Verkoopeffectiviteit verbeteren

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Stel dat u zich afvraagt hoe u nu meer kunt verkopen. Wat is dan de eerste stap tot verbetering van resultaten?

Verkoopeffectiviteit verbeteren

Resultaatverbetering, opties 
  • Harder werken?
  • Feller acquireren?
  • Meer mensen in uw omgeving zich laten inspannen? 
  • Verkoop-boeken lezen?
  • Uw baas of collega's om tips vragen?
  • Googlen op internet voor tips?

Verbeterpunten
Het zijn allemaal opties, maar welke past er het beste bij u op dit moment. Analyseer waar verbeterpunten aan te brengen zijn door u het volgende af te vragen:

Het afgelopen jaar zou voor mij/ en/of mijn bedrijf een beter jaar geweest zijn als:

  • ik meer had verkocht
  • ik meer klanten had gehad
  • ik had ontdekt hoe ik meer prospects sneller had kunnen bewegen tot een directe JA of NEE
  • ik minder Ik denk er nog overna antwoorden had gehad
  • ik mijn opgedane contacten met meer discipline had opgevolgd
  • ik mij meer had bezig gehouden met werkelijk geïnteresseerde kansrijke prospects 
  • ik sneller de deals gesloten had
  • ik mijn klantendatabase verdubbeld zou hebben
  • ik mijn marketing- en verkoopbudget efficiënter ingezet zou hebben
  • ik meer prospects in de pijplijn had gehad
  • ik effectiever/productiever gewerkt had
  • ik een effectieve verkoopstrategie had gehad
  • ik beter was geweest in time-management
  • ik meer beslissers had ontmoet
  • ik vaker was uitgenodigd om geïnteresseerde/gekwalificeerde prospects te ontmoeten
  • ik meer offertes had om weten te zetten in werkelijke klanten
  • ik mijn 'eerste contact strategie' had verbeterd
  • ik beter mijn bedrijf (en de diensten) zou hebben gepromoot
  • ik beter en effectiever had genetwerkt
  • ik meer prospects had kunnen vertellen/enthousiasmeren over de waarde die onze producten/diensten voor hén kan leveren

Tip
De vragen die u met JA heeft beantwoord, geven u direct een antwoord op waar u op verbeteren moet op dit moment. Over een half jaar moet u dit weer eens doen. Uw aandachtspunten kunnen dan verschoven zijn naar andere gebieden.
Succes!

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven (o.a) over sales. Hij is een begenadigd trainer en vertelt beeldend en confronterend wat wél en niet werkt. Hij zegt wat velen denken maar niet durven zeggen.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 8,8
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Monique van Doesburg |  http://www.allesvanlelystad.nl

Goed artikel. De antwoorden kun je maar bij 1 persoon vinden en dat is bij jezelf. Dit artikel is daar een zeer duidelijk voorbeeld van.

Bedankt Richard.

Goed artikel. Ik heb zelf uit trainingen ook een dergelijk lijstje gebruikt. Wat leuk is om te doen, zorg ervoor dat de antwoorden en voornemems uit het invullen een half jaar later per post of email naar je worden verzonden. Dit geeft je een verrassende reminder!

Marco Hendrikse |  http://www.interimintelligence.nl

Inderdaad een leuke lijst. Dit artikel zou nog wel aan kracht winnen als de opties en verbeterpunten aan elkaar gekoppeld worden, met name ter illustratie. Ik begrijp natuurlijk dat dit artikel het bewustwordingsproces in gang moet zetten en niet zozeer oplossingen aandraagt.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..