12 tips voor een effectief netwerkgesprek

U besteedt veel tijd aan netwerken. Maar haalt u ook het uiterste uit uw netwerkgesprekken? Bij twijfel deze 12 tips lezen.

12 tips voor een effectief netwerkgesprek

Netwerken: het is de kracht van veel goede zakelijke relaties. Om zaken te doen, voor samenwerking of voor gewoonweg waardevolle contacten. Tips om een netwerkgesprek effectief te beginnen, het praten over koetjes-en-kalfjes en een correcte afronding van het gesprek.

Netwerkbijeenkomsten bezoeken levert veel op. U ontmoet vaak interessante mensen, u komt te weten wat er speelt bij bedrijven en in branches en het is de basis voor een goed zakelijk contact. Bezoekt u netwerkbijeenkomsten waar u al veel mensen kent, dan is het een mooi moment om op informele manier bij te praten. De valkuil is ook meteen dat u bij de bekende mensen blijft staan praten en daardoor niet de kans grijpt om nieuwe mensen te leren kennen.

Gespreksstarters
Kent u nauwelijks iemand op een bijeenkomst, dan is het soms lastig om een gesprek aan te knopen. Goede gespreksstarters:
  • De bijeenkomst
Wat vind iemand er van, was de eventuele spreker interessant, komt iemand vaker bij dit netwerk, etc.

  • Gewoon voorstellen
Zorg er voor dat u eerst oogcontact maakt met de ander voordat u er naar toe loopt en uzelf voorstelt, dat maakt het gemakkelijker. Ziet u iemand ergens alleen staan? Dan is dit zeker een goede manier kennis te maken, de ander zal blij zijn dat hij of zij in gesprek raakt.

  • 'Iets' van de persoon
Draagt iemand een speciale stropdas, heeft hij of zij een mooi pak aan of ziet u in andere zin iets positiefs opvallends? Begin er over, u maakt een compliment en bent meteen in gesprek.

  • Wat zegt de ander
Heeft de ander tijdens een presentatie een vraag gesteld? Of vangt u zijdelings op wat iemand zegt in een gesprek? Begin erover. Dat u het een goede vraag vond bijvoorbeeld of dat de opmerking die u hoorde uw interesse heeft gewekt.

Small talk werkt
Alleen maar over werk praten tijdens het netwerken wordt meestal niet gewaardeerd. Informele gesprekken over 'koetjes en kalfjes' werken verfrissend en zijn een stuk persoonlijker. Bijvoorbeeld over:

  • Overeenkomsten
Een hobby zijn, woonplaats of -regio, gemeenschappelijke interesses of het soort werk wat iemand doet. Actuele (niet controversiële) onderwerpen zijn vaak ook een goede bron voor een gesprek.

  • Vraag maar raak
Met het stellen van (open) vragen nodigt u de ander uit om te vertellen. Bedenk vooraf, als u dat prettig vindt, een aantal vragen over onderwerpen waar u makkelijk over praat.

  • Reageer
Toon daadwerkelijk interesse in de ander. Stel vragen, reageer op opmerkingen en stimuleer de ander om verder te vertellen.

  • Wissel af
Voorkom dat een persoon voortdurend aan het woord is. Ga in op wat er gezegd wordt om het    gesprek open te breken. Vertel bijvoorbeeld wat u ergens van vindt en breng de balans zo terug in het gesprek.

Elegant afronden
Als u netwerkt wilt u graag verschillende mensen spreken. Hoe rondt u een gesprek elegant af? En hoe geeft u opvolging aan de gesprekken?

  • Positief gedag
Of het nu een boeiend of minder boeiend gesprek was, eindig altijd positief. Bedank iemand voor het gesprek, geef een hand en blijf uw enthousiaste zelf.

  • Zeg het
Iedere bezoeker van een netwerkbijeenkomst weet dat mensen er zijn om contacten te leggen.
Niemand zal het u dus kwalijk nemen als u simpelweg zegt dat u graag nog wat mensen wilt spreken. Vraag om een visitekaartje als u er ook daadwerkelijk iets mee wilt doen voor een later contactmoment.

  • Stel iemand voor
Ziet u iemand op de bijeenkomst met wie u uw gesprekspartner in contact wilt brengen, stel ze dan aan elkaar voor. Het geeft u de gelegenheid om u vervolgens te excuseren en anderen te ontmoeten.

  • De diepte in? Afspraak.
Om te voorkomen dat u op een netwerkbijeenkomst al heel erg de diepte ingaat, is het slim om het gesprek netjes te onderbreken. Stel voor om een afspraak te maken en het er dan uitgebreider over te hebben.

Doe één ding vooral niet!
Gaan voor het scoren van afspraken of opdrachten. Mensen waarderen het niet als u te gedreven bent om een afspraak te maken of te praten over een mogelijke opdracht of samenwerking. Dit heeft immers meer tijd nodig, u wilt elkaar wat beter leren kennen en een vertrouwensband opbouwen. Bovendien lijkt het me bijzonder frustrerend als u enkel met het doel van scoren op pad gaat, u zult niet vaak uw doel behalen.

Veel netwerkplezier!
Danielle de Jonge

Danielle de Jonge

Daniëlle de Jonge helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn, met als doel: klanten vinden èn behouden. Zij is expert op het gebied van acquisitie en helpt bedrijven om persoonlijke en schriftelijke communicatie onderscheidend in te zetten.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 7,5
(13 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Gerelateerde Artikelen
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..