Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales meeting leiden

Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
8 redenen waarom sales development-teams falen (Jorg Hartog)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Samen bereik je meer

In 2024 werd SV Spakenburg kampioen van de Tweede Divisie. Chris de Graaf en ikzelf zijn de coaches van dat team. Wat we in het voetbal leren, passen we ook toe in de salesteams van onze bedrijven; lees het hier.

Samen bereik je meer
Nadat we vorig jaar met SV Spakenburg door drongen tot de halve finale van de KNVB-beker, behaalden we dit jaar de felbegeerde promotie naar de Eerste Divisie. Wanneer je dan de kampioensschaal in je handen houdt, realiseer je je dat het moment van triomf niet alleen aan jou te danken is of aan één bepaalde speler. Voor velen lijkt bijvoorbeeld een doelpunt een individuele prestatie, maar in werkelijkheid is het resultaat van een team dat elkaar vertrouwt en onafgebroken steunt. Dit is iets wat ik, samen met mijn goede vriend, collega-ondernemer en trainer Chris de Graaf, heb ervaren tijdens ons succesvolle seizoen bij Spakenburg.

De kracht van teamwork
Als onderdeel van de staf van SV Spakenburg heb ik van dichtbij nogmaals bevestigd gekregen hoe belangrijk het is om een hecht team te hebben. De weg naar ons kampioenschap was niet eenvoudig. Die vergde toewijding, opoffering en een diepgeworteld vertrouwen in elkaar. Chris en ik hebben een bijzondere band, een vriendschap die verder reikt dan alleen het veld. Wederzijds respect en begrip hebben ons geholpen om de spelers te motiveren en het beste in hen naar boven te halen.

Vertrouwen en verantwoordelijkheid
In zowel sport als verkoop is het essentieel om te vertrouwen op degenen met wie je samenwerkt. Chris en ik hebben een dynamiek ontwikkeld waarbij we op elkaars sterke punten leunen. Dit heeft ons in staat gesteld om beslissingen te nemen die het team ten goede kwamen, zelfs in moeilijke tijden. Zoals ik vaak zeg: "Wij zijn bijna getrouwd met elkaar. Ik zie Chris vaker dan mijn eigen vrouw." Dit benadrukt niet alleen onze toewijding, maar ook het belang van een sterke werkrelatie.

Loyaliteit en opoffering
Loyaliteit is een kernwaarde in elk succesvol team. Onze spelers wisten dat wij, net als de rest van de staf, er altijd voor hen waren, ongeacht de omstandigheden. Deze loyaliteit werkte twee kanten op. Onze inzet en betrokkenheid bij het team motiveerden de spelers om hun grenzen te verleggen en voor elkaar door het vuur te gaan. Dit wederzijdse vertrouwen en de bereidheid om opofferingen te maken, hebben ons naar de top gebracht.

Les voor salesteams
De principes die gelden in de sport, zijn net zo toepasbaar in de wereld van verkoop. Een succesvol salesteam is afhankelijk van mensen die elkaar vertrouwen en loyaal zijn aan elkaar, die bereid zijn om hard te werken en samen de schouders eronder te zetten. Het gaat om het gezamenlijk creëren van een omgeving waarin iedereen zich gewaardeerd en ondersteund voelt, zodat ieder individu haar of zijn volledige potentieel kan bereiken en het team hoge ogen kan gooien.

Conclusie
Chris en ik zijn trots op wat we samen met de staf, technische commissie en trouwe fans hebben bereikt met Spakenburg. Ons kampioenschap is de kroon op onze vriendschap en samenwerking. Het is een bewijs dat succes niet alleen een kwestie is van individuele talenten, maar van de kracht van teamwork en wederzijds vertrouwen. Of je nu op het veld staat of in een verkoopvergadering zit, onthoud: alleen ga je wellicht heel snel, maar samen kom je veel verder.

Jorg Hartog

Jorg  Hartog
Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en nieuwe klanten genereert? Ik geloof erin dat je prospects moet behandelen als mensen en niet als leads of kansen; met behulp van ABM-strategieën, gepersonaliseerde calls, e-mails en inmails bij ieder contact. Dat is voor mij het fundament een succesvolle new business machine. Ik ben graag in gesprek met vakgenoten over het salesvak en deel daarover veel op Linkedin.
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Salesteam, Teamwork, Verkoopsucces
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel