Langdurig oprechte interesse voor de klant kunt u leren
In de huidige tijd, waarin pushen en te assertief (agressief) verkoopcommunicatie-gedrag steeds minder resultaten boeken, is het zaak om 'authentiek' gedrag te vertonen. Waarom en met welk doel?
Duidelijkheid in de communicatie wordt door de meesten van ons zeer op prijs gesteld. Voor oprechte interesse in de ander geldt hetzelfde. Zó moet het dus niet: V(erkoper): Goh, wat vervelend voor u dat uw vrouw in het ziekenhuis ligt. K(lant): Ja, het geeft veel spanning in ons gezin, omdat we niet weten wat de oorzaak precies is.
V: Nou, maar hopen dan dat ze snel weer beter wordt. K: Tsja, ik ben toch bang dat dit een langdurig traject wordt… V: Mijn schoonmoeder heeft ook lang in het ziekenhuis gelegen, dus ik weet hoe vervelend dat is. Ze dacht voor een paar dagen opgenomen te worden, maar dat werden dus vier maanden! En laatst kreeg mijn vrouw ook last van haar benen. Misschien is het wel erfelijk… Nu overdrijft u. Teveel focus ineens op uw eigen situatie.
Driving seat Maar wat gebeurt hier nu eigenlijk? De verkoper wil weer in de driving seat om de interesse te houden. Eigenlijk interesseert de vrouw van de klant hem geen bal. Maar hij heeft veel moeite om al luisterend (en zwijgend!) oprechte interesse te blijven tonen. Ook wil hij uit de 'negatieve energie spiraal' en een soepele overgang creëren naar de verkoop.
Trainen in oprechte interesse Weet u dat u zichzelf kunt trainen in het tonen van oprechte interesse? (Waar de meerderheid na enkele minuten de oprechte aandacht niet meer kan vasthouden.) U wordt afgeleid door elementen uit de omgeving of u denkt aan wat ú wilt gaan zeggen. Moet u maar eens nagaan bij uzelf. En wees eerlijk, na hoeveel seconden wordt uw oprechte aandacht voor de ander 'aangevallen' door eigen- (verkoop)gedachten? ► U traint uzelf door deze eigen ego-gedachten te bevechten en botweg te negeren. - Hou het lampje op de ander gericht.
- Let op uw non-verbale gedrag.
- Weest u er zich van bewust wanneer uw ogen wegdraaien of uw ademhaling onrustig wordt.
- Blijf de ander aankijken en vat zijn verhaal regelmatig kort samen.
►Maar bovenal: Verander uw verkooppraatgedrag naar gedrag van luisteren naar en waardering en erkenning van de ander. Kies moderne 'waarden' Als u dit consequent wilt gaan toepassen, dan betekent dat dat u uw eigen normen en waarden, volgens welke u leeft en handelt gaat veranderen. En deze meer gaat richten op andere mensen in plaats van op uzelf. Kunt u vijf normen/waarden opnoemen die u als richtlijn heeft voor uw denken en handelen? Kijk eens op internet en doe een normen/waarden test. Kies er (uit een stuk of 70) vijf uit die voor u gelden. Hebben deze te maken met u eigen ego (bijv. groei, winnen, succes, macht, passie, onafhankelijkheid …) of ook met uw omgeving (bijv. vertrouwen, delen, liefde, waardering, bescheidenheid, harmonie). Tip Uw waarden zeggen veel over uw capaciteit en echte wíl om oprechte interesse in anderen te tonen. Het zegt veel over uw verkoopsucces in deze moderne tijden.
Richard van Houten Bron & Partners
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|