Reacties
Hoewel ik in mijn lesboek heb geschreven dat zonder afspraak naar een klant gaan niet van deze tijd is, is het na vele mislukte telefonische pogingen wellicht mogelijk naar de klant toe te rijden. Zeg tegen de receptioniste wie u bent en voor wie u komt. Negen van de tien geloven dat u een afspraak heeft en meldt u aan. (zeg natuurlijk niet dat u een afspraak heeft, suggereer het slechts)
Emilie Pasma
Bedankt voor de nuttige tips, zodat ik mij nòg beter kan weren tegen "opdringerige" verkopers!
Groet,
Emilie Pasma
Directiesecretaresse
Karin
Wat doen jullie laagdunkend over secretaresses (vb: u kent ze wel...) , wij doen wat de baas van ons vraagt, de vervelende verkopers buiten houden. En de veer hoef ik niet van de verkoper. Dank u vriendelijk.
En vreemd dat verkopers die doorgaan niet worden genoemd als rotzak. Maar als een vrouw op haar strepen staat is ze een bitch.... Zoals mijn collega al aangeeft, bedankt voor de tips.
groet,
K. Schuiling
Directiesecretaresse
Marcel
Nog een suggestie. Suggereer dat er al een relatie is geweest. Noem namen van mensen die er gewerkt hebben als je die weet. Je kunt ook sugereren dat er een vraag vanuit de organisatie is gekomen. Dat je terugkomt op die vraag. Noem nooit de reden van je belletje en houdt het inititief aan jou kant. Altijd! En dames secretaresse, u bent er ook bij gebaat als uw bedrijf betere of goedkoepre producten afneemt en verkoopt.Als er geen veropers zijn weet je nooit of je het juiste product inkoopt en weet je zeker dat je de hoofdprijs betaald. Dus als ik bel kan dat ook in uw voordeel zijn! En dan aardig voor elkaar zijn. Immers ieder doet gewoon zijn werk. Succes!
I. Kriebel
Bedankt voor de nuttige tips. Misschien is het nooit bij dit soort mensen opgekomen maar; er is meestal een reden dat secretaresses niet iedereen doorverbinden die direct naar de directeur of een ander persoon vraagt.
En de reden hiervan zijn vaak instructies van de betreffende persoon.
Wanneer ik iedereen maar door zou verbinden, zou mijn werkgever nooit aan zijn werk toekomen.
Belachelijk hoe denigrerend er hier over secretaresses wordt gedaan!
Oeps.....Meneer Bonke was in de veronderstelling dat alleen verkopers deze pagina lezen ;-)
Maarrrrr........
Erg overdreven artikel, met infiltratietechnieken en James Bond praktijken om Mister X aan de lijn te krijgen. Ik breng mijn Waar graag aan de man, maar niet op deze manier !
Groet,
Caspar Snel
(Oprechte) Verkoper
Rudy van Haandel
Goede reacties hieronder.. wat wordt vergeten in het stuk is namelijk dat een dergelijke secretaresse daar niet voor niets zit. Haar (/zijn?) baas heeft blijkbaar bepaald dat zij de kwaliteiten heeft om in te schatten wat er wel en wat er niet interessant is voor de baas.
Naar mijn ervaring werkt het meestal het beste om deze rol van de secretaresse dan ook oprecht met respect te behandelen. Geef aan haar aan waarom u belt voor bedrijf X of persoon Y en waarom u deze graag zou willen spreken. Als ik de intentie heb om haar baas te gaan overtuigen, dan zou het ook geen probleem moeten zijn om de secretaresse ook voldoende te kunnen interesseren en haar door te laten verbinden. Een rustige intonatie en uitleg geeft aan dat je ook de secretaresse met respect behandelt. Een dergelijk persoon zal zij eerder doorverbinden: mocht haar baas geen interesse hebben in het zakelijke aanbod dat ik heb, heeft zij in ieder geval geen lastige verkoper doorverbonden.
Wij spreken met enige regelmaat namens onze opdrachtgevers met secretaresses en beslissers hoog in organisaties. Hoe groter de organisatie en hoe hoger je komt, hoe professioneler de secretaresses zijn. Mijn collega's en ik hebben veel respect voor het werk dat zij doen en voor de professionele manier waarop zijn ons helpen ons werk te doen. Dus secretaresses... TOP!
Het gebrek aan respect waarmee het artikel is geschreven is niet alleen een belediging voor goede secretaresses, het getuigt tevens van een gebrek aan verkooptalent. Echte verkopers WETEN namelijk dat een verkoopbeslissing niet door een verkoper kan worden afgedwongen.
R. Kastelijn
Heb nog geen onbekende trucs kunnen ontdekken.
Een aanvulling : verkopers die bellen met het verhaal dat ze vanaf het vliegveld bellen (call center) en het directe tel.nr. van de betreffende manager "even kwijt zijn". Verkopers die niet willen zeggen wat het onderwerp van gesprek is want dat is "vertrouwelijk en persoonlijk".
