Voorkom aannames bij koude acquisitie: stel (open) vragen
Wanneer u een klant benadert en uitgaat van bepaalde aannames kan dat dodelijk zijn. Hoe moet het wel? Aannames bij koude acquisitie zijn in veel gevallen funest voor het contact.
Stel bijvoorbeeld, u 'neemt aan' dat de prospect regelmatig klanten kwijt raakt, last heeft van dalende omzetten, of geïnteresseerd zal zijn in uw 'geweldige besparingen'.
U stelt bijvoorbeeld de vraag: U heeft waarschijnlijk net als vele andere bedrijven momenteel last van dalende omzetten. Klopt dat ? Een vraag op die manier stellen kan veel wrevel en irritatie wekken bij de klant. Waarschijnlijk zal de prospect direct de aanval of de verdediging in gaan en dat is net NIET waar u naartoe wilt in het gesprek.
►(Veel) beter is het om een open en neutrale vraag te stellen, die eerst algemeen ingeleid wordt.
Voorbeeld Wij merken momenteel bij veel van onze klanten dat ze om verschillende redenen klanten verliezen. In hoeverre overkomt het uw organisatie dat u klanten kwijt raakt? Of: Op dit moment hebben veel van onze klanten last van terugvallende omzetten. In welke mate heeft úw organisatie last van dalende omzetten?
Tip Het stellen van een open vraag aan een prospect komt plezieriger en bescheidener over dan een (misschien al te confronterende) aanname over hemzelf of zijn organisatie.
Victor Bonke www.acquiro.nl
Victor Bonke
|
Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd op zijn eigen meer dan 30 jaar ervaring. Daarnaast leert hij sales hoe ze LinkedIn als een effectief acquisitietool kunnen gebruiken. Acquiro & LinkedIn4Biz
Alle artikelen van deze auteur
|
|