Kansen voor upselling signaleren met behulp van psychologie

Upselling wordt door veel bedrijven gebruikt als strategie voor meerverkoop onder bestaande klanten. Upselling is echter veel meer dan een middel om jouw klanten aan te moedigen een duurdere versie van producten te kopen. Je biedt klanten een betere algehele ervaring en helpt bij het vinden van die versie van een product die optimaal aansluit bij de wensen en behoeften.

Kansen voor upselling signaleren met behulp van psychologie

Kansen benutten met psychologie
Wanneer jij de gedragingen van klanten kent en de psychologie achter dit besluitvormingsproces begrijpt, is het makkelijker om kansen voor upselling te signaleren. Je kunt dan beter zien of het geschikte moment daar is en de klant klaar is om te kopen. De enige definitieve indicator dat een afnemer klaar is om tot aankoop over te gaan, zijn de voorbereidingen voor een aankoop. Op dit moment is staat de klant het meest open voor suggesties. Dit is dan ook hét moment om een upsell aan te bieden. De klant heeft een product in zijn mandje en is klaar om te kopen, maar is de kassa nog niet gepasseerd. Zo heeft de klant bijvoorbeeld zijn keuze laten vallen op een Samsung S10 zonder op de hoogte te zijn van de nieuwste Galaxy Z Fold. Let er wel op dat je op de hoogte bent van de behoeften van de klant en niet te veel druk uitoefent. Om de situatie in te schatten kan het helpen om eerst een paar vragen te stellen.

Iedereen wil voordeel
Meer dan 80 procent van de mensen geven aan prijzen te vergelijken, voordat ze iets kopen. Wanneer je mensen het idee geeft dat ze voordeel krijgen door nu in te gaan op een upsell, zullen ze het aanbod eerder accepteren. Het is belangrijk dat je duidelijk maakt wat de klant er aan heeft om een kleine extra uitgave te doen. Hoe helpt de upsell jouw klanten om zoveel mogelijk van de investering te profiteren? Zodra een klant klaar is om een product te kopen, heeft deze persoon al geaccepteerd dat dit een x bedrag gaat kosten. Richt de aandacht op hoe weinig een extra upgrade kost en wat dit oplevert. Als het goed is raak je onderin de pipeline haast geen leads meer kwijt.
 

Schaarsheid en urgentie    
Tenslotte zorgen schaarsheid en urgentie ervoor dat een bepaald product waardevoller wordt. Door een eenmalige aanbieding te doen, heeft de klant het gevoel dat hij of zij snel actie moet ondernemen. Er zijn een aantal eenvoudige manieren om een gevoel van urgentie op te roepen. Dit kan bijvoorbeeld door online een timer te laten lopen bij de aanbeelden, of de prijs in het rood te weergeven. Het juiste kleurgebruik is erg belangrijk op je website. Ook werkt het goed om te laten zien hoeveel mensen de aanbieding al geclaimd hebben en hoeveel aantallen er nog op voorraad zijn.


 

De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..