Iemand die beschikt over echte passie en talent zou mij toch makkelijk moeten kunnen overhalen om hem door te verbinden, zonder de in het artikel genoemde trucs !
Dit artikel is niet alleen denigrerend voor secretaresses maar ook voor echte verkopers..........
Natuurlijk zijn er receptionistes en secretaresses (m/v) die hun werk goed doen. Er loopt echter ook een categorie rond die uitsluitend afwimpelen zonder naar verdere inhoud of reden te vragen van het verzoek hun baas of inkoper te mogen spreken, zichzelf tot hoofdfunctie heeft gesteld.
Een goede receptionste of secretaresse zal bij het eerste contact een redelijk en gerichte vraag stellen en een goede verkoper zal een goede toelichting geven en al dan niet verder komen. En dat niet verder komen kan ook nog terecht zijn.
Als de verkoper echter zonder enige reden of vraag wordt afgewimpeld, krijgt hij ook het recht om een trucje toe te passen. En dat kan ook nog tot voordeel van beide partijen leiden.
Marco
Ha ha, hier komt duidelijk naar buiten de twee tegenpartijen: secretaresses en verkopers. Maar zo is het en zo hoort het eigenlijk ook wij verkopers zijn rotzakken die hun waar willen slijten en zij secretaresses zijn types die hun best doen om de deur dicht te houden. Het is net alsof we in de kroeg staan hahaha.
Dit is een forum/site voor verkopers en niet voor secretaresses maar het is nooit verkeerd om iets van je tegenpartij te leren dus K. Schuiling en Emilie: mijn complimenten. En uiteindelijk werkt het verkopen net als een vrouw versieren dus ook elke secretaresse die dit leest is te versieren en dat kan gebeuren zonder je er erg in hebt dus Emilie en K. Schuiling, wie weet kom ik je binnenkort wel versieren en wil je me heel graag verder helpen.
K. Schuiling en Emilie mail me eens je reactie door, ik vind dat jullie heel goed jullie best doen. Mijn complimenten en volgens mij mogen jullie ook graag zijn afspraken maken met zijn klanten? ;-)
groeten,
Marco
(Sales binnendienstmedewerker)
Emilie Pasma
Een intelligente secretaresse leest niet alleen de berichten m.b.t. haar eigen vakgebied...
Daarnaast; de schrijver van dit artikel kan laatdunkend doen, maar uiteindelijk heeft een verkoper een secretaresse veel harder nodig dan omgekeerd...
Nogmaals dank voor de goede tips, ookal waren deze niet voor mijn beroepsgroep bedoeld.
marco
Daarom ook mijn complimentjes naar je hoor Emilie. Leuk dat je zo mee doet hier. Maar eh....heb je ergens ook een forum met (leuke) secretaresses? Ik zoek zelf ook nog een intelligente secretaresse. Ken jij iemand die open staat voor een sollicitatie? Waar kom jij eigenlijk zelf vandaan?
C. Marijne
Volgens mij heeft de heer Bonke een typo gemaakt in de titel van dit artikel. "Hoe er niet mee om te gaan" zou veel toepasselijker zijn... "Sales Tricks for Real Dummies" zou het ook goed doen.
De verkoper die mij als gatekeeper met respect behandelt, zonder geslijm, zonder te tutoyeren en zonder mijn naam keer op keer (en foutief!) te herhalen tijdens het gesprek maakt de meeste kans om echt geholpen te worden. Als u het doel van uw telefoontje met mij deelt, dan zorg ik ervoor dat de boodschap terechtkomt bij mijn manager. Hij is tenslotte de enige die de uiteindelijke beslissing kan nemen of hij u wel of niet te woord wenst te staan.
Maakt u er liever een spelletje van? Dan speel ik graag met u mee... Let the games begin!
Caspar
Marco: probeer het netjes te houden. Het is geen dating site ;-)
Marco
Sorry Caspar: doe de hele dag nie anders. ;-)
Ik ga nu Annelies maar eens bellen (die heb ik 2 weken geleden gesproken) om te vragen of ze het nog steeds warm heeft tussen haar benen (ze zit in een pand met slechte verwarming maar ze heeft wel van haar baas een straalkacheltje onder haar bureau staan).
Groeten
Oh en C Marijne schreef: " Maakt u er liever een spelletje van? Dan speel ik graag met u mee... Let the games begin! "
Reactie:
Dat is het toch ook. Net pingping waar we ieder aan een ander netje staat. Mr. Verkoper - Mrs. Secretaresse. Game, set, match! Kom Emilie, klein potje pingpongen? Wel effe inspelen en niet gelijk afmaken. Gezellig!!!
marco
Was mijn naam vergeten met laatste reactie.
marco
Oh en het is een potje pingpong maar wie weet wordt het dan wel pingping. ;-)
Sylvia
De heer Bonke heeft blijkbaar nooit een functie met de luxe van een secretaresse gehad; of wellicht wel maar dan een die hij nooit naar waarde heeft (kunnen) schatten....
