Zijn er nog wel eerlijke verkopers?

Eerlijk zaken doen - het verdwijnt helaas soms een beetje naar de achtergrond. De voorbeelden van hele en halve zwendel zijn niet aan te slepen. Toch is eerlijkheid de belangrijkste peiler van succes in het zakenleven.

Zijn er nog wel eerlijke verkopers?

Toen ik op 9 januari 1950 mijn eerste wankele stappen op het pad van mijn verkoopcarrière zette, kreeg ik van de hoofdvertegenwoordiger van het bedrijf een 'opleiding' van zegge en schrijve één uur. Hij vertelde mij iets over de reeks Castella producten, legde mij de staffelkortingen uit en wees mij erop dat ik het carbonnetje in het orderblok goed moest leggen (anders drukte het verkeerd af). Maar de meeste tijd besteedde hij aan eerlijk verkopen. 'Lommert, jongen, je bent nu vertegenwoordiger van een respectabel en eerlijk bedrijf en jouw (wan)daden stralen af op de firma Dobbelman n.v. Houd dat altijd in je achterhoofd.'

Castella
Het motto was wel: Laat de planken maar buigen van de Castella toiletzeep (als er Castella staat, kan er minder Lux en Palmolive staan) maar de plank mag niet breken, want over vier weken sta je weer bij die klant in de winkel.

En als je dan aan het weduwvrouwtje die twee stukjes Castella zeep in de week koopt een gros aansmeert, dan heb je een vijand in plaats van een vriend gemaakt.

Uitgangspunt was dus: denk altijd klantgericht en breng je verkoopactiviteiten in overeenstemming met de elasticiteit van je geweten.

Daar mocht natuurlijk wel enige rek in zitten. Van deze speling werd natuurlijk door de verkopers dapper gebruik gemaakt. Zo verkochten wij Castella toiletzeep met het argument dat je er mooi en knap van werd - ik heb het jarenlang gebruikt maar het heeft niet echt geholpen. Castella zelfwerkend wasmiddel werd verkocht omdat er Actief Wit in zat en door het scheren met Castella scheerzeep voorzien van  het baardwekend recinit werd je door de gladde gelaatstrekken automatisch gevraagd voor een topfunctie.

Overigens geweldige EVA's (Exclusieve Verkoop Argumenten of te wel USP's,) ooit bedacht door de beroemdste tekstschrijver uit die tijd, Karel Sartory).
Kort en goed: eerlijk verkopen zodat je 's avonds met trots in de spiegel tegen jezelf kon zeggen: Vandaag heb ik niemand belazerd!

Veranderingen
We zijn nu een VUT leeftijd verder. Verkopen heet nu SALE en de benaming vertegenwoordiger op het visitekaartje is vervangen door fraaie titels zoals Accountmanager, Area Sales Manager en Sales Engeneer, de fiets en treinabonnement is ingeruild voor een lease auto met navigatie systeem, de typische vertegenwoordigershotel/restaurants zijn Blokkers of Chinezen geworden en de gezamenlijke lunch aan de beroemde stamtafels is vervangen door een broodje gezond bij een Mac Donald.

Voor zijn indiensttreding wordt de kandidaat salesman via een FMRI Scan (Functional Magnetic Reonance Imaging) van een geleerde professor getest, vervolgens wordt hem op de synergievoordelen gewezen en het argumentatieplan uitgebreid met de cognitieve dissonantie

Argumenten
Vervolgens komt de structuur van het verkoopgesprek aan de orde met duidelijke en onduidelijke Engelse termen, om de mogelijke onkunde te verbergen.

Maar het begrip eerlijk verkopen wordt angstvallig vermeden.

Want nu moet ik toch ook constateren, dat het geweten van een (groot?) aantal verkopers danig is opgerekt en wel zodanig dat er helemaal geen rek meer in zit en er dus gesproken kan worden van gewetenloos.
Het begon met de Legio Lease affaire. Er werd een klant aangepraat dat hij geld moest lenen en daarmee aandelen moest kopen, dan werd hij slapend rijk. Dit werd natuurlijk een enorme zeperd: waardeloze aandelen en een grote restschuld. De verkopers (godzijdank noemden zij zich 'adviseurs') hebben toch ooit op de basisschool al geleerd, dat je nooit aandelen moet kopen met geleend geld. Zeiden deze 'adviseurs' tegen zichzelf: Hoera, ik heb vandaag weer tien mensen een zeperd verkocht en hoop maar dat de bel pas veel later uiteenspat. Maar mijn provisie zat weer geweldig deze week!

