Verkoopeffectiviteit verbeteren
Stel dat u zich afvraagt hoe u nu meer kunt verkopen. Wat is dan de eerste stap tot verbetering van resultaten? 
Resultaatverbetering, opties - Harder werken?
- Feller acquireren?
- Meer mensen in uw omgeving zich laten inspannen?
- Verkoop-boeken lezen?
- Uw baas of collega's om tips vragen?
- Googlen op internet voor tips?
Verbeterpunten Het zijn allemaal opties, maar welke past er het beste bij u op dit moment. Analyseer waar verbeterpunten aan te brengen zijn door u het volgende af te vragen: ► Het afgelopen jaar zou voor mij/ en/of mijn bedrijf een beter jaar geweest zijn als: - ik meer had verkocht
- ik meer klanten had gehad
- ik had ontdekt hoe ik meer prospects sneller had kunnen bewegen tot een directe JA of NEE
- ik minder Ik denk er nog overna antwoorden had gehad
- ik mijn opgedane contacten met meer discipline had opgevolgd
- ik mij meer had bezig gehouden met werkelijk geïnteresseerde kansrijke prospects
- ik sneller de deals gesloten had
- ik mijn klantendatabase verdubbeld zou hebben
- ik mijn marketing- en verkoopbudget efficiënter ingezet zou hebben
- ik meer prospects in de pijplijn had gehad
- ik effectiever/productiever gewerkt had
- ik een effectieve verkoopstrategie had gehad
- ik beter was geweest in time-management
- ik meer beslissers had ontmoet
- ik vaker was uitgenodigd om geïnteresseerde/gekwalificeerde prospects te ontmoeten
- ik meer offertes had om weten te zetten in werkelijke klanten
- ik mijn 'eerste contact strategie' had verbeterd
- ik beter mijn bedrijf (en de diensten) zou hebben gepromoot
- ik beter en effectiever had genetwerkt
- ik meer prospects had kunnen vertellen/enthousiasmeren over de waarde die onze producten/diensten voor hén kan leveren
Tip De vragen die u met JA heeft beantwoord, geven u direct een antwoord op waar u op verbeteren moet op dit moment. Over een half jaar moet u dit weer eens doen. Uw aandachtspunten kunnen dan verschoven zijn naar andere gebieden. Succes! Richard van Houten Bron & Partners
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|