Oh, wat zijn we creatief!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Verkopen betekent meer dan ooit dat u uw prospects moet verrassen. Maar als het 'moeten' blijft voor u, dan bent u hoogstwaarschijnlijk niet geschikt voor bijzondere prestaties. 

Oh, wat zijn we creatief!

U moet het echt leuk (leren) vinden om mensen te verrassen en een creatieve (= ondernemende) persoon te zijn. En soms moet er een (persoonlijke) crisis aan te pas komen om iets moois te ontlokken aan je eigen brein.

Er moest brood op de plank!
Ik werd pas echt creatief als verkoper, toen ik ondernemer werd en ik in de eerste 6 maanden wel heel erg weinig verkocht had. Er moest brood op de plank! Ik bedacht een pakketje met goedkoop glaswerk ingepakt in cadeaupapier om binnen te komen in een organisatie die ik graag als klant wilde hebben. Ik reed er (ouderwets) langs om het pakketje af te geven. Toen de persoon (die geen tijd had maar het wel even op kon komen halen) naar beneden kwam, struikelde ik en liet het pakketje op de grond vallen. Het lawaai van brekend glas was oorverdovend. Beteuterd keek ik, en ook de ander, naar het geval op de grond. Da's wel erg sneu... zei hij….Kom maar even bij bij mij op kantoor met een kop koffie... Ik zei hem dat ik veel moeite deed om bij hem binnen te komen en dat dat nu toch gelukt was. Hij moest daar om lachen en nog harder toen bleek dat ik het daadwerkelijk in scene had gezet.  Dat was voor mij de doorbraak om creatiever te worden met openingszinnen en manieren om binnen te komen.

Express fouten maken
In het boekje Hostmanship van Jan Gunnarsson staat beschreven dat er een hotel is dat expres fouten maakt om klanten loyaal te maken. Het bleek na interne evaluaties dat trainers (die ruimtes boeken om trainingen te geven) vaker bij hen terugkwamen om nieuwe trainingen in te boeken als er iets fout was gegaan…. Maar die fout werd dan wel altijd met veel 'egards' herstelt. Het bleek dat de trainers erg gecharmeerd waren van de manier waarop de fout werd erkend en werd hersteld. Dát bleef hen bij. Ging een training goed en was er niets op te merken aan de organisatie van de zaal/airco/flipover/stiften etc, dan was het een hotel als alle anderen. Daarna gingen ze steeds (kleine) foutjes maken, om ze vervolgens in stijl te herstellen!

Denkt u er eens over na…. Expres fouten maken als vorm van creativiteit!

Peter ten Hoopen en Marleen Janssen Groesbeek beschrijven in hun creativiteitsonderzoek bij Nederlandse bedrijven wat managers de grootste rem vinden m.b.t. creativiteistontwikkeling:

  • Regels en procedures
  • Te weinig tijd hebben
  • Onwil of niet willen afwijken van de norm
  • Negativisme
  • Budget 

Misschien herkent u één van de bovenstaande 'hobbels' in uw organisatie. Maar steek u nek eens uit en laat uw creativiteit zien. De prospect zal het waarderen en eerder klant worden. En dat waardeert de organisatie nu weer. 

Tip
Bedenkt u eens 20 creatieve manieren om uw klant te verrassen, welke u nooooooit zou toepassen… Wellicht zit daar toch eentje bij die u zult gaan toepassen. (dit is de Earl Nightingale methode om creatieve oplossingen te bedenken). Het gaat erom om dingen te bedenken via andere wegen dan de gebruikelijke nadenk-sessies.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,1
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties


Een waardevol artikel met aardige aanvullingen die in mijn voordeel zijn - een aantal punten die ik vergeten was, Richard. Dank je!

Wel betreur ik hoe jij kennelijk je voorbeeld neemt aan 'dat hotel met de fouten' door het aantal taal-/spelfouten in dit artikel.

Blijf ajb schrijven, Richard - én verhoog de kwaliteit van je taal/spelling!

Hartegroet,

DAVID

Jane Berkhout

En, mijnheer Van Houten, heeft u de glasscherven in de hal daarna ook met veel egards zelf opgeruimd (ten slotte express zelf gedaan!) of heeft u dat met "veel egards" fijn door iemand anders laten doen?
Jane

Marc van Diepen

Beste Richard,

Leuk artikel. Dit is inderdaad een vorm van klantenbinding die je niet op school leert.

Ook mooi dat David rept over taal-/spelfouten, terwijl DAVID de afkorting aub niet uit de vingers krijgt. :)

En uh, Jane, het betrof een pakketje ingepakt met cadeaupapier. Ik betwijfel of hier heel veel aan op te ruimen is. Op het pakketje oppakken na dan.

mvg,

Marc

Jane

En uh, Marc, wat maakt dat uit? Iemand moet het opruimen toch. Ik ben voorstander van originaliteit zou zo'n opzettelijke binnenkomer niet op prijs stellen. Netjes behandelen van de klant betekent ook een goede gast zijn. Soit. Jane

Sven

Voor Jane is het maar goed dat het niet om een open emmer yoghurt gaat o.i.d. Doe niet zo zuur joh.
Het resultaat geldt. Je bent binnen en de prospect moest lachen. Niets mis mee dus.

Dank voor de reacties mensen.
Toch nog wel even aardig te vermelden dat het pakket flink was ingetaped en en zijn dus geheel geen glasscherven uit het pakket gekomen. Derhalve was er geen opruimploeg nodig.

Erik Sloof |  http://www.netq.nl

Vooral de tip in het artikel heeft mij geïnspireerd. Meteen maar eens een vragenlijstje gemaakt met onze software NETQ Internet Survyes. En collega's mee laten denken over creatieve verkoop ideeën. Een suggestie was: Een maand lang de prospect bellen om 01:00 uur op zijn privé nummer". Tja inderdaad niet iets wat ik zou doen maar wie weet kom ik nu op een creatief idee. Overigens heb ik ook veel goede ervaringen met ouderwets canvassen maar in software land lijkt me dat iets minder nuttig toch? Ik denk dat je product of dienst zich daar wel voor moetlenen.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..