Sterk een pitch openen? Zo doe je het!

Verkopen bestaat uit veel verschillende onderdelen. Zo moet een goede verkoper ook een krachtige pitch kunnen geven. Hierbij is een sterke opening hoe dan ook van essentieel belang. Je wilt namelijk direct de aandacht van je publiek, wat je uiteraard niet meer weg wil geven in de rest van de pitch. In gesprek met Sprout heeft Nathalie Mangelaars vier openingen gegeven waarmee je je pitch vlammend begint. Mangelaars is een specialist in de zogenoemde Elevator Pitches, terwijl ze ook de organisator is van het NK Pitchen voor Ondernemers, waar jij mogelijk ook aan mee zou kunnen doen als je de onderstaande openingen gebruikt.

Sterk een pitch openen? Zo doe je het!

Vraag
Als je een pitch begint dan wil je graag contact maken met het publiek. Dit kun je onder meer doen door ze een vraag te stellen. Het is hierbij verstandig om een gesloten vraag te stellen. Hierdoor kunnen de luisteraars alleen maar met ‘ja’ of ‘nee’ reageren, waardoor jij vlot verder kunt met de rest van de pitch. Het stellen van een vraag is een opening dat veel gebruikt wordt door pitchers. Het is dus ook maar de vraag of je hiermee je wel voldoende kunt onderscheiden van de concurrentie, waar een Ted Baker tas natuurlijk wel degelijk in is geslaagd.

Storytelling
Onze hersenen houden van verhalen. Als wij een verhaal horen dan zullen dezelfde spiegelneuronen geactiveerd worden als wanneer je deze situatie zelf hebt meegemaakt. Bovendien kunnen we verhalen eenvoudig onthouden doordat onze breinen constant samenhang tussen informatie-eenheden zoeken. Storytelling kun je ook gebruiken voor een pitch, al moet je hierbij wel op een paar punten letten. Zo moet er een duidelijke hoofdrolspeler zijn, het liefst ben je dit zelf. Ook moet je een probleem omschrijven waarop jouw bedrijf de oplossing heeft. Beschrijf bovendien de omgeving zo concreet mogelijk. Op deze manier kun je het publiek echt meenemen in het verhaal.

Feit
Indruk maken met feiten is in je pitch zeker mogelijk, al moet je ze wel op de goede manier gebruiken. Feiten maken zaken namelijk tastbaar, terwijl ze ook gemakkelijk onthouden kunnen worden. Wel moet het feit echt indrukwekkend of opvallend zijn, anders zal je publiek er naar alle waarschijnlijkheid niet echt geïnteresseerd in zijn. Als je een laptoptas heren verkoopt dan verwachten de luisteraars natuurlijk dat er een laptop in past. Geef je een pitch over een laptoptas dames? Kom dan met feiten over dat ze inbraakbestendig zijn of iets dergelijks. Dit is veel krachtiger.

Visie
Als je bedrijf een duidelijke visie heeft dan kun je deze ook delen als opening van de pitch. Er zijn hierbij een aantal magische woorden waar je gebruik van kunt maken. Sterker nog, je moet ze gebruiken. “Ik geloof” is hier het beste voorbeeld van. “Ik geloof dat” is bijvoorbeeld een stuk krachtiger dan “Ik vind dat”. Geloven houdt eigenlijk in dat er een diepere motivatie aanwezig is. Vinden verwijst juist puur naar een mening. Kies je ervoor om deze magische woorden te gebruiken? Noem dan eerst wel je naam en de naam van het bedrijf, anders is deze opening wat te agressief.

De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..