Vier tips om een product te verkopen

Verkopen is niet zwart-wit. In plaats daarvan zijn er juist heel veel grijze vlakken tussen het wit en zwart in. Deze factoren zullen bepalen of de verkoop een succes wordt of niet. Bovendien is dit een combinatie van een aantal verschillende dingen. Zo zal de kwaliteit van de verkoper natuurlijk een rol spelen. Ook je kennis en ervaring heeft invloed op de verkoop, net zoals de timing en het product. Een vakantiehuis Nederland is bijvoorbeeld makkelijker om te verkopen in de zomer dan in de winter. Toch kun je met de onderstaande tips ook zeker tijdens de koude maanden een vakantiehuis aan zee verkopen.

Vier tips om een product te verkopen

Luister goed
Tijdens een verkoopgesprek praten succesvolle 20 procent van de tijd. De resterende 80 procent luisteren ze juist naar wat de ander te zeggen heeft. Jij weet als goede verkoper dan ook precies welke vragen je moet stellen, maar ook wanneer je moet stellen. Het is hierbij verstandig om vraagtechnieken te oefenen zodat je nog beter wordt. Ook moet je de traditionele regels over het stellen van vragen in je achterhoofd houden. De W’s en H moet je dus niet vergeten: Wat? Waar? Wanneer? Welke? Waarom? Wie? Hoe? Zo zul je ook zeker misverstanden voorkomen.

Uniek
Elk persoon is uniek, er is simpelweg geen kloon van ons te vinden. Dit geldt ook voor alle bedrijven. Daarnaast is ook elk product en/of elke dienst uniek. Om iets te verkopen moet je benadrukken wat nou precies uniek is. Neem het standpunt van een vogel aan en kijk vanuit de lucht om te ontdekken wat nou precies zo uniek is aan je product, dienst, bedrijf en jezelf. Het antwoord op deze vraag moet je gebruiken om jezelf te onderscheiden, wat je dus doet met een Unique Selling Point, oftewel USP. Zodoende zul je erachter komen wanneer iets echt waarde heeft.

Professioneel
Een klant kan je veel complimenten geven, maar er is niet één groter dan een echte professional worden genoemd door de consument. Het is vaak helemaal niet nodig dat hij of zij je aardig vindt. In plaats daarvan moet je gerespecteerd worden door de klant. Ze zullen niet bij jouw bedrijf kopen omdat de consumenten je aardig vinden. Ze kiezen juist voor je product of dienst omdat ze bereid zijn om je te vertrouwen. Professioneel zijn zorgt hiervoor, wat in principe bestaat uit drie elementen: wat je doet, wat je zegt en hoe je jezelf presenteert.

Mens
Het wordt nog wel eens vergeten, maar degene waaraan je iets probeert te verkopen is een mens van vlees en bloed. Zoals net al genoemd is, zijn mensen stuk voor stuk uniek. Alle potentiële klanten zijn dus anders, waardoor je ze eigenlijk op een persoonlijke wijze moet benaderen. Er zal niet een bepaald stappenplan werken bij alle potentiële kopers van je product en/of dienst. Je moet alle doelgroepen van je bedrijf dus goed kennen, wat tegenwoordig dankzij het internet steeds makkelijker wordt. Stap dus af van de ‘one size fits all’ werkwijze en kies ervoor om mensen op een persoonlijke manier te contacteren.
 
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering  
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..