Welkom bij de CMDZ!

U bent vast lid van één of meer clubs. Maar bent u ook lid van de CMDZ? Het aardige is, dat iedereen er lid van kan worden. Helemaal gratis. Benieuwd?

Welkom bij de CMDZ!
 
U ziet dat bij de auto voor u, waar kinderen in zitten, de achterdeur niet goed gesloten is. Bij het volgende stoplicht springt u uit uw auto en waarschuwt de chauffeur. Welkom! U bent lid van de CMDZ.   
 
Stel u bezoekt een nieuwe klant. U heeft gebeld om de juiste locatie te bevestigen, en de receptioniste heeft u vriendelijk geholpen. U onthoudt haar naam en bij aankomst of bij vertrek zorgt u ervoor dat u haar persoonlijk bedankt. Daarbij noemt u haar bij de naam. Dit is het gedrag van een CMDZ-er.

De Club van Mensen die Dingen Zien
U bent nieuwsgierig om te weten of u bij deze club hoort? Het is de Club van Mensen die Dingen Zien. Vaak gaat het om kleine dingen die het leven makkelijker maken, de kleine attenties die de dagelijkse omgang versoepelen. Het gaat kortom om aandacht voor de ander.

Voorbeeld

Ik werd ooit gevraagd een trainer te helpen zijn beoordelingscijfers te verhogen. Ik trof hem bij het ontbijt in het hotel, voor aanvang van de training. Binnen twee minuten wist ik waar het probleem lag, een mening die later tijdens de training keer op keer bevestigd werd.
Pieter is géén lid van de Club. Ik zit daar met een snee brood op mijn bord en wacht op de boter die aan Pieters kant van de tafel staat. Maar hij praat door en ik ben tenslotte genoodzaakt hem nadrukkelijk om de boter te vragen.
Klein detail? Misschien.
Maar tijdens de training blijkt hij geen moment in staat om werkelijk aandacht te besteden aan z'n deelnemers. Hij steekt van wal zonder introductieronde. Begint meteen met de stof (waarin hij beslist een expert is), en als een ouderwetse leermeester ijsbeert hij door de ochtend. Er is zelfs geen oogcontact, laat staan het noemen van namen of interactie. Geen wonder dat zijn cijfers voor inhoud hoog zijn, maar voor presentatie ('verpakking') zo laag.

Brieven
Wanneer u een brief schrijft, laat u dan merken dat u een CMDZ-er bent? Schrijft u: Hierbij stuur ik u... of: Hierbij ontvangt u...? Wanneer een CMDZ-er een brief van enig belang ontvangt, schrijft hij snel een antwoord of stuurt in ieder geval een korte e-mail om de schrijver te laten weten dat de brief aangekomen is, en dat hij de reactie binnen luttele dagen ('zsm', 'binnen drie dagen', 'voor het weekend') mag verwachten.
 
Visie, toch aandacht voor detail
Ik ben op werkbezoek bij een internationaal softwarebedrijf. Omdat we elkaar al kennen, komt de directeur me ophalen bij de receptie. Op weg naar de conferentiezaal excuseert hij zich en gaat naar de receptioniste. Tina, wil je actie ondernemen om de vuile vlekken uit de vloerbedekking te laten halen?
Duidelijk een geboren CMDZ-er. In wezen is het heel eenvoudig. U vraagt zich af wie belangrijker is: uzelf of de lezer van uw brief? Uzelf of uw klant?

Presentaties
Nog een voorbeeld: bij een presentatie over kwaliteit aan het hele managementteam van een bekend zuivelbedrijf, is het me gelukt om het door te laten dringen dat de bezoekers belangrijker zijn dan de directieleden. Met als gevolg dat de parkeerplaatsen naast de deur nu eindelijk gereserveerd zijn voor de bezoekers ... al duurde het een jaar voordat de verandering een feit was.

Tip
CMDZ-ers kom ik overal tegen. En ook hun tegenhangers, de CMNZ-ers: leden van de Club van Mensen die Nooit iets Zien. Waar wilt ú bij horen? Aan u de keuze!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,0
(1 stemmen)
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Beste David,

Ja, lid zijn, en anders gauw lid worden van de CMDZ, het is belangrijker dan nog wel eens wordt gedacht.