Zwendels
De beruchte woekerpolissen, waarvan de adviseurs nooit vertelden dat er zoveel kosten aan verbonden waren, dat er niets overbleef. Waar was het geweten? Wat was er over van het begrip eerlijk zaken doen?

Dan de huidige zwendel (een ander woord ken ik niet) met 0900 betaalnummers, lang geleden ooit begonnen als speeltje voor mannen met een teveel aan geld en sperma, is uitgegroeid tot consumentenergernis nummer één. Verkopers verkopen ondeugdelijke producten en als de klant telefonisch wil klagen, moet hij 0,45 per minuut betalen. Als je nu een halfuur eindelijk iemand aan de lijn hebt, zegt deze doodleuk: Daar ga ik niet over, u moet een ander nummer draaien. Een bedrijf met Koninklijk in zijn naam verdient op deze manier aan zijn klachten voor ondeugdelijke producten en diensten nog eens vermogens! Vele bedrijven vermelden in hun brievenhoofd: Klantenservice tel. 0900-000 (45 cent per minuut) . In Amsterdam noemen ze dit een gotspe.

De verkoper echter gaat maar door deze slechte producten te verkopen. Waar is zijn geloof in zijn product, zijn bedrijf en zichzelf gebleven?

Het begrip eerlijkheid is ook uit vele directiekamers verdwenen. Een toch gerespecteerd bedrijf als Blokker zet in zijn folder met koeienletters: DVDspeler van 59.95 voor 29.95. Maar bij de kassa moet je drie euro (=10%!)  meer afrekenen voor 'verwijderingsbijdrage'.

Op mijn vraag waarom deze verplichte verwijderingsbijdrage dan niet in de folder en op de prijskaart wordt vermeld, komt het antwoord: Iedereen weet dat er verwijderingsbijdrage moet worden betaald en als wij een promotieprijs van € 32.95 in de folder zetten, creëren wij een psychologische barrière. De klant wordt dus willens en wetens gewoon misleid!

Met een knipoog naar Wim:  Waar mijnheer Sonnenberg, is de eerlijkheid in het zakenleven toch gebleven?

Richte Lommert
Richtelommert.nl
De auteur is schrijver van de bestseller Alles over verkopen.

Richte Lommert

Richte  Lommert
Richte Lommert heeft meer dan 40 jaar verkoopervaring, van verkoper tot directeur van een opleidingsinstituut voor verkopen. Hij is de auteur van de bestseller "Alles over Verkopen", waarvan inmiddels ruim 40.000 exemplaren zijn verkocht.
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,8
(4 stemmen)
Reacties

Dirk

Geweldige stuk, deden alle bedrijven maar eens eerlijk zaken...Politiek kan er ook een voorbeeld aan nemen.

Marcel van Vliet

Chapeau, de vinger op de zere plek, of is het inmiddels al een gezwel geworden?

Inmiddels al ruim 25 jaar aktief in een variëteit van commerciële functies, waarvan de laatste 10 jaar in de bouwwereld( !!! ). Zeker in mijn beginjaren in de directe verkoop behoorlijk in het "grijze" gebied gehandeld, maar nooit over de schreef.

Even een one-liner dan maar: "Eerlijkheid duurt het langst"
Ja, natuurlijk uiteindelijk wel, maar breng het geduld hier eens voor op in deze hectische tijd en de voortdurende druk van de "gestresste managers" en de bijbehorende verkoopcijfers.
Een verkoper is dan net zo sterk, of zoals u wilt zwak, als de onderneming waar hij voor werkt.
Jammer is wel dat de verkoper de stempel krijgt opgedrukt en de werkelijke boosdoeners buiten schot blijven.

Dus heren ondernemers, wat vind u werkelijk belangrijk?
Vette winsten of integere verkopers.

Ik handel al 25 jaar met een gezonde mix van beiden en kan iedereen nog steeds recht in het gezicht aankijken.

Jacques Bonneur

Wat als je geen betere baan kan vinden en je verkoopt gebakken lucht, desnoods dubbel gebakken (advertenties in gidsen en telefoonboeken etc. die niemand inkijkt)?

Marcus Leguijt |  http://www.astrumveste.nl

Eerlijke verkoop noemen wij bij Astrum Veste authentieke verkoop. Een goede verkoper verkoopt helemaal niets maar coacht juist een inkoop. Alleen op basis van deze attitude (verkoopgedrag) maak je van mens tot mens werkelijk contact en juist en alleen dat is de kracht van persoonlijke verkoop.

