Ik wil graag zaken doen, mits...

Ik wil graag zaken doen, mits... Een professionele verkoper neemt niet zo maar iedereen aan als klant en zeker niet onder alle omstandigheden. Heeft u er wel eens over nagedacht wat uw 'sales template' is?

Ik wil graag zaken doen, mits...

Welk proces volgt u nadat uw klant getekend heeft? Aan welke voorwaarden moeten uw klanten voldoen om met u te kunnen werken?

Uw sales template is een vaststaande aanpak die u volgt bij elke klant.

Voorbeelden
  • Wat moet u doen nadat ze ja hebben gezegd?
  • Wanneer factureert u?
  • Heeft een dank- of welkomsbrief?
  • Welke materialen krijgen ze sowieso?
  • Hoe lang duurt het voor u moet vernieuwen?
  • Wat spreekt u af over betalingen?

Als u dit van te voren vastlegt komt u zelfverzekerd over en hoeft u niet elke keer na te denken wat u af wilt spreken.
Als u dat hebt vastgelegd voor uzelf is het ook belangrijk te denken aan het soort spelregels dat uw klant dient te kennen voor hij met u in zee gaat. Wat verwacht u van een klant? Onder welke voorwaarden doet u niet mee?

Kwaliteitscontrole
Dit klinkt wat contra-produktief maar dat is het natuurlijk niet. Het is eerder een kwaliteitscontrole zoals in een productie-lijn: Foutjes moet u er uit halen vóór de band gaat lopen!
Ik heb in mijn eigen sales template ook mijn eigen voorwaarden opgenomen en die draag ik in een vroeg stadium uit aan mijn prospects zodat zij weten waar ze aan beginnen. Het komt er in mijn geval op neer dat: Management actief betrokken moet zijn bij een traject, we focussen op gedrag, we altijd over lange termijn praten en dat we werken aan processen en systemen. Als een klant zich hierin kan vinden praten we door.

Tip
Stel uzelf dus deze vraag: Onder welke voorwaarden doe ik zaken?

Enno van Kersen

Enno van Kersen

Enno van Kersen is franchisenemer van Sandler Training, een zeer succesvolle methode die zo’n 30 jaar geleden door de Amerikaan David Sandler is ontwikkeld. Enno heeft een achtergrond in diverse internationale commerciële en managementfuncties bij o.a. IBM en Lenovo.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 5,8
(4 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Buys Marc

Inderdaad, met een voorgeschreven werkwijze, waarin kriteria voor klanten zijn bepaald, komt men met meer zelfvertrouwen over. Door dit zelfvertrouwen stijgthet vertrouwen van de klant in u en scoor je gemakkelijker.

joop van Summeren |  http://www.gunpowder.nl

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..