De CMDZ verdient meer aandacht en promotie.

Hans

Goed om dit weer eens te lezen! Een kwestie van aandacht geven aan dat wat belangrijk is, normaal eigenlijk en toch ook weer niet. Maar... vanaf nu weer wel!

Dag David,

Dank voor dit mooie artikel.
Wanneer mensen dit lezen en zich vervolgens afvragen: "Wat heeft dit nu met verkopen te maken, wat moet zo'n artikel nu op een site als verkopersonline ......dit heeft alles met verkopen te maken, sterker nog, deze houding, instelling, attitude is het verschil wat het verschil maakt!!
En ja, ik ben al lid van de club, met erg veel plezier.

Menno Drewes

Een lans gebroken voor het werkelijke waarnemen! Dat er vervolgens iets mee gedaan wordt ligt in de lijn der verwachting!
Thank you Mr. Bloch for showing us once again the things we fail to see sometimes......

Mijn hartelijke dank aan Menno, Hans, Hans en Menno voor jullie warme, enthousiaste en duidelijke reacties!
Kennelijk zijn jullie allemaal al (lang) lid van de CMDZ.
Wat belangrijk is, is dat je het van je zelf wéét en blijft handelen zoals de echte CMDZ-er ... ondanks het feit dat je af en toe afwijzende reacties krijgt.
Jou persoonlijke voorbeeld kan op den duur anderen indirect beïnvloeden, maar verwacht nooit dat je een ander bekeert!

Hartegroet,

DAVID

Ja, aandacht voor de ander. Dat is waardevol.
De wereld ziet er een stuk leuker uit als we aandacht voor elkaar hebben. Dan is verbinding, een lach …
Voor mensen die bekend zijn met de CMDZ is dit vanzelfsprekend. Ze staan er niet bij stil. Het is een normaal onderdeel van hun leven.
Ik ben blij dat ik mezelf tot deze club mag rekenen.

Dank je wel voor weer zo’n verfrissend artikel David!

Harte-groet,
Indra

Wat fijn, Indra, dat jij je HERKENNING uitspreekt, en ook de WAARDE van het CMDZ zijn!
Dank je ... Geef het door!

Hartegroet terug,

DAVID

Edwin Grim |  http://www.ninesigma.com

Je mag mij als nieuw lid beschouwen, DAVID. CMDZen is een buitengewoon leuke hobby.

Edwin Grim

En wanneer ga JIJ schrijven voor verkopersonline.nl, Edwin?
Jij als CMDZ-er hebt veel te bieden!
Ik wist allang dat jij liod was - heerlijk dat jij bij de club bent!

Hartegroet,

DAVID

Frans Reichardt |  http://www.holycow.nl

David, je raakt de spijker op de kop.

Je artikel deed me trouwens denken aan een les die ik kreeg van mijn toenmalig leermeester Jay Curry. Jij leerde me dat er drie soorten mensen zijn:
1. People who make things happen
2. People who watch things happen
3. People who wonder what happened
In de loop der jaren is me opgevallen hoe akelig makkelijk mensen in één van die drie groepen kunnen worden ingedeeld.

CMDZ'ers behoren zonder twijfel tot groep 1.
Als het aankomt met samenwerking binnen teams, blijken CMDZ'ers nog wel overweg te kunnen met mensen in groep 2, maar kunnen CMDZ'ers groep 3 beter mijden.

Grote groet!

Frans

Dank voor deze waardevolle aanvulling, Frans!
Ja, wat betreft samenwerken: ik vermoed dat haast iedere lezer herkent wat je bedoelt, behalve degenen die in groep 3 zitten ...!

Warme groet,

DAVID

Ger J.F. de Bruijn Businesstraining |  http://www.gerjfdebruijn.nl

Beste David,

Ik ben al een hele tijd lid van deze club. Misschien wel leuk om te vermelden is dat ik tot nu tot de leukste reactie terug ontving van een telefoniste/receptioniste die ik via e-mail bedankte, na het verkrijgen van een opdracht, omdat zij het contact tussen mij en haar directeur tot stand had gebracht. Dit was voor mij het bewijs.

