Sales Manager: waarin wilt u zich ontwikkelen?


Sales meeting leiden

Zit nieuwe klanten maken wel in het DNA van het team? (Rene Knecht)
Samen de B2B groei stimuleren (Jorg Hartog)
De meest gemaakte vergissing (André Hagelen)
Kan jij de krant van morgen lezen? (Herman Meijer)
Samen bereik je meer (Jorg Hartog)
Spreek dezelfde "sales" taal (André Hagelen)
8 redenen waarom sales development-teams falen (Jorg Hartog)
Hoe haal je 67% conversie in verkoopgesprekken? (André Hagelen)
Een goede verkoper verkoopt alles? (Rene Knecht)
Van spitsen naar specialisten (Jorg Hartog)
Verbeter uw verkoopteam: ga coachen (Edwin Scheperman)
Pipeline management: voorspelbaar verkoopsucces (Ronald van den Berg)
Het salesteam als motor van succes (Ronald van den Berg)
Heeft de vergadering een op actie gerichte doelstelling? (Michel Hoetmer)
Zeven vergadertips voor de Salesmanager (Herman Meijer)
Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen (David Bloch)
Meer pit in uw sales meeting (Salesmanager)
Salesteam in moeilijke tijden (Vladan Soldat)
Empower je salesforce (Marvin Sutherland)

Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen

Vergaderen is moeilijk. Creatief vergaderen nog moeilijker. Hoe kunt u de vergadering vlotter laten verlopen?

Op weg naar beter leiderschap tijdens vergaderingen

Stel u bent de voorzitter van een vergadering met een klant. U ziet dat het in ieders voordeel is om creatief denken te stimuleren, zodat de vonken van de nieuwe ideeën af vliegen. Maar hoe doet u dat? 
  • Stel open vragen, die de deelnemers uitnodigen om met meer dan ja/nee te beantwoorden, en hen een verantwoordelijkheid geven om inhoudelijk deel te nemen aan de bijeenkomst.
  • Moedig iemand aan om door te gaan, al aarzelt hij omdat het lijkt alsof hij eerder genoemde punten herhaalt.
  • Parafraseer (herhaal in andere woorden) een voorstel dat onvoldoende duidelijk is. Ga na of wat u begrepen heeft, klopt. Zo nodigt u de ander uit om z'n opmerking aan te vullen.
  • Gebruik een flipover om de essentie van ieder nieuw idee op te schrijven, al wordt het later geschrapt. Zo kan de 'aangever' zich bevestigd voelen, ja, al besluit de groep om het idee toch niet te gebruiken.
  • Blijf neutraal, en zet nooit úw mening in als een 'wetmatigheid'. Dominant gedrag legt een domper op de vrije discussie, die het doel van de bijeenkomst is.
  • Betrek iedereen bij de discussie. Richt directe vragen aan degenen die stil zijn gebleven. Vraag om hun opvattingen en hun ideeën. Vraag om voorbeelden en mogelijke uitwerkingen.
    Tip. Durf zoiets te zeggen als: Laten we de gekste mogelijkheden bedenken – al lijkt het dom, dan kunnen we in ieder geval goed lachen. En misschien leidt het wél tot iets zinnigs, bij nader bekijken. Nodig tegenstrijdige kampen uit om, wanneer er conflict lijkt te ontstaan, de standpunten van de tegenpartij in hun eigen woorden te noemen.
  • Leidt de aandacht af wanneer één persoon probeert de discussie te domineren (let wel: haantjesgedrag bestáát!). Richt vragen aan anderen, of vraag direct om een andere invalshoek te horen.
  • Zeg tegen degene die zojuist heeft gesproken: Vertel me meer, Jan.

Tip
Zelfs een 'eenvoudige' bijeenkomst is een gelegenheid om uw gespreksvaardigheden te oefenen en te verscherpen. Profileert u zich door hierin uit te blinken, dan openen zich vast nieuwe carrièrekansen voor u!

David Bloch
Perfect Presentation

David Bloch

David  Bloch
In zijn internationale praktijk is David een veelgevraagd presentator, trainer, consultant, coach en therapeut. Hij entertraint en schrijft met passie, en weet anderen te kietelen op plekken waar ze amper weet van hadden, om ze te ondersteunen in hun ontwikkeling, groei en succes. Perfect Presentation
Alle artikelen van deze auteur
Meer artikelen over: Vergaderen, Sales Management
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel