De verkopers aan het front

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer
SalesQuest

Is verkopen, net als voetbal, oorlog? U kunt als salesmanager in ieder geval uw voordeel doen met de oorlogsvergelijking in dit artikel. Wie gaat de strijd aan?

De verkopers aan het front

Eén van de beslissende slagen in de Amerikaanse burgeroorlog vond plaats bij Gettysburg. Het was een verschrikkelijke slachting. Toch had het allemaal nog veel erger kunnen aflopen. Jaren na de veldslag vonden onderzoekers talloze geweren op het slagveld. En met die geweren was iets merkwaardigs aan de hand. Veel van deze geweren waren doorgeladen, sommige wel meer dan vijf keer. In die tijd moest je het geweer via de voorkant laden. En dat was het punt. Talloze geweerlopen bevatten vijf of meer kogels. De vuurwapens waren dus nooit afgevuurd. En dat is nogal vervelend voor de militaire plannenmakers.

Geen incident

Dit bleek geen incident. Ook in de Tweede Wereldoorlog opereerden legers merkwaardig inefficiënt. Dat kwam bij toeval aan het licht.
Een onderofficier werd belast met de nare taak om de tweelingbroer van een gesneuvelde soldaat het slechte nieuws te brengen. Daarvoor moest hij achter de linies langs kruipen. Hij keek zijn eigen troepen in de rug. Het viel hem op dat slechts zo'n 20% van de soldaten gericht schoot. De rest deed maar wat. Dit is natuurlijk een alarmerend bericht. Toen men er op ging letten zag men bij andere veldslagen een soortgelijk patroon. Het duurde tot in de jaren vijftig alvorens deze boodschap werd geaccepteerd. De boodschapper kreeg het zwaar te verduren: want onze jongens zijn toch geen lafaards?!

Wat is de parallel met verkopers?
Wellicht vraagt u zich af: dat is allemaal heel leuk, maar wat heb ik er aan? Misschien meer dan u lief is. Verkopers worden ook dagelijks de loopgraven ingestuurd. Om tot goede prestaties te komen moeten ze hun grenzen verleggen, zich blootstellen aan de klappen van de concurrentie. Omgaan met afwijzingen en dan toch maar weer doorgaan. En soms is er de ultieme dreiging van ontslag. Teveel afwijzingen leiden tot hetzelfde gedrag als bij soldaten: risico's mijden en net doen alsof u bezig bent. Mislukkingen zuigen de energie uit mensen. Het is geen lafheid, maar een vorm van lijfsbehoud. In verkooporganisaties keert het patroon telkens weer terug: een relatief klein deel zorgt voor een onevenredig groot aandeel in de omzet.

En wat is nu de moraal van het verhaal?
De Amerikanen zijn hun soldaten gaan drillen. U weet wel dat malle geschreeuw tegen soldaten. Ze bouwden een geraffineerd programma van belonen en bestraffen. En dat werkte. Schieten werd een automatisme. En dat is handig omdat mensen in gespannen situaties terugvallen op automatisch aangeleerde gedragingen. In latere oorlogen deed een veel groter deel van de soldaten écht mee aan het gevecht.

Verkopers "drillen"
Nu stel ik niet voor uw verkopers elke dag op appèl te zetten en tegen ze te gaan schreeuwen. Wat ik wel voorstel is ze op regelmatige basis te trainen in vooral de basistechnieken: zoals bijvoorbeeld vragen stellen en luisteren. Trek u er niets van aan als ze zeggen "dat weet ik nou wel". Ga er gewoon mee door tot ze het snot voor hun ogen zien. Want er is een groot verschil tussen weten en doen. Trek ze aan hun oren en train net zo lang totdat ze het ook werkelijk doen! Een rollenspel is daarvoor een prima middel. Verkopers klagen nog wel eens: maar dit is niet echt. Gelijk hebben ze. Maar ze staan wel onder druk. En dan ziet u hoe ze terugvallen op hun automatismen. Dat is wel écht en heel erg leerzaam.

Een addertje onder het gras

Dit artikel krijgt nog een venijnig staartje. Op mijn trainingen zie ik heel veel verkopers. Verkopers die gemotiveerd zijn en iets willen leren. Maar waar is de manager? Deze is meestal in geen velden of wegen te bekennen. Hij weet dus ook niet wat er is behandeld. Hoe moet de manager dan voortborduren op de training als hij niet precies weet wat daar is geleerd? Hij weet het niet. Daarom blijven ze op afstand en hoort u verkopers klagen: mijn manager, gut die zie ik alleen maar tijdens de verkoopvergadering of de persoonlijke voortgangsgesprekken. De manager geeft vanaf de zijlijn instructies. Voor coaching en begeleiding bij klantbezoeken heeft hij vaak geen tijd. Hij heeft het druk met vergaderen en het schuiven met papieren. Jammer want de hoofdtaak van een sales manager is: verkopers beter maken. De organisaties waar de manager zich intensief met de verkoper bemoeit zien we met sprongen vooruitgaan. Deze managers coachen hun verkopers, volgens het principe:
  • Praatje (vertellen hoe het moet)
  • Plaatje (laten zien hoe het moet)
  • Daadje (vervolgens zelf laten doen)

Als u aan de zijlijn blijft staan kunt u wel vloeken op die laffe "soldaten" maar als de officieren ook poep in hun broek hebben, hoe kunnen ze de soldaten dan lafheid verwijten?


Michel Hoetmer

Michel  Hoetmer
Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet te scoren. Zijn trainingsbureau SalesQuest is gespecialiseerd in acquisitie- en verkooptrainingen.
Bekijk de trainingen van Sales Quest
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   7,7
(11 stemmen)
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..