De Pan-American-smile
Stel: u bent in gesprek bent met een prospect. Stel u wilt een 'klik' bereiken om snel door te kunnen stomen naar het praten over het product/de dienst die u wilt verkopen. Hoe gaat dat het snelste?
Door uw glimlach. Emoties overbrengen betekent praten van hart tot hart. Uw glimlach is een uiting van goed contact, plezier, comfortabel voelen, de ander (of de opmerking) leuk vinden, etc. Maar zo makkelijk gaat dat helaas niet…. die glimlach.
De glimlach Is er sprake van een onoprechte glimlach, dan hebben veel mensen dit bewust of onbewust door. Het is het verschil tussen interesse in het halen van eigen verkoopdoelen en interesse om de organisatie van de ander daadwerkelijk te verbeteren. Er is aardig wat onderzoek gedaan naar 'de glimlach' en het faken daarvan. Onderzoeker Duchenne ontrafelde de geheimen van de glimlach en kwam tot de conclusie dat een oprechte glimlach 'uitsluitend in gang werden gezet door zoete emoties van de ziel'. Hij zag dat het samentrekken van de oogspieren bij oprechtheid anders was dan als het gefaked werd.
Oprechte glimlach: jukbeenspieren en kringspieren rond de ogen zijn betrokken; zo gaan de wenkbrauwen naar beneden en de wangen worden omhoog getrokken en er ontstaan kleine rimpeltjes bij de ooghoeken. Dit i.t.t. de Pan American- glimlach (komt van de stewardessen van de gewezen gelijknamige vliegtuigmaatschappij met hun gemaakte glimlach).
Ludieke wetenswaardigheid is dat uit onderzoek ook blijkt dat vergeleken met de Pan American-glimlach, vrouwen met een oprechte glimlach significant vaker getrouwd zijn, vaker getrouwd bleven, gelukkiger waren en hun hele leven gezond bleven.
Via deze link: http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/index.shtml kunt u een korte test doen om te zien of u een fake glimlach van een echte kunt onderscheiden.
Kunt u dat leren… een oprechte glimlach? Het is natuurlijk geen truck die u kunt leren, zo blijkt uit bovenstaande. Maar als u mensen interessant vindt, ipv te nemen hobbels om uw verkoopdoelen te halen, dan is dat een goede start. Als u gelukkig wordt van kleine (maar oprechte) gebaren van anderen en u weet dat te waarderen, dan bent u goed op weg.
Testvraag Stel u werkt in een café/restaurant en u wilt graag fooien verdienen. Er zit een mevrouw van 75 jaar die een tafel van 4 personen al 2 uur bezet houdt en slechts één koffie heeft gedronken. Stel zij rekent bij u af en legt naast de € 2,- nog een extra 5 cent neer en zegt: Die is voor jou!
Aan de hand van uw eerste authentieke gedachte die er in uw hoofd schiet kunt u inschatten in hoeverre uw glimlach oprecht of fake zou zijn (of kunt u het geheel niet opbrengen om te glimlachen).
Tip Oefen in het leren van het 'mooi vinden' en het waarderen van kleine oprechte handelingen van anderen.
Richard van Houten Bron & Partners
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|