De Pan-American-smile

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Stel: u bent in gesprek bent met een prospect. Stel u wilt een 'klik' bereiken om snel door te kunnen stomen naar het praten over het product/de dienst die u wilt verkopen. Hoe gaat dat het snelste?

De Pan-American-smile

Door uw glimlach. Emoties overbrengen betekent praten van hart tot hart. Uw glimlach is een uiting van goed contact, plezier, comfortabel voelen, de ander (of de opmerking) leuk vinden, etc. Maar zo makkelijk gaat dat helaas niet…. die glimlach.

De glimlach
Is er sprake van een onoprechte glimlach, dan hebben veel mensen dit bewust of onbewust door.
Het is het verschil tussen interesse in het halen van eigen verkoopdoelen en interesse om de organisatie van de ander daadwerkelijk te verbeteren. Er is aardig wat onderzoek gedaan naar 'de glimlach' en het faken daarvan. Onderzoeker Duchenne ontrafelde de geheimen van de glimlach en kwam tot de conclusie dat een oprechte glimlach  'uitsluitend in gang werden gezet door zoete emoties van de ziel'. Hij zag dat het samentrekken van de oogspieren bij oprechtheid anders was dan als het gefaked werd.

Oprechte glimlach: jukbeenspieren en kringspieren rond de ogen zijn betrokken; zo gaan de wenkbrauwen naar beneden en de wangen worden omhoog getrokken en er ontstaan kleine rimpeltjes bij de ooghoeken. Dit i.t.t. de Pan American- glimlach (komt van de stewardessen van de gewezen gelijknamige vliegtuigmaatschappij met hun gemaakte glimlach).

Ludieke wetenswaardigheid is dat uit onderzoek ook blijkt dat vergeleken met de Pan American-glimlach, vrouwen met een oprechte glimlach significant vaker getrouwd zijn, vaker getrouwd bleven, gelukkiger waren en hun hele leven gezond bleven.

Via deze link: http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/index.shtml kunt u een korte test doen om te zien of u een fake glimlach van een echte kunt onderscheiden.

Kunt u dat leren… een oprechte glimlach?
Het is natuurlijk geen truck die u kunt leren, zo blijkt uit bovenstaande. Maar als u mensen interessant vindt, ipv te nemen hobbels om uw verkoopdoelen te halen, dan is dat een goede start. Als u gelukkig wordt van kleine (maar oprechte) gebaren van anderen en u weet dat te waarderen, dan bent u goed op weg.

Testvraag
Stel u werkt in een café/restaurant en u wilt graag fooien verdienen. Er zit een mevrouw van 75 jaar die een tafel van 4 personen al 2 uur bezet houdt en slechts één koffie heeft gedronken. Stel zij rekent bij u af en legt naast de € 2,- nog een extra 5 cent neer en zegt: Die is voor jou!

Aan de hand van uw eerste authentieke gedachte die er in uw hoofd schiet kunt u inschatten in hoeverre uw glimlach oprecht of fake zou zijn (of kunt u het geheel niet opbrengen om te glimlachen). 

Tip
Oefen in het leren van het 'mooi vinden' en het waarderen van kleine oprechte handelingen van anderen.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Prospects, Emoties in de Verkoop
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,4
(8 stemmen)
Reacties

Wilga Janssen |  http://www.ervarentalenten.nl

Dag Richard,

Natuurlijk kun je van binnen naar buiten werken. Eerst het leuke aan het leven, de mensen, je werk etc zien. Dan ga je van binnenuit glimlachen.

En dan nu de gemakkelijkere/snellere variant (bijvoorbeeld voor als je met het verkeerde been uit bed gestapt):
als je je mond in glimlachstand trekt, gaat je hoofd denken dat er blijkbaar iets leuks is en vervolgens ook alle bijpasende chemische stoffen verspreiden. Van buiten naar binnen werken dus. Werkt ook.

Met vriendelijke groet,
Wilga Janssen
www.ervarentalenten.nl

Radboud Visser |  http://www.mens-en-relatie.nl

Treffend artikel. Het is zoveel leuker om met iemand in gesprek te zijn met een glimlach. Als iemand een heel gesprek in een serieuze stand blijft, haak ik af. Ik wil leuke gesprekken met leuke mensen. En op het moment dat iemand (glim)lacht heb je direct meer klik.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..