Meer verkopen? Enkele verrassende tips.

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Tip 1: Meer verkopen? Verras uw klant
Kom eens een keertje verrassend uit de hoek. Een aardige binnenkomer bij nieuwe klanten is bijvoorbeeld de volgende garantie: Als wij niet x euro voor u besparen dan bieden wij u een diner bij restaurant y aan
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
3,5 (8 stemmen)
Tip 2: Meer verkopen? Benader de juiste persoon
Goedkope adresbestanden zijn vaak een loterij met veel nieten. Schakel een professionele adressenleverancier in. Deze levert u de namen van de juiste contactpersonen. Het is wat duurder, maar u voorkomt veel onnodig werk.

Pas op. De overheid komt binnenkort met strikte wetgeving over wat u wel en niet mag doen. U moet de klant dan uitdrukkelijk toestemming vragen om de gegevens die u over hem hebt verzameld commercieel te gebruiken. Vraag dus op voorhand, op websites via aanvinkvakjes, om toestemming. Hetzelfde probleem gaat zich voordoen met gekochte of gehuurde bestanden. Controleer ook hier of klanten toestemming hebben gegeven.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
4,8 (4 stemmen)
Tip 3: Meer verkopen? Zorg voor garanties
Verlaag de risico's voor de klant. Geef garanties. Voorbeeld: Een fabrikant van lopende banden garandeert de aflevertermijn. Is het bedrijf te laat met afleveren? Dan hoeft de klant niet te betalen. Dit bedrijf veroverde in korte tijd een flink deel van de markt.

Geef uiteraard uitsluitend garantie op zaken die u zelf in de hand heeft. Bovengenoemde fabrikant garandeert tijdige aflevering bij de vervoerder. Niet bij de klant. Daarop heeft men geen invloed. Denk aan stakingen of ongelukken.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
7,0 (2 stemmen)
Tip 4: Meer verkopen? Focus op behoefte
Stel steeds de klant en zijn behoeften (problemen waarvoor u een goede oplossing in huis heeft) centraal in al uw verkoopuitingen. Uw klant is er niet in geïnteresseerd om te horen hoe goed u bent. U dient de rol van de vertrouwde adviseur te vertolken.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
9,0 (2 stemmen)
Tip 5: Meer verkopen? Juiste plaats, juiste tijdstip
Benader uw klanten en prospects op regelmatige wijze. Streef naar minimaal zes contactmomenten per jaar. Soms hoeft u slechts op de juiste plaats en het juiste tijdstip uw acte de présence te geven en de order is voor u.

Varieer de soort contacten. U hoeft niet zes keer per jaar op bezoek te gaan. De ene keer stuurt u een nieuwsbrief. De andere keer belt u hem en op andere momenten kunt u denken aan een wenskaart.
De gouden regel voor verkoopbezoeken is: als u niets te melden hebt, komt u ook niet op bezoek.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-
Tip 6: Meer verkopen? Betrek uw hele bedrijf
De boekhouding, onderhoudsmonteurs etc. ontvangen allerlei signalen. Overtuig hen ervan dat zij die aan u doorgeven. Doe dit niet alleen ad hoc maar maak er een project van waar het hele bedrijf bij betrokken is.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-
Tip 7: Meer verkopen? Stel uzelf steeds deze vraag
Dit is de belangrijkste vraag die u zichzelf telkens opnieuw moet stellen. Waarom moet de prospect bij ons kopen en niet bij een ander? Wat is onze toegevoegde waarde voor de klant? Welke problemen lossen wij voor ze op? Aan de hand van de antwoorden krijgt u een duidelijk beeld waarom klanten zaken met u willen doen en niet met uw concurrent!

U kunt uiteraard ook aan uw beste klanten vragen waarom ze zaken met u doen. Wie weet levert dat weer nieuwe invalshoeken op.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
7,0 (1 stemmen)
Tip 8: Meer verkopen? Wek nieuwsgierigheid op
Veel bedrijven hebben de onbedwingbare neiging alles over hun product of dienst te willen vertellen. Fout! Vertel nooit het hele verhaal. Wek de nieuwsgierigheid op van de klant. Doe dat bijvoorbeeld met een serie advertenties of enkele elkaar opvolgende mailings.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-
Tip 9: Meer verkopen? Vraag uw klanten om leads
Het is een veel gehoord advies, maar er zijn relatief weinig verkopers die dit in de praktijk brengen: vraag aan elke klant of hij een ander bedrijf (beschrijf bij voorkeur precies waar u naar op zoek bent) kent die ook uw producten zou kunnen gebruiken en vraag gelijk of u zijn naam mag gebruiken. Reageert de klant positief, stel dan enkele aanvullende vragen over de klant die men voorstelt.

Op de particuliere markt kunt u natuurlijk hetzelfde doen. Vraag dan of er mensen zijn in hun familie of kennissenkring die u op soortgelijke wijze kunt helpen. Bijvoorbeeld: ‘Weet u een stuk of vijf namen van vrienden of familie die ik op dezelfde manier kan helpen?’ Ietsje overvragen heeft het effect dat u meestal een stuk drie namen ontvangt.
Uw cijfer:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
-
Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen. Hij heeft jarenlange ervaring in de persoonlijke verkoop en advisering.
Bekijk de open trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..