De kunst van het ja zeggen

Redactie Verkopersonline.nl
Redactie Verkopersonline.nl

Niets is erger dan mensen die altijd maar nee zeggen en zich dan verschuilen achter de regeltjes. Dat wilt u zelf toch ook niet?

De kunst van het ja zeggen

U belt vanuit uw auto en vraagt een plaatselijke winkel of zij misschien nog twee minuten langer willen openbijven, omdat u vast zit in het verkeer. En u krijgt een botweg nee als antwoord. Ben u dan boos en gefrustreerd of niet…
Gaat u voor u zelf eens na hoeveel keer u zelf nee heeft gezegd tegen mensen die van u afhankelijk zijn! Uw hoofd zou tollen. En bedenkt ook eens: hoe vaak nadat u een nee te horen had gekregen, dacht u bij uzelf: daar kom ik nóóit meer!

Desinteresse
Nee is niet meer dan het aartsluie antwoord van iemand die totaal ongeïnteresseerd is in uw wel en wee. Althans, zo klinkt het u in de oren.

Hoe vaak zegt u nee tegen uw klanten?

Misschien denkt u dat het zeer correct is altijd weer de  regels en procedures te in acht te nemen. Maar zou het voor de klant beter aanvoelen als u zegt: Nee, dat is onze bedrijfspolitiek niet? Waarschijnlijk niet.
Natuurlijk kunnen we niet iedere keer ja zeggen als de klant om iets vraagt. De vraag is: wanneer kunnen we nee zeggen zonder dat het een probleem wordt?

Er is een heel simpele filter: als het niet onwettelijk, immoreel of onethisch is: zeg dan JA.

In plaats van direct en op de automaat nee te zeggen, haalt u even adem en zegt:
Laat ik eens kijken wat ik voor u kan doen.
En doe vervolgens iets: probeer een alternatieve oplossing te vinden, bel uw chef, wees creatief! Zelfs als u géén ja kunt zeggen, laat de klant dan zien dat u alles doet wat in uw mogelijkheden ligt.

Tip
Als u ja zegt weet de klant zien dat u hem en zijn bedrijf op waarde schat en dat zijn belang u aan het hart gaat. Laat hem zien dat u net zo loyaal tegen hem bent als u wilt dat hij tegen u is.

(red.)

 

Redactie Verkopersonline.nl

Redactie Verkopersonline.nl

Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,4
(16 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..