Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee!

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Niet de klanten zijn bepalend voor uw verkoopsucces. Dat bent u zelf. Door de juiste positieve en enthousiaste houding te combineren met dagelijkse gedrevenheid en creativiteit krijgt u greep op het succes.

Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee!

Pas geleden trainde ik een groep verkopers uit de detailhandel. Ik vroeg hen om een openingszin te bedenken die níet kon worden beantwoord met: Nee dank u, ik kijk zelf even verder.

Wilt u mij geloven dat de dertig verkopers in 95% van de gevallen met openingszinnen kwamen waaropdat verschrikkelijke antwoord gewoon gemakkelijk gegeven kon worden?

Het waren de zinnen die zij dagelijks gebruikten. En er zat toch wat jaren ervaring in de zaal.
Maar nu komt de crux van het verhaal.

Het gaat niet eens zo zeer om wát u zegt, maar het gaat erom hóe u het zegt.

Geen push in uw stem. Niet te assertief. Niet te afwachtend. Niet te serieus, niet te ….. en zo kan ik nog wel even doorgaan.

Hóe gaat u om met potentiële klanten?

  • Kies dagelijks uw houding en wees u bewust van uw houding.
  • Non-verbale communicatie (uw fysiek en mimiek) is erg belangrijk.
  • Spreek vanuit uw hart; kíes (elke dag) voor positivisme; bied motivatie.
  • Houd vol, houd vertrouwen.
  • Speel.
  • Blije mensen behandelen anderen beter. Plezier leidt tot creativiteit.
  • Plezier hebben = gezond - werk wordt een beloning en niet alleen een middel.
  • Maak mensen blij.
  • Blije klanten maken u blij; dat wekt energie op. Blije mensen kopen meer. Blije mensen vertellen door.


Twee soorten succesvolle verkopers
Succesvolle verkopers zijn er in twee soorten. Korte termijn scoorders en relatiebouwers (ja dat kan ook in 2 minuten!).
De eager beavers zijn een bepaalde termijn enorm assertief, leuk, spontaan en enthousiast en weten menig klant te overreden met hun gedrevenheid en positieve energie. Echter, loopt het een tijdje minder of komt er wat anders voorbij, dan zijn ze weg. Kortom, ze zijn vaak loyaal aan hun eigen ego. En veel minder loyaal aan u, aan uw winkel, noch aan het winkelpersoneelsteam.

U moet ze er zeker bij hebben, maar ook moeten er loyale mensen in het team zitten, die de winkel er in mindere tijden doorheen slepen. Zelf kom ik uit een horecafamilie en in de winter in een badplaats zijn er dagen te over dat u veel mensen wílt bedienen, maar er eenvoudigweg niemand rondloopt. Uitgezonderd de senioren die alle tijd hebben voor één koffie. Waar overigens niets mis mee is, maar omzettechnisch schiet het natuurlijk niet op.

Zeker als het niet uw eigen winkel is, moet u over andere kwaliteiten beschikken. Namelijk over creativiteit en over het gevoel dat u de mensen die binnen zijn een moment kan geven waar ze het maanden lang nog over hebben. Een belevenis die rondgaat als een lopend vuurtje. Positieve energie in de zaak motiveert en enthousiasmeert de rest van het team én straalt werkelijk de winkel uit tot wel de hele winkelstraat.   

Zorg voor een attitude die uitstraalt dat het belangrijkste voor u is dat de klant met een glimlach de winkel verlaat. Sterker nog: liever een bezoeker die niets koopt en glimlachend de deur uit loopt, dan een klant met een chagrijnig hoofd weg laten gaan.

Tip
Dus: werk sterk aan uw eigen motivatie. Zorg dat deze niet stuk te krijgen is. Verzin elke dag weer iets nieuws, waarmee u uw klanten, de andere verkopers, de baas en uzelf meer verrast. De klanten bepalen niet het succes van uw dag. Dat bepaalt u zelf... Als u dat tenminste echt wilt.

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Klantenbinding, Zelfontwikkeling
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   8,4
(10 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..