Kan ik u ergens mee van dienst zijn? Nee!
Niet de klanten zijn bepalend voor uw verkoopsucces. Dat bent u zelf. Door de juiste positieve en enthousiaste houding te combineren met dagelijkse gedrevenheid en creativiteit krijgt u greep op het succes.
Pas geleden trainde ik een groep verkopers uit de detailhandel. Ik vroeg hen om een openingszin te bedenken die níet kon worden beantwoord met: Nee dank u, ik kijk zelf even verder.
Wilt u mij geloven dat de dertig verkopers in 95% van de gevallen met openingszinnen kwamen waaropdat verschrikkelijke antwoord gewoon gemakkelijk gegeven kon worden? Het waren de zinnen die zij dagelijks gebruikten. En er zat toch wat jaren ervaring in de zaal. Maar nu komt de crux van het verhaal.
► Het gaat niet eens zo zeer om wát u zegt, maar het gaat erom hóe u het zegt.
Geen push in uw stem. Niet te assertief. Niet te afwachtend. Niet te serieus, niet te ….. en zo kan ik nog wel even doorgaan. Hóe gaat u om met potentiële klanten? - Kies dagelijks uw houding en wees u bewust van uw houding.
- Non-verbale communicatie (uw fysiek en mimiek) is erg belangrijk.
- Spreek vanuit uw hart; kíes (elke dag) voor positivisme; bied motivatie.
- Houd vol, houd vertrouwen.
- Speel.
- Blije mensen behandelen anderen beter. Plezier leidt tot creativiteit.
- Plezier hebben = gezond - werk wordt een beloning en niet alleen een middel.
- Maak mensen blij.
- Blije klanten maken u blij; dat wekt energie op. Blije mensen kopen meer. Blije mensen vertellen door.
Twee soorten succesvolle verkopers Succesvolle verkopers zijn er in twee soorten. Korte termijn scoorders en relatiebouwers (ja dat kan ook in 2 minuten!). De eager beavers zijn een bepaalde termijn enorm assertief, leuk, spontaan en enthousiast en weten menig klant te overreden met hun gedrevenheid en positieve energie. Echter, loopt het een tijdje minder of komt er wat anders voorbij, dan zijn ze weg. Kortom, ze zijn vaak loyaal aan hun eigen ego. En veel minder loyaal aan u, aan uw winkel, noch aan het winkelpersoneelsteam.
U moet ze er zeker bij hebben, maar ook moeten er loyale mensen in het team zitten, die de winkel er in mindere tijden doorheen slepen. Zelf kom ik uit een horecafamilie en in de winter in een badplaats zijn er dagen te over dat u veel mensen wílt bedienen, maar er eenvoudigweg niemand rondloopt. Uitgezonderd de senioren die alle tijd hebben voor één koffie. Waar overigens niets mis mee is, maar omzettechnisch schiet het natuurlijk niet op.
Zeker als het niet uw eigen winkel is, moet u over andere kwaliteiten beschikken. Namelijk over creativiteit en over het gevoel dat u de mensen die binnen zijn een moment kan geven waar ze het maanden lang nog over hebben. Een belevenis die rondgaat als een lopend vuurtje. Positieve energie in de zaak motiveert en enthousiasmeert de rest van het team én straalt werkelijk de winkel uit tot wel de hele winkelstraat.
Zorg voor een attitude die uitstraalt dat het belangrijkste voor u is dat de klant met een glimlach de winkel verlaat. Sterker nog: liever een bezoeker die niets koopt en glimlachend de deur uit loopt, dan een klant met een chagrijnig hoofd weg laten gaan. Tip Dus: werk sterk aan uw eigen motivatie. Zorg dat deze niet stuk te krijgen is. Verzin elke dag weer iets nieuws, waarmee u uw klanten, de andere verkopers, de baas en uzelf meer verrast. De klanten bepalen niet het succes van uw dag. Dat bepaalt u zelf... Als u dat tenminste echt wilt.
Richard van Houten Bron & Partners
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|