Over verantwoordelijkheid, ook in mindere tijden

Voor hoeveel van de verkoopresultaten die u boekt bent u bereid de volle verantwoordelijkheid op u te nemen? Hieronder gaan we nader in op het begrip verantwoordelijkheid en hoe we daarmee kunnen omgaan.

Over verantwoordelijkheid, ook in mindere tijden

Natuurlijk, voor de omzet die u maakt, de verkopen die u hebt gerealiseerd, neemt u vanzelfsprekend de volle verantwoordelijkheid. En terecht, want dat is uw persoonlijke verdienste. Maar wie draagt eigenlijk de verantwoordelijkheid voor al die verkoopkansen die u zijn gepasseerd, de verkoopgesprekken die u heeft gevoerd en alle inspanningen die u heeft gedaan die niet tot omzet hebben geleid?

Wat, als u tot het inzicht komt dat u voor de volle 100 procent verantwoordelijk bent voor alles in uw leven?

Oké, u bent niet verantwoordelijk voor de hoeveelheid vissen in de oceaan en de hoeveelheid sterren in de lucht. En u bent u niet verantwoordelijk voor wat anderen over u zeggen en denken. Maar wat als u voor de volle 100 procent verantwoordelijk bent voor al úw eigen resultaten en ervaringen?

'Wat in mij veroorzaakte deze ongewenste situatie?'
Ik zat moe en voldaan in de auto en vertrok vanaf een trainingslocatie in Rotterdam. Ik kwam aan bij de rondweg en deze stond helemaal vol door een nagenoeg stilstaande file. Dit kon lang gaan duren.
Aansluitend op een thema dat we tijdens de training van die dag hadden besproken, kwam de gedachte in me op: Wat in mij heeft deze op dit moment voor mij ongewenste situatie veroorzaakt?
Een ronduit terechte vraag aan mezelf, want nogmaals, ik was moe van de intensieve dag en ik was de auto ingestapt met de gedachte: Laat ik opschieten, want anders rijd ik zo de avondspits in!

Deze ontdekking,  dat alles waar ik van overtuigd ben, zich met garantie zal manifesteren, ontlokte een glimlach aan mijn gezicht, want het gaf me de inmiddels miljoenste bevestiging dat dit voor mij zo werkt….Yess!! Ik creëer elke dag weer, MIJN eigen realiteit, met MIJN eigen gedachten en mijn gedachten zijn een direct product van MIJN persoonlijke overtuigingen.
Dit bracht me van het ene op het andere moment in een andere stemming, omdat ik mijn gedachten direct daarop corrigeerde van negatief naar positief, van slachtoffer naar beïnvloeder. Ik keek op en een automobilist in de eindeloze rij auto's gaf me een teken om in te voegen!? Dank je wel!

Was dit nu toeval?
In mijn geval kan dat niet zo zijn, want ik geloof niet in toeval. Waar ik daarentegen wél in geloof, is dat zaken je kunnen toe-vallen, en zo ook nu.

Is het geen logische gedachte of zelfs overtuiging dat alles wat we persoonlijk ervaren op de één of andere manier door ons zelf wordt gecreëerd?

Ik geloof hierin, of sterker nog, ik ben hier van overtuigd. Ik ben er van overtuigd dat wij zelf alle grote, kleine, onderscheidende, imposante, milde, plezierige, dramatische, waardevolle, noemenswaardige, geringe, vervelende en fantastische ervaringen helemaal zelf creëren. Dit gebeurt door niemand anders!

Verantwoordelijkheid
Dus alles wat me goed van pas komt, maar ook alle shit die me in het geheel niet past - voor alle ervaringen is er maar één verantwoordelijk, en dat is niemand anders dan IK. En in uw geval geldt, dat U dat bent, niemand anders.
Nemen we die verantwoordelijkheid namelijk niet, dan maken we van onszelf automatisch een slachtoffer, en dat is een verkoper natuurlijk nooit, want die twee kwaliteiten gaan pertinent niet samen!  

Heeft u er wel eens aandacht aan besteed hoe het komt dat de meeste van onze dagen er zo hetzelfde uitzien? Kan het zijn dat dit wordt veroorzaakt doordat we eigenlijk elke dag hetzelfde denken en van daaruit hetzelfde doen, met daaruit voorkomend dezelfde resultaten?
Vermoedelijk wel.
Het zou idioot zijn hetzelfde steeds over te doen en dan toch telkens ander resultaten te verwachten.

Slachtofferschap
Waak er voor in de valkuil te belanden dat u zichzelf gaat ervaren als een slachtoffer van de huidige economie, gevangen genomen en beperkt door het huidige angstdenken binnen veel organisaties. Ik zeg u dit omdat veel verkopers de neiging hebben om de schuld van hun eigen malaise altijd bij anderen neer te leggen, terwijl juist het mooie van verkoop is, dat juist ú als enige de doorslaggevende succesbepalende factor bent.
U zelf bent de regisseur van uw succes; de manier waarop u over uzelf denkt en hoe u uzelf ziet is hierbij bepalend.

