Wilt u echt meer verkopen?
Verkocht u te weinig de laatste tijd? Met deze checklist kunt u snel een boost geven aan uw resultaten.
Stel dat u zich afvraagt hoe u nu méér kunt verkopen. Wat is dan de eerste stap tot verbetering van resultaten? Harder werken? Feller acquireren? Meer mensen in uw omgeving zich laten inspannen? Verkoopboeken lezen? Uw baas of collega's om tips vragen? Googlen op internet voor tips? Het zijn allemaal opties, maar de vraag is: welke past het beste bij u op dit moment? Analyseer waar verbeterpunten aan te brengen zijn. De volgende vragen zijn daarbij van belang.
Het afgelopen jaar zou voor mij en/of mijn bedrijf een beter jaar geweest zijn als: - ik meer had verkocht
- ik meer klanten had gehad
- ik had ontdekt hoe ik meer prospects sneller had kunnen bewegen tot een direct ja of nee
- ik minder 'ik denk er nog over na' antwoorden had gehad
- ik mijn opgedane contacten met meer discipline had opgevolgd
- ik mij meer had bezig gehouden met werkelijk geïnteresseerde kansrijke prospects
- ik sneller de deals gesloten had
- ik mijn klantendatabase verdubbeld zou hebben
- ik mijn marketing- en verkoopbudget efficiënter ingezet zou hebben
- ik meer prospects in de pijplijn had gehad
- ik effectiever/productiever gewerkt had
- ik een effectievere verkoopstrategie had gehad
- ik beter was geweest in time-management
- ik meer beslissers had ontmoet
- ik vaker was uitgenodigd om geïnteresseerde/gekwalificeerde prospects te ontmoeten
- ik meer offertes had om weten te zetten in werkelijke klanten
- ik mijn eerste-contact-strategie had verbeterd
- ik beter mijn bedrijf (en de diensten) zou hebben gepromoot
- ik beter en effectiever had genetwerkt
- ik meer prospects had kunnen vertellen/enthousiasmeren over de waarde die onze producten/diensten voor hén kan leveren
Tip De vragen die u met ja heeft beantwoord, geven u direct een antwoord op welke punten u verbeteren moet op dit moment. Over een half jaar moet u dit weer eens doen. Uw aandachtspunten kunnen dan verschoven zijn naar andere gebieden. Succes!
Richard van Houten Bluetree
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|