Met deze tips kun je belangst overwinnen

Tegenwoordig zijn er steeds meer mensen die een hekel hebben aan bellen. Sterker nog, er zijn zelfs personen met belangst. Zij krijgen het echt Spaans benauwd als ze iemand moeten bellen. Als verkoper is dit natuurlijk niet echt handig, maar gelukkig valt belangst te overwinnen. Zo erg is het voeren van een telefoongesprek toch niet. Als het belletje wel helemaal verkeerd gaat dan zal je leven immers niet verpest zijn, it’s not a big deal! Bellen valt dus echt wel mee, eigenlijk is je angst ongegrond. Bovendien kun je de belangst met behulp van de onderstaande tips overwinnen.

Met deze tips kun je belangst overwinnen

Spiekbriefje

Zo wordt onder meer aangeraden om vooraf een spiekbriefje te maken voor jezelf. Hier kun je van alles op schrijven, maar zet niet te veel op het papiertje. Dan werkt het juist afleidend en wordt het onduidelijk. In plaats daarvan moet je sowieso wel de zin waarmee je het gesprek wilt openen opschrijven. Door de openingszin duidelijk voor je te hebben zul je niet in paniek schieten op het moment dat iemand opneemt. Voor de rest van het belletje kun je een paar steekwoorden op het spiekbriefje zetten. Hele zinnen zijn dus niet verstandig, maar echt wat woordjes. Ga je ergens naartoe? Vergeet dan niet het papiertje mee te nemen in je Suit Suit tas.

Afspraak
Daarnaast is het verstandig om een specifiek tijdstip af te spreken om te bellen. Nog beter is dat je dan ook direct afspreekt hoelang het telefoongesprek ongeveer zal duren. Zodoende kunnen jullie hier allebei rekening mee houden, terwijl het belletje niet gehaast hoeft worden uit te gevoerd. Je weet door een afspraak te maken precies waar je aan toe bent, wat echt lekker is. Ga je gebruik maken van bijvoorbeeld Skype om het gesprek te voeren? Vergeet dan niet om van te voeren de tijd te nemen om alles te installeren en te testen.

Oefening
Als je belangst echt erg is en je doodzenuwachtig bent voor een belangrijk telefoongesprek dan is het verstandig om van te voren goed te oefenen. Zodoende weet je precies wat je allemaal tijdens het belletje wilt zeggen, waardoor je optimaal voorbereid bent. Je kunt in je eentje oefenen voor bijvoorbeeld de spiegel, maar het is eigenlijk nog beter om hierbij hulp te krijgen van bijvoorbeeld je partner. Hij of zij kan dan daadwerkelijk reageren op je opmerkingen, waardoor je ook kunt oefenen op hoe je moet reageren op reacties die je mogelijk niet had verwacht. Zo kom je niet met je mond vol tanden te staan.

Ervaring
Misschien nog wel de beste manier om van belangst af te komen is door simpelweg heel veel te bellen. Hoe vaker je belt, hoe meer je zult zien dat je het wel degelijk kan en dat het echt niet zo eng is dat je denkt. Neem daarom een lijst met telefoonnummers mee in je Fjallraven rugzak, zoals de prachtige Fjallraven Kanken, waardoor je altijd en overal kunt bellen. Uiteraard kun je de nummers ook gewoon opslaan in je telefoon.

De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..