Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales meeting leiden

Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Spreek dezelfde "sales" taal

Sales speelt een belangrijke rol in de bedrijfscommunicatie. Lees hier waarom en doe je voordeel met de ACID Proof.

Spreek dezelfde
Als je niet binnen 10 seconden kunt uitleggen, waarom jouw bedrijf interessant is, dan heb je een probleem. Het commerciële proces is door digitalisering zo enorm versnelt, dat het essentieel is in een paar woorden aan te geven waar je bedrijf voor staat en welke voordelen dat biedt voor een klant.

In de marketing is dit al in volle gang:
  • Filmpjes mogen niet langer zijn dan 15 tot 30 seconden
  • De header van een e-mail moet opvallen
  • Op Social Media moet je in de eerste zin iemand ‘pakken’, anders wordt het bericht überhaupt niet gelezen.

De kunst is in een paar woorden vangen waar je bedrijf voor staat; in één zin interesse wekken voor jullie bedrijf. En, als je de juiste balans gevonden hebt, is het essentieel dat alle collega’s dezelfde taal gebruiken. Plus dat je consistent bent in schriftelijke uitingen. Zorg ervoor dat sales, marketing, binnendienst, support etc. in hun teksten voor de website, email, offertes, social media etc. dezelfde woorden gebruiken.

De rol van verkopers
Sales speelt hierbij een essentiële rol. Hoe verwoorden verkopers en accountmanagers nu waar jullie bedrijf voor staat? Wat zijn de argumenten die ze aandragen in de verschillende fasen van de Buyers Journey? Hoe verwoorden ze überhaupt de 5 belangrijkste voordelen van jullie bedrijf?

De Acid Proof: 5 voordelen
Neem de proef op de som en doe de ‘Acid Proof’: vraag op de eerstvolgende sales meeting de collega’s op te schrijven wat de vijf belangrijkste voordelen van jullie bedrijf zijn. Vijf. Niet meer en niet minder.
En wat schrijf jij als ondernemer op?
En wat schrijft marketing?
En andere afdelingen van het bedrijf?

Conclusie
Het is van vitaal belang om dezelfde taal te spreken. Dat kan door collega’s te helpen om goed te verwoorden waar jullie voor staan. Dit is communicatief gezien een van de belangrijke verbeterpunten die je op korte termijn in je bedrijf kan doorvoeren.

Het Sales Playbook is de plek om dit soort zaken vast te leggen en kennis te delen. Binnenkort geef ik hier een gratis webinar over. Als je meer wilt weten, kijk op onze website.

Succes!

André Hagelen

André  Hagelen
André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn specialisme is het optimaliseren van het salesproces. Hij is al jaren lang actief voor de Speakers Academy en werd gekozen tot de beste spreker ooit op het Nationale MKB Congres. Hij ontwikkelde de ‘De zeven basisprincipes voor forse omzetgroei’, die inmiddels duizenden ondernemers hebben geïnspireerd. Zie ook sales-drive.nl en andrehagelen.nl
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Communicatie, Salesteam, Marketing
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   9,0
(1 stemmen)
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel