De laatste indruk

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

We gaven al vaker tips voor het maken van een goede eerste indruk bij een klantbezoek. Maar hoe zit het met de laatste indruk? Is die ook belangrijk?

De laatste indruk

Van een verkoopgesprek of ver­kooppresentatie blijven vaak twee dingen hangen: de eerste en de laatste indruk. De eerste indruk die men van u heeft, beïnvloedt met name het verkoopgesprek dat komen gaat. De laatste indruk beïnvloedt met name de gedachten (de beslissing) van de klant als u vertrokken bent. En ook die laatste indruk kunt u positief beïnvloeden. Hoe zorgt u er nou voor dat de klant op een positieve wijze aan u blijft denken nadat u bent vertrokken?

Positieve indruk achterlaten

1. Laat iets achter. Wijs de klant voordat u vertrekt nog op de materialen die u achterlaat: een hand-out van de presentatie, monsters, een productfolder, enz.
Tip. Laat alleen de relevante zaken achter; dus alleen dat wat de klant ook echt nodig heeft.

2. De laatste woorden. Met wat u tijdens het afscheid zegt, beïnvloedt u de laatste indruk die u achterlaat het meest. Let op de volgende zaken:

  • Laat uw waardering blijken. Daarbij is het belangrijk dat u speci­fiek bent. Dus alleen maar zeggen: Bedankt voor het prettige ge­sprek, Bedankt voor de opdracht of Tot de volgende keer dan maar is te mager.
    Tip. Zeg in plaats daarvan: Van harte bedankt voor het kopen van ... [uw product of dienst], Fijn dat u zo enthousiast bent over [uw product of dienst, enz.] Door specifiek te zijn laat u merken dat u de wensen van de klant serieus neemt.
  • Kan ik verder nog helpen? Vraag vervolgens hoe u de klant ver­der nog van dienst kunt zijn. Hiermee toont u aan dat u niet alleen een dozenschuiver bent, maar service ook serieus neemt.
  • Afsluiten met een actielijst. Door samen te vatten wat u zult gaan doen, bevestigt u het klantvertrouwen. Bijvoorbeeld: Ik zal er dus voor zorgen dat u de bevestiging overmorgen in huis heeft en dat de monsters vandaag verstuurd worden.

3. En als u weer op kantoor bent. Dan kunt u nog een kort bedankbriefje schrijven, waarin u de eventueel gemaakte afspraken vastlegt.

Tip
Laat een goede laatste indruk achter door waarde­ring te laten blijken, te vragen of u nog ergens mee kunt helpen en door de actiepunten te noemen.

Uit Tips & Advies Verkoop
Vraag een abonnement aan

Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop

Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,6
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Ik denk dat punt 3 de belangrijkste is. Ik geloof niet dat de laatste gesproken zin onthouden wordt. Men gaat weer aan het werk. Als er dan een email of brief komt waar de afspraken in staan denkt men weer aan je én kom je als accuraat over.

Binnen milliseconden plaatsen wij de ander in een bepaald gebied. De 1e indruk bestaat voor 93% uit de uiterlijke presentatie 7 % blijft hangen van wat u werkelijk zegt tijdens de 1e indruk.
En inderdaad de afsluiting is nog belangrijker! Nu gaat het om de verdieping van het verkoop proces en de afsluiting versterkt of verzwakt de eerste indruk. Succes!

Christian Dewit

Eerste gedachte: nooit een klant bedanken voor... maar wel feliciteren met zijn beslissing/aankoop.
Tweede idee dat ik zelf met succes toepas: tijdens de demonstratie (van oscilloscopen) benadruk ik het rendement en dus de tijdswinst van het toestel. Bij het buitengaan herhaal ik dan: "haal deze geldmolen nu in huis en we zien mekaar terug voor de opleiding" en tenslotte: "mag ik u bellen wanneer de bestelling binnen komt?" Zo laat je een positief en concreet beeld achter!

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..