Planning: eerst het verste gesprek

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Uw gehele afsprakensysteem staat en valt met een goede routeplanning. Hier een nuttige tip.

Planning: eerst het verste gesprek

Het is vanzelfsprekend dat een goede routeplanning essentieel is. Dit vooral in verband met efficiency in tijd.

Denk om de files.
Rijdt u met de file mee of er juist tegenin? Zelfde aantal kilometers, maar een gigantisch verschil in tijd.

Plan uw eerste afspraak zo ver mogelijk van huis en werk dan geleidelijk terug naar huis.

Als het een beetje tegenzit heeft u in ieder geval de troost dat u steeds dichter in de buurt van de eigen haard komt.

Tip
Vertrek zo vroeg mogelijk naar uw eerste afspraak. Als u al om zeven uur in uw auto zit, ontloopt u de ergste drukte.

Michel Hoetmer
Meer tips over verkopen en acquisitie in zijn boek 'De zeven zonden van verkopers'
Klik hier

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 3,0
(1 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Ger Heling

Michel,

Goed om weer eens wat van je te lezen. Al ben ik het stellig oneens met je.

Meerdere afspraken op een dag plan je uiteraard in logische volgorde. Een rondje zou mooi zijn maar gebeurt daarom maar zelden :-)

Van dichtbij naar verder weg maakt voor de onderlinge afstand niet uit. files vermijden lukt niet als je een filekant op móet. Hou die rit dan zo kort mogelijk en laat de file tijdens je eerste afspraak oplossen. De kans dat je je hele rij afspraken moet verschuiven omdat je eerste - lange - rit tegenviel is veel kleiner. de enige tijd die je kunt verspelen is dan nog je eigen tijd, 's avonds. Niet die van je afspraken.

Ik ken de uitkomst van het onderzoekje waarin jouw mening deels onderschreven wordt. Daar staat echter met koeieletters bij dat de de gemiddelde vertegenwoordiger een laatste afspraak die verder weg is 5 x vaker zal proberen te verzetten dan wanneer die dicht bij huis is en dat daarom effectiviteit schijnbaar gedient is met het 'naar huis toe plannen'. Aangezien dat puur aan de instelling van de betreffende vent of dame ligt is dit voor de gedreven verkoper in mijn ogen geen factor.

Een beetje salesmanager polst dit fenomeen en rekent ermee af.

Alle goeds Michel!

Ger

ahem... gedient -> gediend.

Kevin

Geachte heer Hoetmer,

Ik ben met uw methode van routeplanning eens en maak in de praktijk hier veel gebruik van.
Een andere methode om je reisroute te optimaliseren is te plannen volgens "de klimopbladmethode". Je reisroute loopt als ware langs een bladrand. Je eerste afspraak begint vlakbij, halverwege de dag bereik je het verste punt en 's middags is je laatste afspraak vlak bij huis/kantoor. Dit is ook een methode om je km afstanden tussen de klanten te minimaliseren en wordt tevens de rijtijd en rijkosten gereduceeerd.
Ter info.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Kan jij jezelf een HORLOGE verkopen?
Je houdt van mooie spullen. Je wilt er goed uitzien. Misschien wil je eens variëren? ZGAN-Horloges.nl maakt je het makkelijk...

✓ Horloges uit
   ‘60-70-80-90-2000-2010

✓ Zo Goed Als Nieuw -
   TipTop in orde

✓ Van € 15 tot € 250


Bekijk NU ons assortiment...
Interesse in een Sales Training?
RUIM 22.000 LEDEN! - WORD OOK LID...


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..