De Pan-American-smile

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Stel: u bent in gesprek bent met een prospect. Stel u wilt een 'klik' bereiken om snel door te kunnen stomen naar het praten over het product/de dienst die u wilt verkopen. Hoe gaat dat het snelste?

De Pan-American-smile

Door uw glimlach. Emoties overbrengen betekent praten van hart tot hart. Uw glimlach is een uiting van goed contact, plezier, comfortabel voelen, de ander (of de opmerking) leuk vinden, etc. Maar zo makkelijk gaat dat helaas niet…. die glimlach.

De glimlach
Is er sprake van een onoprechte glimlach, dan hebben veel mensen dit bewust of onbewust door.
Het is het verschil tussen interesse in het halen van eigen verkoopdoelen en interesse om de organisatie van de ander daadwerkelijk te verbeteren. Er is aardig wat onderzoek gedaan naar 'de glimlach' en het faken daarvan. Onderzoeker Duchenne ontrafelde de geheimen van de glimlach en kwam tot de conclusie dat een oprechte glimlach  'uitsluitend in gang werden gezet door zoete emoties van de ziel'. Hij zag dat het samentrekken van de oogspieren bij oprechtheid anders was dan als het gefaked werd.

Oprechte glimlach: jukbeenspieren en kringspieren rond de ogen zijn betrokken; zo gaan de wenkbrauwen naar beneden en de wangen worden omhoog getrokken en er ontstaan kleine rimpeltjes bij de ooghoeken. Dit i.t.t. de Pan American- glimlach (komt van de stewardessen van de gewezen gelijknamige vliegtuigmaatschappij met hun gemaakte glimlach).

Ludieke wetenswaardigheid is dat uit onderzoek ook blijkt dat vergeleken met de Pan American-glimlach, vrouwen met een oprechte glimlach significant vaker getrouwd zijn, vaker getrouwd bleven, gelukkiger waren en hun hele leven gezond bleven.

Via deze link: http://www.bbc.co.uk/science/humanbody/mind/surveys/smiles/index.shtml kunt u een korte test doen om te zien of u een fake glimlach van een echte kunt onderscheiden.

Kunt u dat leren… een oprechte glimlach?
Het is natuurlijk geen truck die u kunt leren, zo blijkt uit bovenstaande. Maar als u mensen interessant vindt, ipv te nemen hobbels om uw verkoopdoelen te halen, dan is dat een goede start. Als u gelukkig wordt van kleine (maar oprechte) gebaren van anderen en u weet dat te waarderen, dan bent u goed op weg.

Testvraag
Stel u werkt in een café/restaurant en u wilt graag fooien verdienen. Er zit een mevrouw van 75 jaar die een tafel van 4 personen al 2 uur bezet houdt en slechts één koffie heeft gedronken. Stel zij rekent bij u af en legt naast de € 2,- nog een extra 5 cent neer en zegt: Die is voor jou!

Aan de hand van uw eerste authentieke gedachte die er in uw hoofd schiet kunt u inschatten in hoeverre uw glimlach oprecht of fake zou zijn (of kunt u het geheel niet opbrengen om te glimlachen). 

Tip
Oefen in het leren van het 'mooi vinden' en het waarderen van kleine oprechte handelingen van anderen.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,4
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Wilga Janssen |  http://www.ervarentalenten.nl

Dag Richard,

Natuurlijk kun je van binnen naar buiten werken. Eerst het leuke aan het leven, de mensen, je werk etc zien. Dan ga je van binnenuit glimlachen.

En dan nu de gemakkelijkere/snellere variant (bijvoorbeeld voor als je met het verkeerde been uit bed gestapt):
als je je mond in glimlachstand trekt, gaat je hoofd denken dat er blijkbaar iets leuks is en vervolgens ook alle bijpasende chemische stoffen verspreiden. Van buiten naar binnen werken dus. Werkt ook.

Met vriendelijke groet,
Wilga Janssen
www.ervarentalenten.nl

Radboud Visser |  http://www.mens-en-relatie.nl

Treffend artikel. Het is zoveel leuker om met iemand in gesprek te zijn met een glimlach. Als iemand een heel gesprek in een serieuze stand blijft, haak ik af. Ik wil leuke gesprekken met leuke mensen. En op het moment dat iemand (glim)lacht heb je direct meer klik.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..