P.S. het is géén hobby, het is a way of life

Ger de Bruijn

Het is zo bijzonder te merken hoeveel reacties dit artikel uitlokt - en dan kom jij, Ger, met zo'n prachtig voorbeeld van hoe SIMPEL en MENSELIJK het is om CMDZ-er te zijn.
Bingo - het IS 'a way of life'!
En het begint (misschien) bij 'dank je' kunnen zeggen ...
Bij dezen, Ger!

DAVID

Sjoerd

Hi David!

Weer RAAK! Dat blijkt ook uit de reacties die je krijgt. Wat me daarin tegelijkertijd opvalt is dat mensen zichzelf benoemen als lid van de CMDZ. Ik denk dat je jezelf pas echt lid kunt noemen als anderen jou ook echt als CMDZ-er ervaren. Zoals Ger de Bruijn, die er feedback over ontving. Zodoende: ik denk dat ik wel een CMDZ-er ben en laat de echte bevestiging daarvan graag aan anderen over. Ik heb het genoegen wat Ger had nog niet mogen ervaren. Hetgeen ook kan betekenen dat ik mezelf nog veel verder zou kunnen ontwikkelen als CMDZ-er...

Alleen dát gegeven vind ik al prettige wetenschap voortkomend uit je artikel!

Hartelijke groet!
Sjoerd

Bingo - weer - Sjoerd!
Dank voor je bevestiging.
Ook 'the attitude of gratitude' hoort bij CMDZ-ers.
Ik kan me amper een CMDZ-er ZONDER deze houding voorstellen!
Ja, jij bent een CMDZ-er, Sjoerd!

Hartegroet,

DAVID

Thomas Hovius |  http://www.tp-training.nl

Beste David,
Het is in deze tijd van recessie bij banken net als ons saldo op de "emotionele bankrekening". Juist door een storting te doen in de vorm van CMDZ, is WAUW het gevolg (Waardering, Aandacht,Uitzonderlijk, Warmte)en dat geeft in deze barre tijden toch een goed gevoel naar beide kanten.
Warme groet,
Thomas

Dank, Thomas, voor deze bijzonder waardevolle toevoeging.
WAUW is zelfs nieuw voor mij - misschien ook voor andere lezers.
Vraag: wat is een 'goed gevoel'?
Nader uitleg vergroot immers de kwaliteit van de communicatie ... en dat blijft ons spelletje!

Hartegroet,

DAVID

Ger de Bruijn |  http://www.gerjfdebruijn.nl

Beste David,
Een goed gevoel heeft alles te maken met vertrouwen. Dat is ook iets dat ik uit de "WAUW"definitie van Thomas haal.

Wat is een goed gevoel: Vertrouwen!.
Jack Welch, voormalig CEO van General
Eelectric werd eens gevraagd:"What is trust?", waarop hij antwoordde: "You know it when you feel it"
En als er vertrouwen is kan de communicatie niet beter, juist in sales.
met vriendelijke groeten,

Ger de Bruijn


Jij bent alert, Ger!
Dank voor JOUW invulling (+ waardevolle anekdote) van 'een goed gevoel'.
Waar het mij om draait is dat Nederlanders al te makkelijk praten over 'een goed gevoel' zonder dát te definiëren.
In MIJN wereld zijn er 'goede' noch 'slechte' gevoelens.
Het woord 'goed' is immers voor een te breed uitleg vatbaar. Vertel wat je VOELT (werkwoord) in plaats van een normerend woord gebruiken bij een 'ding' (zoals 'gevoel').
Hier praten we over een heel ander niveau van (indringende) communicatie.
Overigens: een van mijn trainingsmodules betreft een analyse van vertrouwen/geloofwaardigheid. Heel eenvoudig en verhelderend ... vraag het artikel op!

Weekendgroetjes,

DAVID

Benno R. RENAUD |  http://www.asiagastronomica.com

Beste David,

Ik heet Benno, geen Menno. Zie hiervoor jouw reactie na de eerste vier reactie op CMDZ...

Hartelijke groet,

Benno R. RENAUD

Dank je, Benno, voor deze verbetering!
Ja, ondanks alles maak ik mezelf af en toe schuldig aan een tikfout.
Gelukkig:
"People who matter, don't mind. People who mind, don't matter."
Ik plaats jou liever in de eerste categorie!

Hartegroet,

DAVID

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..