Gouden Plak! Of het verhaal erachter…
Tijdens de Olympische spelen in Beijing zijn er gouden plakken door Nederlanders veroverd. Maar welke vindt u de mooiste? Persoonlijk hou ik erg van die plakken met 'een verhaal'. 
De medaille die van te voren reeds was toegedicht is mooi, maar de onverwachte zijn mooier. 1. 10 km zwemmen: het overwinnen van kanker. Niemand had van de man gehoord. 2. Waterpolo: nog nooit vertoont in onze historie. Nederland als absolute outsider doet het! 3. Wielrennen (puntenkoers): Marianne Vos wint toch nog goud na 2 missers.
Daar vragen de journalisten ook altijd naar: Is de medaille ook nog extra belangrijk voor je? Maar dat vragen ze als ze weten dat er een vervelend of zelfs fataal voorval is geweest in de familie vlak voor de wedstrijden. Wat is uw 'verhaal'? Als u in gesprek wilt komen met potentiële opdrachtgevers, wat is dan úw verhaal? Een 'verwachte gouden plak verhaal' is bijvoorbeeld: Wij worden door vele klanten zeer gewaardeerd hoor. Of: Het gaat ontzettend goed met ons bedrijf. Of: Wij kunnen u helpen uw doelstellingen sneller te bereiken. Een 'onverwacht gouden plak verhaal' is bijvoorbeeld: Waar wij gaan voor een meer dan tevreden groep van deelnemers, betekent onze provocerende aanpak ook dat 1 op de 100 deelnemers zeer ontevreden is met ons. Of: Kom ik bij u op gesprek, dan krijgt u minimaal 2 gouden ideeën van mij. En als we geen zaken doen, dan blijven we even goede vrienden… Krijgt u liever een training van een trainer die al 25 jaar (dezelfde) les geeft, of van een topsporter met een verhaal? Of van een ondernemer die zijn levenslessen vertelt. U pakt toch meer op van iemand waarnaar u geboeid blijft luisteren? En dat doet u het liefste/het beste als de verteller zélf interessant en boeiend is. Wat spreekt meer tot de verbeelding: DE Roodmerk koffie? Of: 100% Arabica koffie, dark roasted, groeiend op een berghelling van de Andes waar het klimaat zorgdraagt voor de beste koffieboon ter wereld…. En alleen de rode koffiebessen (de rijpe) worden geselecteerd. De groene (onvolgroeid) en de zwarte (overrijp) worden met de hand verwijderd.Waar mensen graag naar luisteren... Mensen luisteren graag naar mensen met een missie in hun leven. Naar mensen met levenservaring. Naar mensen die risico's nemen en daarbij verhalen over hun successen (Dat wil ik ook!) maar ook over hun blunders (Hij is dus net als een gewoon mens, dus ík kan het ook). Mensen houden er niet van te luisteren naar mensen die zichzelf beter achten. Tips Werk aan uw 'merk IK' en doe aan introspectie. Beantwoord de volgende vragen: - Welke risico's heb ik ooit genomen? En wat waren de uitkomsten/lessen voor mij? En kan ik deze overbrengen op anderen? Hoe?
- Door wie ben ik ooit geïnspireerd? Wát zei die persoon? Hóe zei hij dat en waarom? Kan ik ook een wijze les op een leuke inspirerende manier op anderen overbrengen?
Richard van Houten Bron & Partners
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|