Onderscheidend vermogen

Vladan   Soldat
Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.

Is het product of de dienst die u verkoopt werkelijk het allerbeste? De klant wil graag duidelijkheid hierover.

Onderscheidend vermogen

Of is het misschien een product of dienst dat veel wordt aangeboden op de markt en niet werkelijk onderscheidend is van uw concurrent?
Of gaat het om een product of dienst dat past bij een specifieke behoefte en dus niet voor iedereen passend is? 

Het is een kunst dit goed te weten en hierin uw gesprekspartner duidelijkheid te verschaffen.

Toegevoegde waarde
Wat is de werkelijke toegevoegde waarde van uw product of dienst, wat is echt onderscheidend ten opzichte van anderen? Het is een dooddoener aan te geven dat uw product/dienst 'gewoon' de beste is, of dat uw organisatie de grootste is op een specifiek gebied. Het gaat een klant erom dat wat u aanbiedt passend is en een oplossing biedt.

Het is dus van belang dat u weet waar uw organisatie zich bevindt op de markt, wie zijn uw concurrenten, hoe gaan die te werk, wat zijn de kosten, wat zijn andere mogelijkheden dan te werken met uw product of dienst, wat zijn de problemen waar uw klanten mee te maken kunnen krijgen, wat zijn de valkuilen voor deze organisaties etc. Indien u hier goed van op de hoogte bent kunt u gemakkelijker inventariseren waar de behoefte ligt van de klant en hier op inspelen.

Soms is dit lastig. Neem de werving- en selectie-branche. De USP's zijn van bijna alle bureaus hetzelfde. Zij hebben een groot netwerk, staan in nauw contact met de kandidaat, hebben een methode ontwikkeld waardoor zij goed in staat zijn een goede match te maken etc.
Wat is dan hetgeen u onderscheidt van de ander? In een geval als dit ben u dit vaak zelf. Het is van belang dat u zich hiervan bewust bent en er ook naar handelt.

Belangrijk is altijd eerlijk te zijn over het product of dienst: waar past het, waar kunnen er eventueel problemen ontstaan, zijn deze op te lossen, lukt het u werkelijk om snel te handelen of kan dat soms wat langer duren. Indien u hier een reëel beeld schept is de kans op slagen en de klant tevredenheid fundamenteel hoger.

Niet passend?
Het kan ook zijn dat u tijdens een gesprek merkt dat uw/product of dienst wellicht niet de meest passende is voor uw gesprekspartner. Durf op dat moment dit aan te geven en wijs uw gesprekspartner eventueel op een partij die wél bij ze zou kunnen passen. Eerlijkheid duurt het langst. 
Als u uw gesprekspartner aangeeft dat hij/zij beter contact kan opnemen met een andere partij, dan is het wel aardig dat zij aan die partij aangeven dat u ze heeft doorgestuurd. Dit kan er toe leiden dat uw concurrent dit op termijn ook naar ú toe doet. Daarnaast wekt u vertrouwen bij uw gesprekspartner en heeft deze een goed gevoel bij u en de organisatie waar u  werkzaam voor bent.

Conclusie
Eerlijk zijn in combinatie met kennis van de branche waarin u werkzaam bent loont eigenlijk altijd.

Marije Sluis
The Sales Agency

Vladan   Soldat

Vladan Soldat

Vladan Soldat is headhunter gespecialiseerd in de technology sales arbeidsmarkt. Met zijn ervaring binnen zowel het software sales vakgebied als het recruitment vak, helpt hij managers om succesvolle, commerciële teams te bouwen.Kijk op www.nobelrecruitment.com voor meer informatie.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Dewit Christian

Heel goed artikel! Ik heb 35 jaar in de verkoop van meetinstumenten voor electronika gestaan (Hewlett-Packard) en had soms niet de beste oplossing voor mijn klant. Door hem de betere oplossing te geven bij een concurrent schepte ik een onverwoestbaar vertrouwen! Klant aanzag me daarna nooit meer verkoper maar wel een 'solution provider'...

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..