Reacties
Verkopers moeten inderdaad de "ballen" hebben om naar eigen inzicht op de juiste manier te verkopen en zich zeker niet laten opjutten tot laakbare praktijken ("zo wordt het altijd gedaan in onze sector") Vertrouwen krijg je nog steeds door betrouwbaar te zijn.
Goede klanten willen graag zaken doen met verkopers met "ballen": ze herkennen zich zichzelf daarin. Soort zoekt soort.
Dag Harro,
Een artikel uit mijn hart.
Fijne dag
Hans Oelen
Ivan
Allemaal zeer mooi en correct, maar stop met die belachelijke engelse termen, dat verkoopt voor geen meter.
De schrijver noemt dat er lef en visie nodig is om verder te kijken dan de winst op korte termijn. Helemaal waar en voor velen, individuen en bedrijven, lastig genoeg. Maar daarmee tegelijkertijd razend interessant! Een methode om je te onderscheiden en komt neer op het verkopen wat de klant nodig heeft en niet waar de klant om vraagt.
Peter
Goed artikel. Ik ben zelf werkzaam in de retail en ik moet zeggen dat wat de klant nodig heeft of verwacht niet vaak overeenkomt met wat er uiteindelijk geleverd wordt. Daarmee bedoel ik niet dat de klant ontevreden is. Maar de tevredenheid wordt door de verkoper gemanipuleerd.
Grote electronicaketens hebben het zwaar. Ik heb het idee dat deze ketens eigenlijk niet kunnen overleven zonder klantmanipulatie als richtlijn.
Om wat voorbeelden te noemen:
Winkels gaan deals aan met energie leveranciers om meer geld binnen te krijgen. Dat betekent dat een verkoper de klant naar het tafeltje van de energieleverancier moet praten.
Winkels maken deals met fabrikanten. Hierdoor krijgen bepaalde artikelen extra marge, en komen hier verkooptargets op te liggen. Je gaat als klant dus niet naar huis met het allerbeste apparaat, maar met het apparaat dat de winkel het liefst verkoopt.
Winkels hebben deals met verzekeringen. Dat zijn die verlengde garantie praatjes aan het eind van het verkoopgesprek. Waarin klanten wordt verteld dat ze er toch echt wel goed aan doen om 10-15% bij te betalen, want 'apparatuur gaat tegenwoordig een stuk minder lang mee'. Ook hier zitten uiteraard weer targets op.
Het is doodnormaal om een aankoop te spekken met accessoires. Deze zijn vaak behoorlijk pittig geprijsd. Ook hier zitten (je raadt het al) weer targets op.
Kortom: je kunt het advies in een winkel niet meer vertrouwen omdat er altijd een beloning voor de verkoper of de keten als geheel achter schuilt als je met artikel X en bijbehorende goederen/diensten naar huis gaat.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|