Verkopen doe je samen

Vraag in uw omgeving maar eens wat hun associaties zijn met het woord 'verkoper'. Wat zeggen ze: Luisteren? Diepgaande interesse? Op zoek naar winst voor beide partijen? Helaas, de consensus is nog steeds: Aansmeren, flitsende verhalen en egootjes.

Verkopen doe je samen

U en ik weten dat het niet zo is, dat wij althans niet zo zijn, maar ergens in ons hoofd zit toch dat stereotype beeld van 'de verkoper' en dat zit wel eens in de weg.

Ik kom geregeld situaties tegen waarin de verkopende partij zich totaal niet realiseert dat de partij aan de andere kant van de tafel op zijn minst net zo geïnteresseerd is om in te kopen als u bent om te verkopen. Waarom denkt u anders dat u mocht langskomen? Ik weet het, dat laten ze u niet merken, maar het is wel zo!

Natuurlijk begint het vaak met een stigmatiserende opmerking als: Zo, dus u wil ons XYZ verkopen. Laat maar eens wat zien. Maar het is dan aan u om hier in mee te gaan - of niet. Het is een uitnodiging om de klassieke verkopers-rol te spelen. Dat zou hén uitkomen want dan gaat u al uw kennis weggeven en hoeven zij daar niets voor terug te doen. Maar als u slim bent trapt u hier niet in!

Als u zich reaaliseert dat zij net zoveel belang hebben bij uw expertise als u bij hun geld, dan kunt u er voor kiezen om niet het standaard verkoopproces in te gaan. Draai het maar eens om: Vraag hén uit te leggen waarom u daar zit en wat zij hopen te bereiken door van u te kopen. Als uw uitgangspunt is dat het niet per se hoeft, en zij de deal moeten verdienen, wordt het een verkoopgesprek, en geen presentatie.

Enno van Kersen
Sandler Training

Enno van Kersen

Enno van Kersen

Enno van Kersen is franchisenemer van Sandler Training, een zeer succesvolle methode die zo’n 30 jaar geleden door de Amerikaan David Sandler is ontwikkeld. Enno heeft een achtergrond in diverse internationale commerciële en managementfuncties bij o.a. IBM en Lenovo.
Alle artikelen van deze auteur
Lezerswaardering 6,7
(6 stemmen)
 
Hoe waardeert u dit artikel?









10

Dit artikel delen:

Sluit u aan bij onze LinkedIn groep
Volg ons op Twitter
Vind ons leuk op Facebook
Word lid van onze gratis nieuwsbrief
Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst. Wilt u als eerste reageren?
 
Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Marcel  Hoefman

Marcel Hoefman

Marcel Hoefman traint en adviseert organisaties en individuen die meer rendement uit commerciële .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer is oprichter van SalesQuest, een trainingsbureau gespecialiseerd in acquisitie- en .. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten is directeur/ eigenaar en trainer bij Bron & Partners. Hij adviseert bedrijven .. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Victor  Bonke

Victor Bonke

Als bevlogen spreker, trainer en coach helpt Victor salesmensen bij (koude) acquisitie, gebaseerd .. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..