblauw krijtstreeppakje en doet het echt goed. Het onderscheidt je als creatief en appart maar wel met brains. Voordeel halen met je vrouw zijn maar wel met kennis van zaken, daar slaag je mee, 100%

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..