Reacties
Wat een mooie benadering voor wat betreft de garantie. En ook mooi standpunt over verzekeringsmaatschappijen. Verhelderend en vernieuwend!
Jan Peters
Garantie ok, maar "levenslange" garantie zoals bepaalde merken geven werkt totaal ongeloofwaardig.
zeker de prijs kwaliteitsverhouding en garantie is belangrijk. ikzelf geef een niet tevreden geld terug garantie. dat betekent dat mijn product goed is en onverslijtbaar, daar wil ik geen discussie over. soms is er iemand ontevreden en die krijgt zijn geld terug dat zegt ook alleen maar iets over die klant van mij.
sjaak
Leuke discussie. In het schrijven van Jos Burgers worden twee dingen door elkaar gehaald. De garantie van de desbetreffende lederfabriek is garantie wat is verankerd in het Nederlands wetboek onder consumentenrecht (BW 7:17). Dit valt onder de ACM (Autoriteit Consument en Markt). Daarom snap ik de reactie van de directie wel, want voor garantie binnen de garantietermijn mogen wettelijk gezien geen kosten in rekening worden gebracht. De consument heeft recht op een deugdelijk product, voor periode dat dit deugdelijk zou moeten zijn. De garantieverlener dient in dit kader te rectificeren, wat in de praktijk betekent dat vaak een reparatie kosteloos moet worden uitgevoerd.
Garantie (waarborg) zoals bedoeld, in het schrijven van Jos Burgers, waar een consument zich kan verzekeren valt onder de AFM (een onderdeel van de ACM maar binnen de Autoriteit Financiële Markten). Juridisch gezien een heel ander product. Dit is een betaalde verzekering met de hieraan verbonden polisvoorwaarden, inclusief een eigenrisico. Het consumentenrecht kent geen eigenrisicoclausule en jezelf hiervoor verzekeren is betalen voor iets, waar je al recht op hebt.
Neemt niet weg dat wij goed snappen, dat consumenten risico vermijdend aankopen willen doen. Maar hoe kun je je dan onderscheiden? De heer Jos Burgers schrijft, “niet goed, geld terug garantie”, maar het fenomeen “garantie” is verkooptechnisch geen sexy onderwerp. Dus hoe vertelt je nu jouw klant, dat met deze aankoop het risico tot een minimum wordt beperkt?
Daarom bieden wij de fabrikant (de garantieverlener) de mogelijkheid om, vóór de aankoop, de klant te vertellen, dat de garantie wél goed is geregeld. Sterker nog, dat jouw garantie beter is dan die van de concurrent (het Aziatische geïmporteerde product). Dan kun je heel simpel doen met het Certimark Garantiekeurmerk. Dit presenteert de kwaliteit van garantie in verschillende gradaties, te weten: 1 tot 5 garantiesterren.
Ben je gecertificeerd, dan plak je het Certimark Garantiekeurmerk prominent op de productverpakking. Hiermee onderscheidt jij je van je concurrent. Kijk maar eens op de website van het Certimark Garantie-instituut, www.certimark.nl.
Sander
Garantie zegt niks. Er is een wettelijke garantie, die puur over fabricagefouten gaat. Wij geven op onze producten levenslange garantie, wat dus helemaal niks zegt. Wij garanderen daarom dat de klant de eerste twee jaar GEEN KOSTEN heeft met onze producten. Dat kunnen we alleen doen, omdat we weten dat onze machines lang(er) meegaan.
Als een leverancier twee jaar garantie geeft, zonder kosten, dan is dat qua service niets meer dan dat de wet minimaal aan garantie stelt. Iedereen dient zich aan de wet te houden, dus elke leverancier doet dit al. Garantie is een waarborg en de vraag is? Wat doe je nu extra voor de klant? Toegevoegde waarde is bijvoorbeeld "service aan huis", of een "tijdelijk leenproduct" tijdens reparatie.
De kwaliteit van een product zegt nog niks over de kwaliteit van de garantieservice. Ik ken A merken die een zeer slechte garantievoorwaarden hebben. Ik ken ook B merken die de garantie zeer goed voor elkaar hebben. De vraag van Jos was, hoe kan ik ontsnappen aan de prijsdruk en mij onderscheiden met garantie?
We weten dit natuurlijk, maar zo helder en simpel geformuleerd Heeft het toegevoegde waarde. Ik heb soms wel eens moeite met dat wat ik weet om te zetten naar woorden en daarna daden. Dit zijn dan de woorden die ik nodig heb. En ik wordt steeds meer voorstander van helder.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|