Gouden Plak! Of het verhaal erachter…

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Tijdens de Olympische spelen in Beijing zijn er gouden plakken door Nederlanders veroverd. Maar welke vindt u de mooiste? Persoonlijk hou ik erg van die plakken met 'een verhaal'.

Gouden Plak! Of het verhaal erachter…

De medaille die van te voren reeds was toegedicht is mooi, maar de onverwachte zijn mooier.

1. 10 km zwemmen: het overwinnen van kanker. Niemand had van de man gehoord.
2. Waterpolo: nog nooit vertoont in onze historie. Nederland als absolute outsider doet het!
3. Wielrennen (puntenkoers): Marianne Vos wint toch nog goud na 2 missers.

Daar vragen de journalisten ook altijd naar: Is de medaille ook nog extra belangrijk voor je? Maar dat vragen ze als ze weten dat er een vervelend of zelfs fataal voorval is geweest in de familie vlak voor de wedstrijden.

Wat is uw 'verhaal'?
Als u in gesprek wilt komen met potentiële opdrachtgevers, wat is dan úw verhaal?
Een 'verwachte gouden plak verhaal' is bijvoorbeeld:
Wij worden door vele klanten zeer gewaardeerd hoor. Of:
Het gaat ontzettend goed met ons bedrijf. Of:
Wij kunnen u helpen uw doelstellingen sneller te bereiken.

Een 'onverwacht gouden plak verhaal' is bijvoorbeeld:
Waar wij gaan voor een meer dan tevreden groep van deelnemers, betekent onze provocerende aanpak ook dat 1 op de 100 deelnemers zeer ontevreden is met ons. Of:
Kom ik bij u op gesprek, dan krijgt u minimaal 2 gouden ideeën van mij. En als we geen zaken doen, dan blijven we even goede vrienden…

Krijgt u liever een training van een trainer die al 25 jaar (dezelfde) les geeft, of van een topsporter met een verhaal? Of van een ondernemer die zijn levenslessen vertelt. U pakt toch meer op van iemand waarnaar u geboeid blijft luisteren? En dat doet u het liefste/het beste als de verteller zélf interessant en boeiend is.

Wat spreekt meer tot de verbeelding:
DE Roodmerk koffie? Of:
100% Arabica koffie, dark roasted, groeiend op een berghelling van de Andes waar het klimaat zorgdraagt voor de beste koffieboon ter wereld…. En alleen de rode koffiebessen (de rijpe) worden geselecteerd. De groene (onvolgroeid) en de zwarte (overrijp) worden met de hand verwijderd.

Waar mensen graag naar luisteren...
Mensen luisteren graag naar mensen met een missie in hun leven. Naar mensen met levenservaring. Naar mensen die risico's nemen en daarbij verhalen over hun successen (Dat wil ik ook!) maar ook over hun blunders (Hij is dus net als een gewoon mens, dus ík kan het ook). Mensen houden er niet van te luisteren naar mensen die zichzelf beter achten.

Tips
Werk aan uw 'merk IK' en doe aan introspectie. Beantwoord de volgende vragen:

  • Welke risico's heb ik ooit genomen? En wat waren de uitkomsten/lessen voor mij? En kan ik deze overbrengen op anderen? Hoe?
  • Door wie ben ik ooit geïnspireerd? Wát zei die persoon? Hóe zei hij dat en waarom? Kan ik ook een wijze les op een leuke inspirerende manier op anderen overbrengen?

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Verkooptechniek
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,8
(4 stemmen)
Reacties

Paul Joosten

Richard,

Triviale opmerking: Goed verhaal !
Maar ik meen het wel. Jouw voorbeeld van DE koffie is treffend. We hebben niet langer meer alleen behoefte aan het materiele produkt/dienst, maar we willen ook een (bijbehorend) verhaal, wat betekenis geeft.

Het onderscheid van organisaties (en dus mensen) is hun verhaal. Echte verhalen, waarin een conflict is opgelost, laten zien dat we mensen zijn, waarin we ons kunnen herkennen. Dit is anders dan de keurige PR-statements, waar alleen de feiten worden genoemd. Ik geloof sterk in een ommekeer, geholpen door deze crisis, waarin we gaan werken vanuit de mens en zijn emoties. Afgelopen week gaf Peter Swinkels van Bavaria een keynote speech op het Sales event en hij benadrukte dat het bieden van een hoopvol perspectief (dat zit in verhalen) en het centraal stellen van de mens ons weer op de weg naar boven zetten.

Als we op deze manier gaan werken, wordt het wel mooi !

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..