Stapt u consequent 's ochtend uw auto in met de gedachte of houding: Nou, daar gaat ie weer, ben benieuwd of het vandaag wel een beetje wil vlotten? Of ziet u uzelf als een geslaagd en succesvol verkoper, die inhoud geeft aan zijn missie, om waarde te bieden aan zijn klanten. Het verschil in resultaten hoef ik niet te schetsen.

Wanneer u zich realiseert dat er altijd en in elke markt omzet wordt gemaakt en dat uw klanten graag met u in gesprek gaan door uw positieve en professionele houding en de altijd adequate oplossingen en mogelijkheden die u ze biedt, dan denkt u de gedachte die werkt!

Blijven denken in termen van succes
Los van wat onder andere de media ons willen laten geloven - de meeste bedrijven produceren en draaien nog steeds als vier maanden geleden. Ze hebben u en uw producten, diensten en oplossingen nog steeds nodig en dat zal in de meeste gevallen ook zo blijven, mits u overvloedig, groot en in termen van succes blijft denken.
Dat is uw verantwoordelijkheid!!

Ik heb via via een autoverkoper leren kennen die geen 'slechte' tijden kent.
Hij werkt bij een Mercedes dealer. Ik heb hier niet de intentie om reclame te maken, want het is niet mijn merk.
Zijn directe showroomcollega's lopen stuk voor stuk fors achter op budget, terwijl hij moeiteloos en zonder zorgen dagelijks zijn auto's verkoopt. Zijn verhaal:
Ik heb inmiddels door de jaren heen de ervaring opgedaan, dat ik minstens per dag één auto verkoop! Ik heb daar vertrouwen in gekregen en ga dagelijks vanuit dat vertrouwen naar de zaak. Of het nu een bestaande relatie of een nieuwe klant is, ik verkoop elke dag een nieuwe auto!

Kortom...
In exact dezelfde branche, met exact hetzelfde product, dezelfde doelgroep en dezelfde regio, sterker nog, dezelfde showroom, is een duidelijke schifting te zien in succes en géén succes, met aan u ter overdenking hierbij de vraag:
Welke boodschap haalt ik hier voor me zelf uit?

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,9
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Jan in 't Veld |  http://www.emotron.nl

Mooi verhaal, ik moest meteen denken aan het boek Een nieuwe aarde van Eckhart Tolle. Een mooie manier van bewust ZIJN.

Remco van Kapel |  http://www.atnt.nl

Prachtig en heel erg herkenbaar verhaal. Leuk dat het op deze wijze in beeld wordt gebracht. We weten het allemaal maar het is wel een "eye opener".

Inspirerend geschreven,keep it up!

Benno Rijpkema |  http://www.ragroep.nl

Dag Hans,

Een geweldig artikel, dank je wel. Ondanks dat ik jouw overtuiging deel, betrap ik mijzelf erop dat ik toch regelmatig de verkeerde dingen naar mij toe trek. Bijvoorbeeld gaan opdrachten vlot van start of gaat het moeizaam en langzaam.
Je hebt mij dus weer een keer geholpen. Dank je wel!

C. Wibbens

Hans Oelen vertolkt geachten en ervaringen die ik ook met hem deel. Ik noem dit wel eens "de magie van het verkopen". Het is onze houding, de houding van het hele team, van het bedrijf die er voor zorgt dat een klant warmte om zich heen voelt. Deze manier van beleven van jou als verkoper, trainer, bedrijf maakt dat een klant jou een grotere gunfactor bezorgt. Deze positieve energie voel je als klant (en als trainer!) als je ergens een voet op de drempel zet. Er wordt wel gezegd dat de eerste 8 seconden van een verkoopgesprek veel invloed hebben. Welnu, deze houding zit daarin verpakt. Heerlijk om regelmatig de positieve stukjes van Hans te lezen. Wij maken zelf een feestje van ieder verkoopgesprek!!

Beste Jan, Remco, Bob, Benno en C. Wibbens,

Dank je wel voor jullie reactie op dit artikel. De terugkoppeling dat het wordt gewaardeerd, dat het inspiteerd, dat het bevestigd en dat het aanzet tot zelfreflectie, komt bij me binnen als Gods woord in een ouderling.
Nogmaals dank een heel veel plezier en succes in dit prachtige verkoopvak.

Hans

Benno Rijpkema |  http://www.ragroep.nl

Aan C. Wibbens:
Dit noem ik nog eens een mooie reactie. Prachtige woorden; magie, warmte. Heel mooi om te lezen, dank je wel voor het delen met ons.

Aan Hans,
Nu ken ik je en jij doet dat inderdaad met een hele grote glimlach.

Allen een heerlijk weekend.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..