Waarom creativiteit belangrijik is

"De bedrijven in deze wereld die goed presteren, onderscheiden zich van de gemiddelde onderneming door de mate van emotionele intelligentie (EQ) van de werknemers."

Waarom creativiteit belangrijik is

Dit schrijft Manfred Kets De Vries in het voorwoord van Wat leiders drijft. Volgens hem biedt een grotere emotionele intelligentie hun een voorsprong op gebied van creativiteit en innovatie.

De nieuwe mantra
Creativiteit en innovatie. Het lijkt wel de nieuwe mantra van het moderne management. En ja hoor, ik ga er volledig mee akkoord. Het zijn de overlevingstools bij uitstek voor elke organisatie. Harde cijfers en analyses zijn natuurlijk belangrijk. Het zijn indicatoren die aangeven hoe een organisatie er voor staat. Het is als het rapport van een dokter, als een analyse van je bloed.
Maar ze zeggen niets over de toekomst. Ze kunnen latente virussen ontdekken, maar niet voorspellen welke besmetting de patiënt morgen kan oplopen.

Innovatie en creativiteit zijn zo een beetje het immuunsysteem van een organisatie.

Hoe kan een organisatie dan 'besmet' geraken? Wel, je kan het zien aan de harde cijfers. Je kan een analyse maken en ontdekken dat er een cashflow probleem is, onderkapitalisatie, onderbezetting, productiviteitsproblemen, een slechte communicatie en noem maar op. Maar al deze zaken zijn retroactief. Ze richten zich op het verleden. En – uiteindelijk – zijn het alleen maar symptomen, geen oorzaken.

Hoe kijkt u tegen uw organisatie aan?
Tot enkele tientallen jaren geleden bestond de klasse van ceo's voornamelijk uit advocaten en ingenieurs, klaargestoomd via een MBA die het hun aangeleerde cijfer-denken nog wat vaster inhamerde. De enkele witte raaf, die ook 'verstand' had van mensen, vormde hierop een belangrijke uitzondering. Dat waren de succesverhalen, die meestal doodbloedden zodra de manager ik kwestie verdween.
Steeds vaker echter kom je ceo's tegen met een andere achtergrond. Mensen die de mantra van creativiteit en innovatie goed begrepen hebben. Deze trend werd ingezet (of op zijn minst in belangrijke mate bevestigd) door Tom Peters in boeken als Op jacht naar WOW en waanzinnige ondernemingen. In Re-imagine gaat hij hierop door.

Waarom is creativiteit en innovatie belangrijk?
Maar wat doen creativiteit en innovatie nu voor een onderneming. Waarom is dit een zo heilzaam elixir? Hoe werkt deze wonderdrank, waar Panoramix jaloers op zou zijn? Wel, ze hebben alles te maken met aanpassingsvermogen en toekomstige resultaten. En dat – zo leerde Darwin ons al – is essentieel voor overleving op langere termijn.

Creativiteit gaat over het vermogen om snel in te spelen op omstandigheden die niet optimaal zijn of zelfs bedreigend. Creativiteit is de mogelijkheid om op een nog niet gekende manier te reageren op omstandigheden of om omstandigheden voor te zijn. Je zou het kunnen zien als de witte bloedcellen van een organisatie.
Innovatie is het vermogen om de toekomst vorm te geven. Het laat organisaties toe om hun toekomstperspectief aan te passen en de omstandigheden naar hun hand te zetten. Je zou het kunnen zien als het regeneratievermogen van een onderneming. Het vermogen om dode cellen af te stoten en nieuwe cellen aan te maken.

Waarom doen we er niet allemaal aan mee?
Creativiteit en innovatie zijn dus belangrijk. Niet voor vandaag, maar voor de resultaten van morgen. Ze voelen echter aan als een bedreiging. Als een slecht smaken medicijn. Bitter in de mond maakt het hart gezond zei men vroeger. Dat klopt vaak wel.

Creativiteit en innovatie doorkruisen procedures. Ze staan vaak haaks op gewoontes en aangeleerde werkwijzen.  Ze verstoren de normale gang van zaken en worden vaak ervaren als onrust, onduidelijkheid. Ze laten zich moeilijk sturen en nog moeilijker voorspellen. Twee zaken die in het traditionele managementdenken uiterst belangrijk zijn.
Het gevolg laat zich raden. Ze worden vaak de kop ingedrukt. Met als gevolg dat organisaties hun eigen gezondheid in gevaar brengen, met als onderliggende reden gezond blijven. Voorwaar een boeiende paradox, die elke manager moet oplossen!

Peter Stinckens
House of Imagination

Peter Stinckens

Peter  Stinckens
Peter Stinckens werkt momenteel als algemeen directeur voor het House Of Imagination. Hij werkte als verkoper, key account manager, commercieel directeur en CEO. Als spreker en auteur is hij een vaste waarde in sales land.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Creativiteit in de verkoop
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,3
(23 stemmen)
Reacties

Jelmer Dijkhuizen |  http://www.legacylifestyle.nl

Ik ben het absoluut eens met Peter wanneer hij zegt dat creativiteit en innovatie van levensbelang zijn voor elke organisatie en dat deze processen vaak haaks staan op de traditionele bedrijfsvoering die meestal door de cijfers gestuurd wordt. Ik zou er nog aan toe willen voegen dat naast creativiteit en innovatie bezieling nodig is van zowel management als werknemers. Bezieling ("Hart voor de zaak") is natuurlijk erg afhankelijk van het type bedrijf en in hoeverre medewerkers verantwoordelijkheid eneigendomsgevoel aan de dag leggen. Met het juiste product en bijbehorende bedrijfscultuur kun je beide bereiken, creativiteit en bezieling. Betrokkenheid brengt EQ voort. Dit is een proces van langdurig zaaien van de gewenste bedrijfscultuur en -waarden in het personeel waarbij management zelf het voorbeeld "uitleeft"

Evert

Het doet me plezier eens een artikel te lezen over innovatie en creativiteit dat losstaat van zinloze structuren maar echt tot de kern doordringt. Meer van dat

Jan Rufer |  http://www.rufer.nl

M.i. werkt het zo:

Organisaties moduleren rond een beleving van Perfectie.
Zolang de - om het even welke - resultaten zich bevinden binnen een gegeven bandbreedte zal het immuunsysteem niet reageren. Dat doet het wel op 'indrukken' die het evenwicht verstoren. Op zich niets mis mee. Immers, de organisatie wil Perfect blijven.
Echter, omstandigheden veranderen. Iedere organisatie MOET dus ook het vermogen hebben om zich daarnaar aan te passen. ZO niet, dan is het gegarandeerd einde organisatie.
Creativiteit en innovatie zijn daarvoor de middelen.

Die kun je m.i. het beste loslaten op de Perfectie (afgeleid van het oorspronkelijke idee) zelf.
C&I zijn dan middelen om opties te vergroten.
Daarmee laat je de oorspronkelijk zaak intact.
C&I zijn dus niet immuun systeem maar wel middelen om het immuun systeem te laten veranderen; aanpassen aan een nieuwe situatie...

Met hartelijke groet,

Jan Rufer

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..