Oh, wat zijn we creatief!
Verkopen betekent meer dan ooit dat u uw prospects moet verrassen. Maar als het 'moeten' blijft voor u, dan bent u hoogstwaarschijnlijk niet geschikt voor bijzondere prestaties.
U moet het echt leuk (leren) vinden om mensen te verrassen en een creatieve (= ondernemende) persoon te zijn. En soms moet er een (persoonlijke) crisis aan te pas komen om iets moois te ontlokken aan je eigen brein. Er moest brood op de plank! Ik werd pas echt creatief als verkoper, toen ik ondernemer werd en ik in de eerste 6 maanden wel heel erg weinig verkocht had. Er moest brood op de plank! Ik bedacht een pakketje met goedkoop glaswerk ingepakt in cadeaupapier om binnen te komen in een organisatie die ik graag als klant wilde hebben. Ik reed er (ouderwets) langs om het pakketje af te geven. Toen de persoon (die geen tijd had maar het wel even op kon komen halen) naar beneden kwam, struikelde ik en liet het pakketje op de grond vallen. Het lawaai van brekend glas was oorverdovend. Beteuterd keek ik, en ook de ander, naar het geval op de grond. Da's wel erg sneu... zei hij….Kom maar even bij bij mij op kantoor met een kop koffie... Ik zei hem dat ik veel moeite deed om bij hem binnen te komen en dat dat nu toch gelukt was. Hij moest daar om lachen en nog harder toen bleek dat ik het daadwerkelijk in scene had gezet. Dat was voor mij de doorbraak om creatiever te worden met openingszinnen en manieren om binnen te komen. Express fouten maken In het boekje Hostmanship van Jan Gunnarsson staat beschreven dat er een hotel is dat expres fouten maakt om klanten loyaal te maken. Het bleek na interne evaluaties dat trainers (die ruimtes boeken om trainingen te geven) vaker bij hen terugkwamen om nieuwe trainingen in te boeken als er iets fout was gegaan…. Maar die fout werd dan wel altijd met veel 'egards' herstelt. Het bleek dat de trainers erg gecharmeerd waren van de manier waarop de fout werd erkend en werd hersteld. Dát bleef hen bij. Ging een training goed en was er niets op te merken aan de organisatie van de zaal/airco/flipover/stiften etc, dan was het een hotel als alle anderen. Daarna gingen ze steeds (kleine) foutjes maken, om ze vervolgens in stijl te herstellen! ►Denkt u er eens over na…. Expres fouten maken als vorm van creativiteit! Peter ten Hoopen en Marleen Janssen Groesbeek beschrijven in hun creativiteitsonderzoek bij Nederlandse bedrijven wat managers de grootste rem vinden m.b.t. creativiteistontwikkeling: - Regels en procedures
- Te weinig tijd hebben
- Onwil of niet willen afwijken van de norm
- Negativisme
- Budget
Misschien herkent u één van de bovenstaande 'hobbels' in uw organisatie. Maar steek u nek eens uit en laat uw creativiteit zien. De prospect zal het waarderen en eerder klant worden. En dat waardeert de organisatie nu weer. Tip Bedenkt u eens 20 creatieve manieren om uw klant te verrassen, welke u nooooooit zou toepassen… Wellicht zit daar toch eentje bij die u zult gaan toepassen. (dit is de Earl Nightingale methode om creatieve oplossingen te bedenken). Het gaat erom om dingen te bedenken via andere wegen dan de gebruikelijke nadenk-sessies. Richard van Houten Bron & Partners
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|