Verkopers zijn net mensen

Hans is een jonge topverkoper met een uitstekende vaste baan bij een groot bedrijf. Hij heeft zijn eigen rayon naar eigen inzicht ontwikkeld. Hij haalt zijn targets voor 110%. Hij heeft een dijk van een salaris voor zijn leeftijd, uitstekende auto, riante arbeidsvoorwaarden.

Verkopers zijn net mensen

Hans werkt er ook hard voor. Vijftig uur per week onderweg naar klanten en twintig uur per week op kantoor voor overdracht, administratie, ontwokkeling van nieuwe sales acties en mailings nabellen.

Een fantastische baan zegt hij zelf. Alleen zonder verder perspectief. Dus gaat hij weg. Hij gaat van een bedrijf van 400 man naar een bedrijf van drie man. Daar wordt hij verantwoordelijk voor de hele front office, klanten, verkoop, website, marketing. En hij kan over twee jaar aandelen krijgen.

Over vijf jaar kan hij de directeur-eigenaar opvolgen, als het goed gaat allemaal. Dat is over vijf jaar, maar de eerste twee jaar heeft hij puur onzekerheid. Geen vaste aanstelling en zelfs het risico van geen of een bescheiden salaris wanneer de verkopen onvoldoende zijn. Want het salaris van de DGA en zijn gezin gaat voor en daarna pas komt Hans, met ook hypotheek, vrouw en kind op komst. Waarom doet Hans dit? Hans lijkt wel gek.

Maar nee, Hans moet lachen. Hij gek? Hoe kom ik erbij? Als dit nieuwe avontuur misgaat, dan kan hij altijd overal aan de slag, want rasverkopers zijn zeldzaam.

Hij verkocht als klein kind al zelfgemaakte houten autootjes op rommelmarkten en zijn studie betaalde hij ruimschoots met de verkoop van hippe kleding aan mede studenten.

Nee, waar het hem om gaat is de eigen verantwoordelijkheid, de ruimte om vorm te geven aan een bedrijf, het uitzicht op ondernemerschap. Niet van scratch af, maar in een klein bedrijf met een formule die al bewezen succesvol is. Eigen baas. Dat is dus alles waard. De moraal van dit verhaal.

Geef toppers in uw organisatie daarom aandelen, maak echt betrokkenen van hen. Geld is belangrijk, maar het gevoel van medeverantwoordelijkheid is belangrijker. Verkopers zijn net mensen.

Roeland Schweitzer
Schworks

Roeland  Schweitzer

Roeland Schweitzer

Roeland Schweitzer werkt al een heel leven op het gebied van (bedrijfs)journalistiek, verkoop, kunst en communicatie. Hij is presentatietrainer en spreker over communicatie. Hij is onder meer auteur van het cursusboek 'beter presenteren kun je leren’ en de klassieker 'Nooit meer verlegen'.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,9
(27 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Danny

Goedendag,

Kan ik ook in contact komen met deze beste meneer?

Groetjes

Danny

Piet Huibel

Beste,

Ik zit nog altijd te wachten ontdekt te worden en aandelen te krijgen. Wat moet ik doen om op te vallen?

Piet

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..