Persoonlijk ben ik erg optimistisch over de toenemende eerlijkheid van verkopers. Uiteraard bestaat er nog steeds teveel terreurverkoop maar dat komt eerder door een ongelukkige positie in de gelegaliseerde piramidespelletjes en daarmee het klimaat waarin de verkoper acteert. Neem het voorbeeld uit Amerika. De VS pompt nu zo`n 760 miljard in het bankdebacle. BBP VS bedraagt 14.000 miljard en 70% is daarvan loon. 12% van deze 70% (9.800 miljard) gaat naar 1% van de werkende bevolking, the happy few. Koppel deze keten aan No cure No pay arbeidsvoorwaarden en terreurverkoop is een feit....

Deze ketens storten nu in en zie de oude verkoop, authenteke verkoop, gaat nooit echt met pensioen en zal zolang er mensen zijn zeker niet verdwijnen...:)

Marcus Leguijt
Directeur Astrum Veste
Outsourcing Sales B2B

patrick coopmans

Zeer goed verhaal!
Heb alleen een vraag aan de heer Bonneur.
Wat bedoeld u met "geen betere baan vinden?!?!"
Ik ben zelf werkzaam bij de telefoongids, dit is de grootste en best opgeleide verkooporganisatie van Nederland!
U zegt dat wij gebakken lucht verkopen, erg respectloos naar uw collega verkopers. Ik denk dat wij verkopen in zijn puurste vorm!

Peter

Goed verhaal.

ik wil wel even reageren op de reactie van Patrick Coopmans die beweerd dat de Telefoongidsverkoper, verkopers zijn die verkopen in zijn puurste vorm.

Patrick heeft waarschijnlijk jaren onder een steen gezeten en denkt dat de wereld niet veranderd is. Deze manier van uiterst agressieve verkoop zoals daar wordt bedreven is niet van deze tijd. De omzetresultaten wijzen dit uit. Juist deze zeer arrogante houding van Patrick zegt alles over de manier zoals management, verkopers onder druk zet met als resultaat een zeer slecht lopend verkoopapparaat waarvin deverkopers op geen enkele manier worden aangestuurd en goed worden begeleid. Je hoeft alleen maar in de Telefoongids te kijken om te zien wat er intern voor wanbeleid wordt gevoerd. Het vlaggenschip van weleer is gezonken en daar is niets meer aan te doen!

Jacques Bonneur

Beste Patrick Coopmans,

Peter is me voor geweest en verwoordt vrijwel hetgeen ik heb bedoeld.
Groeten !

patrick coopmans

Beste Peter en Jacques,

Ik ben met het vele zaken eens die u benoemd.
En de telefoongids heeft ook (grote) fouten gemaakt, met name bij de overname van goudengids 2008/2009.
Ik sprak over de best opgeleide verkooporganisatie van Nederland, daar kom ik (voorlopig) op terug. Echter eenieder over één kam scheren, omdat er een mening is over de wijze van verkopen van een deel van de salesforce, is naar mijn mening niet (meer) terecht.
Momenteel zitten we in een transformatie van print naar online en ook de salesforce is compleet aan het veranderen.
Ons vlaggenschip is tegenwoordig www.detelefoongids.nl (nr7 site van NL) en m.detelefoongids.nl (top5 App Iphone). We zijn de grootste aanbieder van google/marktplaats campagnes en verkopen tegenwoordig ook strakke website die beter gevonden worden door de zoekmachines, dan die van andere partijen.
Onze klanten hebben nu (eindelijk) een vast contactpersoon en ook dit wordt als zeer positief ervaren.
We zijn er nog lang niet, maar gelukkig is uw verhaal (bijna) verleden tijd.
http://www.youtube.com/watch?v=DLXsuvtOv70

Er wordt iig over ons gesproken:)

Fijne feestdagen

Patrick

Robbert van Leerdam |  http://www.salesactor.com

Eerlijke verkoop wordt juist belangrijker! Het klassieke leuren en sleuren is inderdaad niet meer van deze tijd. Klanten hebben Door Internet al 70-80% van hun info op de rit. Sales komt pas in het laatste 20% fase aan tafel. Dit is de echte beslissingsfase. Hierin is authentiek vakmanschap het allerbelangrijkste! Kortom echtheid verkoopt echt, gewoon omdat alleen dat waarde toevoegde aan de klant.
Er is dus een echte verschuiving in Salesvakmanschap gaande naar echt klantcontact.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..