In 6 stappen naar een beter gebruik van uw tijd
Worstelt u ook wel eens met effectief beheer van uw tijd? We geven u de sleutel naar beter tijdmanagement.
Effectief tijdbeheer is van groot belang voor verkopers. Want als er één beroepsgroep is waarvoor het gezegde Tijd is geld opgaat, dan is het wel voor verkopers.
1. Planning Plan uw week rond het aantal verkoopbezoeken dat u moet afleggen. Feitelijk verdient u alleen maar geld als u aan het verkopen bent. Kijk eens naar uw productie van vorig jaar en hoeveel bezoeken u hiervoor heeft afgelegd. Aan de hand van deze gegevens weet u precies hoeveel bezoeken u per maand, week en dag moet afleggen. Als de lat dit jaar weer hoger ligt, moet u naar rato meer bezoeken plannen.
2. Acquisitie Reserveer wekelijks in uw agenda tijd (blokken van één uur) voor het maken van afspraken met nieuwe en bestaande klanten. Cluster afspraken per werkgebeid.
Tip Houdt statistieken bij van al uw koude acquisitiegesprekken. Noteer onder andere datum, dag en tijd. Op deze manier komt u er achter welke dag/tijd de beste kansen geeft uw prospects te bereiken.
3. Administratie U verdient uitsluitend geld met verkopen. Niet met administreren. Houd uw eventuele administratie zo beperkt en simpel mogelijk. Werk aan uw administratie buiten de reguliere verkooptijd.
4. Controleren van voice- en e-mail De telefoon en ook de e-mail zijn niet meer weg te denken uit ons leven. Soms lijkt het wel alsof ze ons leven regeren. Check op vastgestelde tijden – bijvoorbeeld aan het begin van de dag, het einde van de ochtend en laat in de middag, uw voice- en e-mail. Dat geeft 'rust in de tent' en hierdoor krijgt u het gevoel weer controle te hebben over uw eigen tijd.
5. Slechts één keer Handel zaken meteen af. Het kost veel meer tijd als u bijvoorbeeld een brief leest en deze daarna op een stapel nog te behandelen post legt. Het idee is: dat doe ik later wel! Vervolgens moet u de brief weer opnieuw lezen. Zonde van uw tijd!
6. Flexibiliteit Een star schema, zonder ruimte voor onverwachte gebeurtenissen, zal altijd worden verstoord. Bouw marges in en zorg dat er nog voldoende ruimte is voor onverwachte gebeurtenissen.
Tip Begin vandaag nog met goede plannen voor tijdbeheer. U merkt het onmiddellijk in uw resultaten.
Michel Hoetmer Salesquest.nl
|