Als alleen kleding een rol speelt

Teamplayer

Als alleen kleding een rol speelt
De meeste complexere verkooptransacties zijn teamwork. Het gebeurt bijvoorbeeld dat een teamleider (management) met een account manager (commercieel) en engineer (technisch) naar een klant gaat voor een groot project. Dat team is het visitekaartje van de onderneming. Op individueel niveau past iemand in het team. Of niet. Voor een commerciële man is het altijd goed te weten dat de directie je accepteert en in je gelooft. Hoe goed je inhoudelijk ook bent, die acceptatie kan wel eens cruciaal zijn voor je carrière.

Vraagstelling
Ik liet een reeks van vier foto's aan een paar honderd mensen zien met de vraag: 'U bent directeur van een bedrijf. Welke van deze account managers zou u wel en niet meenemen naar een grote, nieuwe klant?' Voor het gemak liet ik de context open zodat iedere respondent daar vanuit zijn eigen achtergrond op kon reageren. De ondervraagden moesten hun sterkste voor- en afkeur noteren. Ik kon later per man de verhouding bepalen tussen "meenemen" en "thuislaten", wat een indicatie geeft over de gevoelsmatige acceptatie of afwijzing van de verschillende mannen. De foto's hadden een code en werden door elkaar geschud en lagen dus steeds in een andere volgorde.


   

Resultaten en interpretatie
De resultaten laten zien dat Foto 1, blauw pak, lichtblauw shirt en oranje das door 100% van de respondenten meegenomen zou worden. Niemand noteerde hem als "thuisblijver". Foto 2 met ook blauw pak, wit shirt en koffiebruine das riep al bij een aantal mensen iets negatiefs op waardoor er in 7% van de gevallen een negatieve stem was. Misschien omdat velen bruin niet als typische businesskleur beschouwen. Foto 3 heeft met zijn beige jasje een probleem want in 80% van de gevallen dat er iets over gezegd wordt, is het "thuisblijven". Het groene jasje van Foto 4, met roze shirt en blauwe vlaggetjesdas werkt echt niet. Van de 100 mensen die er commentaar op leverden, zouden 6 hem meegenomen, maar 94 zouden hem op kantoor laten.

Advies
Voor je eigen carrière is het een goed idee om ook stil te staan bij wat je managers van jou vinden. Directieleden en managers hebben altijd wel een voor- of afkeur bij bepaalde mensen, een gevoel dat niet meer op het inhoudelijke vlak ligt. Door je consequent fout te kleden zou je je eigen kansen wel eens kunnen saboteren. Blijf over het algemeen bij businesskleuren en patronen die geaccepteerd zijn. Als je toch iets buiten de norm wilt doen, zoals bruin dragen, dan zie je dat de schade bij Foto 2 beperkt blijft doordat het maar een das is. De schade van een bruin of beige pak (Foto 3) is aanzienlijke groter. Tests laten keer op keer zien dat groene jasjes carrièretechnisch suïcidaal zijn. Wees voorzichtig met groen ook al is het vandaag de dag vol in de mode. Denk vanuit de klant wil ook zeggen denken vanuit de manager die een belangrijke stem heeft in je carrière.


Robert Willemsen
Klantgerichtepresentatie.nl

Robert  Willemsen

Robert Willemsen

Robert Willemsen is presentatietrainer en auteur. Hij houdt zich voor bedrijven bezig met image onderzoek, dress codes en zakelijke omgangsvormen. Hij is de enige in Nederland die flexibele dress codes opstelt a.h.v. (foto)research. Willemsen is o.m. auteur van “De stijl van succes”.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,0
(8 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Boy Bakker

Grijs pak wit overhemd rode das!
Blijft geweldig.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..