Reacties
Beste Richard,
dank voor je artikel. Ik denk dat het volstaat met open deuren die iedereen eigenlijk wel weet, maar toepassen...tja, dat is vaak wel moeilijk!
Het gebruik van copy paste offertes in in mijn ogen niet altijd verkeerd. Als je een aantal producten hebt met een lage investering en zonder ingewikkelde toepasbaarheid bij je klant dan zie ik eigenlijk alleen maar voordelen in een standaard copy paste verhaal. Voor elk van deze 'eenvoudige'en 'goedkope' producten een persoonlijke offerte maken zou teveel tijd kosten van de dure salesmensen!
Goed artikel Richard!
Vanuit onze ervaring als leverancier van software voor het maken van offertes vul ik graag aan. En wel over de feitelijk aangeboden producten of diensten in offertes.
In veel aanbiedingen sluit de oplossing niet aan bij de behoefte! Omdat de verkoper de behoefte niet heeft begrepen. Of omdat hij niet in staat is de vertaling te maken van behoefte naar oplossing. Een magere basis voor een positieve beslissing!
In veel andere offertes staan feitelijke fouten! De aangeboden oplossing is technisch onvolledig of zelfs niet leverbaar omdat de wens van de verkoper niet aansluit op wat daadwerkelijk geleverd kan worden. Verder worden door knippen en plakken fouten herhaald of is de informatie verouderd. Dat kost de aanbieder vaak een belangrijk deel van zijn marge!
Met de juiste hulpmiddelen zijn de genoemde problemen te voorkomen. Wat de punten die jij hebt genoemd niet minder belangrijk maken...
Beste Richard,
Goed verhaal over offertes. Graag voeg ik er iets aan toe.
Een effectieve offerte is volgens mij opgebouwd uit twee delen, twee fundamenteel verschillende teksten: een begeleidende brief waarin je de relatie met de potentiële opdrachtgever bevestigt en versterkt en een bijlage met feitelijke informatie over product, kosten, levertijd, etc.
De eerste tekst schrijf je in de eerste en tweede persoon en is volledig afgestemd op de situatie, wensen etc. van de ontvanger. De tweede tekst is een objectief verhaal, geschreven in de derde persoon, zonder persoonlijke details.
In mijn digitale, eindeloze schrijftraining BOEKZONDEREIND komt dit voorjaar de offerte-tekst als nieuwe case aan de orde.
Ik ben ook al een paar keer enorm geschrokken van teksten die als offerte de deur uit gaan... De zender realiseert zich blijkbaar niet dat de ontvanger op dat moment een zeer waardevolle relatie is. Onbegrijpelijk af en toe!
Leuk artikel Richard !
Het samenstellen van een offerte wordt inderdaad nog steeds onderschat. Naast de door jou genoemde valkuilen blijkt in de praktijk dat kennis voor het maken van een offerte, niet geborgd is. De informatie zit ‘tussen de oren’ van de specialisten en is niet toegankelijk voor sales/dealers/agenten. Het resultaat is dat de specialist veelvuldig vragen moet beantwoorden van sales/dealers/agenten uit – vaak - de gehele wereld. Dit is niet efficiënt.
Het is ook niet nodig bij het gebruik van de juiste internet tools. Een webbased sales configurator biedt de sales/dealer/agent alle kennis die nodig is om oplossingen te configureren, te calculeren en het (offerte) document te genereren.
Kijk hiervoor eens op onze website en maak kennis met onze ultra-moderne, gebruiksvriendelijke oplossing. Met een ROI van tussen de 6 en 12 maanden.
Beste Richard,
Uitstekend artikel weer, vind het wel tijd voor een "Oeuvre" compliment voor deze en eerdere stukjes.
Keep up the good work!
Bob Schouten
Beste Bob, dank je voor je schitterende compliment!
Beste Dennis, Marijn, Marian en Ronald, ook bedankt voor jullie commentaar op het artikel!
groeten,
Richard
Tekst bestudeerd voor verbeteren van onze aanbiedingen. Sterke intruductie zinnen. Maken nieuwsgierig. Leuk stukje tekst om in overweging te houden.
Dag Richard en andere geïnteresseerden,
Ik mis de toevoeging van een visuele component. Misschien omdat het bij ons vakgebied hoort (drukwerk en webdesign), maar ik merk dat wanneer onze offertes korter worden en meer beeld bevatten, ze eerder geaccordeerd worden.
Daarnaast maak ik ze vaak persoonlijk in plaats van formeel. Ook dit past bij onze branche, maar in mijn ogen ook meer bij deze tijd.
Groet,
Jop
Richard van Houten
Beste Jop,
Dank voor je zeer goede aanvulling. Een visuele component doen wij er áltijd bij in een offerte. Dat kan bijvoorbeeld ook al in de mail, waarin de offerte als bijlage is verstuurd. Ook verwijzen wij in de offerte nu eigenlijk altijd naar visuals, zoals YouTube filmpjes waarin men de (aangeboden) trainer aan het werk ziet.
Ook hebben we al een paar keer een MindMap offerte uitgebracht. Alle informatie dus in één visueel schema en daar kunnen plaatjes uitermate goed in worden verwerkt.
Je opmerking stimuleert mij weer om nóg vaker en meer visuals te gaan inzetten in offertes. Thanks Jop!
Designing stoner-themed T-shirts can be a fun and creative way to celebrate cannabis culture and express appreciation for the plant. Here are some ideas and considerations for creating stoner T-shirts:<a href="https://lookhuman.com/collections/stoner-t-shirts">stoner shirts</a>
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|