Door de klant bedacht

Tips & Advies Verkoop
Uit Tips & Advies Verkoop

Marktonderzoek voor een nieuw product is duur en soms onbetrouwbaar omdat men sociaal wenselijke antwoorden kan geven. Is er een alternatief?

Door de klant bedacht

De softwarebranche maakt al jaren gebruik van een andere methode dan echt marktonderzoek. Ze vragen klanten mee te helpen bij het ontwikkelen van hun producten. Bekend is de lancering van een zogenaamde bètaversie. Klanten krijgen dan het programma en gaan er mee aan de slag. Terwijl ze ermee werken en experimenteren geven ze feedback. Op deze manier verdwijnen veel kinderziektes als sneeuw voor de zon.

Voorbeelden
Andere voorbeelden. Autofabrikant BMW lanceerde een tijd geleden een speciale online toolkit, waarmee klanten nieuwe ideeën kunnen aan­brengen. Van de 1.000 klanten zijn er 15 uitgenodigd om met de ingeni­eurs van BMW te praten en de ideeën worden verwerkt in de nieuwe prototypes. 120.000 mensen dachten mee over een nieuw vliegtuigont­werp van Boeing op http://www.newairplane.com

Tip. Een interactieve website is een uitstekend medium om klanten naar ideeën te vragen. Peugeot, Hema en schoenenfabrikant John Fluevog houden al jaren designwedstrijden. Trendwatcher Reinier Evers noemde dit meedenken customer made en volgens hem is dit met name door mkb-bedrijven goed toe te passen.

Voor- en nadelen
Het grote voordeel is dat klanten onbevangen hun mening kunnen geven en soms uitstekende ideeën aandragen. Helaas zijn ook veel bedenksels onuitvoerbaar en daarom kunnen klanten den­ken dat ze 'niet serieus' genomen worden.

Tip. U kunt dit ondervangen door de aanbrengers van de ideeën, goed of slecht, een kleine beloning te geven. Daarmee schept u meteen duidelijkheid wat u van de klant verwacht. Gaat het om een wedstrijd? Wilt u uitgewerkte ideeën? En wat is de beloning van de klant?

Een juridisch addertje onder het gras? Zorg er wel voor dat de voorwaarden waterdicht zijn. Met andere woorden dat u duidelijkheid verschaft omtrent intellectuele eigendomsrechten. Het is natuurlijk een beetje zuur wanneer een idee een hit blijkt te zijn en de aanbrenger daarvoor een financiële vergoeding eist.

Tip
Vraag klanten naar nieuwe productideeën. Geef een beloning om teleurstellingen te voorkomen en zorg ervoor dat ú eigenaar wordt van het idee.

Uit Tips & Advies Verkoop
Proefabonnement aanvragen

Tips & Advies Verkoop

Tips & Advies Verkoop

Dit artikel komt uit een adviesbrief van uitgeverij Indicator.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,0
(5 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Trefwoorden: Marktonderzoek
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Vincent Haakman

Wat ook goed werkt is alleen dat te maken wat in eerste instantie noodzakelijk is, en later uit te breiden op basis van de behoefte. Dan voorkom je dat je zaken ontwikkeld die achteraf niet door de afnemers gebruikt worden. publish little, publish often.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..