Geven en ontvangen

De laatste tijd hoor ik met regelmaat mensen roepen: "De laatste paar jaar was verkopen zo eenvoudig, dat zelfs de minst goede verkoper een acceptabele omzet wist te realiseren". Dat is na de kredietcrisis anders geworden.

Geven en ontvangen

Gezien de crisis, de markt is op dit moment sterk aan verandering onderhevig, vraagt dit voor nagenoeg alle verkopers om strategische actie.
Zowel particulieren als organisaties zijn aanmerkelijk voorzichtiger in hun investeringen en hoe zich dat in de nabije toekomst gaat ontwikkelen, weet nu nog niemand.

U kunt dus niet met uw armen over elkaar gaan afwachten wat de toekomst u gaat brengen. Bovendien: wat met name een verkoper siert in zijn beroepshouding is een proactieve houding.

Wat gaat u doen om toch uw omzet en uw marge op niveau te houden?
Bent u in staat om met gericht en strategisch relatiemanagement groei te realiseren bij uw bestaande klanten, of is het nu ook raadzaam om op zoek te gaan naar nieuwe klanten? Wanneer dat laatste het geval is, dan ontkomt u er eigenlijk niet aan om de telefoon weer te pakken - maar ja, dan doen veel verkopers liever niet!?

  • Veel verkopers hebben de ervaring dat telefonische acquisitie niet werkt, waarschijnlijk omdat ze er zelf niet zo bedreven in zijn.
  • Veel verkopers behalen niet de resultaten die ze wensen, omdat ze niet goed genoeg weten hoe je een telefonisch acquisitiegesprek moet beginnen en voeren.
  • Veel verkopers haken te vroeg af, omdat ze niet bekend zijn met de juiste noodzakelijke houding en instelling die nodig is om te scoren.


Telefonische acquisitie kan wel degelijk een fantastisch middel zijn als onderdeel van uw strategie om verkoopleads te krijgen en ... u krijgt waanzinnig veel meer inzicht in wat klanten en prospects op dit moment beweegt.

Samen bouwen
Je hoort vaak mensen zeggen dat het leven een kwestie is van geven en nemen, maar het is mijn stellige, nu al jaren durende ervaring dat het in de praktijk niet zo werkt als deze zin ons wil doen laten vermoeden.
Mensen vragen wel eens:
Is het niet erg onverstandig om alle kennis en inzichten die je tijdens je verkooptrainingen gebruikt, zomaar in artikelen gratis en voor niets de wereld in te gooien?

Mijn reactie op deze vraag:
Integendeel, want hoe meer ik deel en hoe veel meer lezers met die kennis en inzichten iets positiefs weten te doen, hoe veel meer reacties, leads en aanvragen voor concrete declarabele opdrachten ik ermee ontvang.
Voor mij is het dus geen kwestie van geven en nemen, maar van geven en ONTVANGEN.

Geven en ontvangen
Mag ik u daartoe ook uitnodigen?
Wat kunt u, als lezer van dit artikel, doen om uw collega-verkoper ergens anders in het land, die u niet persoonlijk kent, te helpen met uw inzichten en vaardigheden op het gebied van telefonische acquisitie?

  • Wat zijn de gespreksopeningen die u met succes gebruikt?
  • Hoe introduceert u zichzelf?
  • Wat zijn de triggers waarmee u nieuwsgierigheid creëert en die u afspraken opleveren?
  • Wat doet/zegt u om de twijfelende gesprekspartner te helpen toch een afspraak met u te maken?
  • Wat doet u om u sterk, bewust en zelfverzekerd te voelen?
    Etc etc etc

Laten we eens de handen ineen slaan en elkaar via Verkopersonline helpen om nog beter te worden, want het totaal is dan ook hier groter dan de som der delen.
Geven en ontvangen, wie doet er mee en reageert op deze oproep?

Heeft u tips en adviezen waar u succesvol mee bent op het gebied van telefonische acquisitie/koud bellen en wilt u die delen met uw collega's via dit medium?

Ik zie uw reacties graag tegemoet.

Hans Oelen
Palaver

Hans  Oelen

Hans Oelen

Hans Oelen is oprichter, trainer en succescoach van Palaver-trainingen. Op de gebieden leiderschap, sales en dienstverlening, heeft hij vele mensen en bedrijven geholpen het beste uit zichzelf te halen en hun dromen te realiseren. Als auteur geniet hij bekendheid door zijn boeken ‘Zijn…wat je wilt worden’ en ‘Het nieuwe verkopen’ .
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,2
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Janny Westenbrink |  http://www.westbrinck.nll

Ik verricht al 6 jaar telefonische acquisitiewerkzaamheden voor andere bedrijven.

De man of vrouw, de juiste cp, die je aan de lijn krijgt, denkt maar 1 ding.

Whats in it for me !

Dus kort door de bocht gezegd: wat heb je hem of haar te bieden. Denk met de ander mee. Kom met suggesties, advies of oplossingen aanzetten.

Aan mijn klanten geef ik altijd eerlijk advies, gevraagd of ongevgraagd, of het nu gaat of acquisitie advies of over de omvang van een bellijst.
Want wat je zaait, dat ga je oogsten!

Janny Westenbrink
www.westbrinck.nl

0522 - 47 32 38 / 06 - 12 53 66 66

Dag Janny,

Fijn dat je reageert, dank je wel.
Exact, zaaien, oogsten, geven, ontvangen.

Groeten
Hans

Dag Hans,

De afgelopen 20 jaar zijn mijn verkopen voor 90 procent gehaald uit acquisitie(s).
Blijf ik morgen op een stoel thuis zitten zal er niets meer gebeuren!
Iedere markt is een booming markt daar waar geprospecteerd wordt, je moet er gevoel en lol in hebben, ook een stukje toneel hoort erbij uiteindelijk moet je jezelf heel krachtig en kort positioneren, onderscheidend , enthousiasmerend en de resultaten zullen er ongetwijfeld komen.

Mvg.

Erik Deckers

Erik Deckers

Dag Hans,

De afgelopen 20 jaar zijn mijn verkopen voor 90 procent gehaald uit acquisitie(s).
Blijf ik morgen op een stoel thuis zitten zal er niets meer gebeuren!
Iedere markt is een booming markt daar waar geprospecteerd wordt, je moet er gevoel en lol in hebben, ook een stukje toneel hoort erbij uiteindelijk moet je jezelf heel krachtig en kort positioneren, onderscheidend , enthousiasmerend en de resultaten zullen er ongetwijfeld komen.

Mvg.

Erik Deckers

Dag Erik,

Dank voor je reactie en je ervaringen.
De opmerking die je steeds meer hoort, dat acquisitie niet meer van deze tijd zou zijn, strookt dus niet met jouw dagelijkse ervaringen.
Visie, enthousiasme en plezier (leren) hebben in wat je doet, brengt je resultaten. Heel mooi Erik.
Fijne dag vanadaag.

Hans

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..