In 3 stappen naar een (h)echt team

In een optimaal functionerend team wordt goed samengewerkt. De leden vervullen niet alleen hun eigen rol, maar helpen elkaar waar nodig. Hoe krijg je zo'n optimaal team van de grond?

In 3 stappen naar een (h)echt team

Door het teamontwikkelingsproces bewust in drie fasen te splitsen en actief te sturen bereikt u sneller resultaten.
Zo'n team ontstaat heel soms van zelf, maar meestal moet u er (veel) energie in steken om tot die ideale situatie te komen.

De lidmaatschapsfase
In deze fase proberen de nieuwe teamleden zich te schikken in uw team. Ze willen zich (graag) conformeren en nemen u als leider daarbij als voornaamste rolmodel.
Het gedrag dat u in deze fase vertoont zet dan ook de toon voor de rest van het teamontwikkelingsproces. Toont u zich in deze fase open en eerlijk, dan is de kans groot dat het team uw opstelling ook onderling zal innemen.
Gedraagt u zich in deze fase autoritair en directief, dan zullen de teamleden zich onderling gereserveerder opstellen.
U kunt actief sturen op verkorting van deze fase door een aantal activiteiten te plannen en uit te voeren die het groepsgevoel versterken, zodat de teamleden zich sneller onderdeel en lid van het team voelen.
 
De concurrentiefase
In deze fase zoekt en verovert iedereen zijn/haar eigen rol in het team. Dat gaat niet altijd zonder slag of stoot en soms zijn er binnen het team 'verliezers'.
Deze fase kan voor u als leider lastig zijn en de productiviteit van het team remmen als ze te lang duurt. Sommige teams blijven altijd intern verdeeld en komen nooit uit deze fase.
Soms moet u optreden als scheidsrechter, maar u wint meer als u er in slaagt om de teamleden zelf verantwoordelijk te maken voor een goede afbakening van teamrollen en functies. Goed coachen dus.
 
De samenwerkingsfase
Een echt team, dat boven zichzelf uitgroeit en optimaal samenwerkt kenmerkt zich door onderlinge steun, elkaar vertrouwen, geduld, aanpassingsvermogen, humor, betrokkenheid, enthousiasme, moed, altruïsme en vriendschap.
Het gevaar bestaat zelfs dat het 'te gezellig wordt' en dat de groep zich te veel naar binnen keert. U kunt dit voorkomen door hier en daar provocatief te sturen, waardoor er een gezonde spanning binnen het team blijft bestaan.
 
Conclusie
Door bewust om te gaan met de twee fasen die noodgedwongen doorlopen moet worden om tot een echt team te komen en de samenwerkingsfase te bereiken kunt u actief werken aan het sneller bereiken van uw einddoel: het creëren van een optimaal team waarmee u uw doelen realiseert.

Henk Hemstra
Henk Hemstra Consulting B.V.
adviesbureau voor commerciële vraagstukken

Henk  Hemstra

Henk Hemstra

Henk Hemstra helpt financiële dienstverleners bij het vinden, binden en excellent bedienen van klanten. Zijn klantenkring telt zowel internationale banken en verzekeraars als zelfstandig opererende financieel adviseurs. Zijn motto: Tijd Pauzeert Nooit!
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..