Verkopen is geen Flirten

Afgelopen week werd mijn aandacht gevangen door een artikel in mijn krant onder de provocerende titel:

Verkopen is geen Flirten
"NIEUWE CURSUS "FUNCTIONEEL SJANSEN" MAAKT VAN WERKNEMERS TOPVERKOPERS" en daaronder in dikke zwarte letters : HOOGSTE TIJD OM TE FLIRTEN !

Aangezien alles wat er over het vak VERKOPEN en VERKOPERS wordt geschreven nog steeds mijn intense belangstelling heeft, haastte ik mij om het verhaal te consumeren en ik leerde dat ene Angelique uit Alphen het wiel opnieuw heeft uitgevonden!

"Je moet kunnen flirten om te kunnen verkopen! Functioneel flirten wel te verstaan. Eerst geeft Angelique even de definitie van flirten. "Dat is positieve aandacht geven om iets te bereiken". En daarmee bedoelt ze dan niet een opwindende one-night-stand of andere amoureuze escapades. Neen, vervolgt ze: "Je kunt door functioneel te flirten een belangrijke order binnenslepen, nieuwe offertes krijgen of misschien wel een loonverhoging".

Toen ik 1950 als assistent-vertegenwoordiger mijn eerste wankele schreden op het verkoperspad zette, gaf mijn toenmalige hoofdvertegenwoordiger mij de levensles mee: "Lommert, jongen als je wilt dat de mensen CASTELLA SCHOONHEIDSZEEP bij je willen kopen, dan zullen ze je aardig moeten vinden; (veel) aardiger dan de vertegenwoordigers van LUX toiletzeep en PALMOLIVE.

En met deze basiskennis probeerde ik de CASTELLA producten aan de weduwvrouwtjes in hun kleine dorpswinkeltjes te verkopen. Niks flirten, maar gewoon aardig zijn. Veel later, heel veel later heb ik de levensles een eigen invulling gegeven: "kopers kopen heel vaak niet bij de tent maar bij de vent".


Maar goed, Angelique heeft al stilstaande in een file er een cursus voor bedacht (je moet toch wat doen als je de hele tijd staat te wachten) Functioneel Flirten.

In de cursus zitten overigens geen wat zij noemt "Lubbers toestanden". Want op het woord flirten rust nog steeds een taboe omdat het wordt geassocieerd met seks en relaties.
Maar een cursus FUNCTIONEEL FLIRTEN "bekt" beter dan een cursus "Hoe kom ik over".
Angelique verkoopt dus gewoon een knol voor een citroen, niet bepaald een aanbeveling.

Angelique vraagt zich af: "Waarom krijg ik nou altijd alles voor elkaar en de ander niet?"
Ik ken Angelique niet persoonlijk, maar ik wil haar het antwoord op die vraag wel geven:
Angelique is een geboren talentvolle rasverkoopster, die zich zelf op een fantastische manier kan verkopen. Niet door te flirten, maar door op een intuïtieve wijze de mensen te bespelen en daardoor haar doelstellingen te realiseren.
Door dit in de praktijk te brengen kreeg zij in DE TELEGRAAF van Erik Morsink (tekst) en Bram Gebuys (foto) alle ruimte en gelegenheid om haar cursus Functioneel Flirten onder de aandacht van de lezers te brengen. En ik weet bijna zeker, dat zij dit niet heeft bereikt door met beide heren te flirten.

Daarboven loop ik nog tegen een groot probleem op. Ik kan mij voorstellen, dat vrouwelijke verkoopsters door te flirten met een mannelijke inkoper een order binnenslepen; ik kan mij dit ook voorstellen dat een mannelijke verkoper door te flirten met de vrouwelijke inkoopster successen boekt.

Maar de vraag waarmee ik blijf zitten is hoe of een verkoper met een inkoper moet flirten en een verkoopster dit ook moet doen met een inkoopster. Het lijkt mij (als echte man en vader van vier kinderen) toch wel een beetje eng wanneer een verkoper die mij iets wil verkopen plotseling gaat flirten!

Want geloof mij VERKOPEN IS EEN VAK en heeft niets met flirten te maken!


Richte Lommert
Richtelommert.nl

Richte  Lommert

Richte Lommert

Richte Lommert heeft meer dan 40 jaar verkoopervaring, van verkoper tot directeur van een opleidingsinstituut voor verkopen. Hij is de auteur van de bestseller "Alles over Verkopen", waarvan inmiddels ruim 40.000 exemplaren zijn verkocht.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..