De secretaresse, heren, is een 'noodzakelijk' kwaad, niet de bitch, maar de goed opgeleide waakhond die zeer goed op de hoogte is van de zaken die interessant zijn voor de beslisser die deze verkoper probeert te bereiken. Als je haar oprecht en met respect aanspreekt en kunt overtuigen, heb je al 50% gewonnen....
En, dames, iedereen weet toch dat een verkoper een ego heeft dat niet toelaat dat een "domme blonde typegeit" wordt behandeld met het respect dat zij verdient! (Er zijn gelukkig uitzonderingen hoor!)
Maar goed, dit is natuurlijk een sales-forum; dus nu de hamvraag: is dit nu een 'waardevolle' les die de sales hier krijgen? Mijn inziens is het een dogma, van beide kanten overigens.
Mijn advies: heren sales, benader uw potentiële klant eerlijk en met enig respect. Alle sales-pitches ten spijt: jullie worden al van kilometers ver geroken.. Gelukkig zijn er heel veel mensen die sales-trainingen geven en er zitten echt goede tussen. Enneh, Marco: ga lekker naar de kroeg, kun je daar je 'persoonlijke sales-pitch' even uitlaten.
Sylvia
Doorgewinterde management/directie-ondersteuner; ook wel secretaresse genoemd.
Marco
haha Sylvia, niet te serieus oppakken wat ik schrijf. Waar het om gaat is dat je een dame of het nu in de kroeg of voor je werk doet altijd als een dame en met respect moet behandelen. Wat ik hier nu zit te doen is " spelen" en reacties uitlokken. Maar serieus:
Daar doelt Victor ook niet op om secretaresses als bitch te omschrijven maar in ons vak zijn jullie onze tegenpartij (aan de andere kant van de pinpongtafel) waar wij mee om moeten zien te gaan. En deels uit enthousiasme voor ons vak en ons product maar ook deels werkelijke interesse ga ik mijn gesprek in. Ik vind het leuk om een leuke dame aan de lijn te krijgen en dan ga ik je niet zitten versieren maar vraag bijv. wel hoe het gaat en of je leuke feestdagen hebt gehad.
Iedereen vindt het toch leuk om af en toe eens iemand te spreken met leuk gespreksstof als het maar niet te lang duurt (zodat je met je werk verder kan). Daarna vraag ik gewoon je hulp of dat je me misschien wil doorverbinden. Doe je dat niet en vraag of om meer informatie of documentatie dan krijg je die ook netjes gewoon. Geen interesse, prima even goede vrienden en sluiten we het contact netjes af.
Als ik werkelijk een vrouw wil versieren ga ik wel naar een land als bijv. Australie. Daar bijv. zijn de vrouwen daadwerkelijk spontaan. Als je hier een vrouw aanspreekt (waar het ook is) kijken ze je vaak aan met "wat mot die vent van me". Gewoon luchtig, zonder bijbedoelingen lekker een gezellig praatje maken is er bij veel vrouwen niet meer bij hier in Nederland.
Marco
De vrouwen zullen nu wel uit hun vel schieten maar let maar op hoeveel mannen dit zullen beamen. Spontaniteit is er bij veel mensen uit, zijn te druk of teruggetrokken. Kom op, maak eens een lekkere babbel met iemand die je totaal niet kent, heel ongedwongen en ga daarna ieder weer een eigen weg in. Kijk eens hoe goed je je daar bij voelt.
En zo moet je dat ook doen als je een secretaresse spreekt. Geen tijd zitten te verdoen, even een leuke opmerking en zeggen waar je voor belt.
Marco
Ik heb een paar jaar geleden in een buitendienstfunctie gewerkt voor Mercedes Benz. Kwam eens bij een vestiging en een verkoper: grote waffel, zou het wel even vertellen en een ego waar je misselijk van werd (daar zou ik als klant gillend weglopen ipv auto kopen). Maar in zijn kantoor kregen we het over zijn grote hobby (bleek motorrijden te zijn) en hij werd zo bleu als maar zijn kan. Een jonge puppie die als een clown in zijn eigen kantoortje nadeed hoe hij op de motor zit.
Weet je een gevoelige snaar te raken dan zie je dat achter elke verkoper of secretaresse een gewone mens schuilt met gevoel en gewoon zijn/haar taken uitvoert. Kom op mensen, leven is een feest laten we dan ook gezellig en feestelijk met elkaar omgaan (neemt ondertussen een hapje van een appeltaart omdat onze secretaresse, overigens een hele goede meid maar een geweldige gatekeeper, jarig is).
Caspar
Marco: ik lig al plat op mijn buik te wachten op het spervuur ;-)
Marco
Hey Caspar: en ik lag al naast je met de helm van mijn collega op mijn kop maar eh.......
stilte voor de storm misschien?
Sylvia
Marco,
Kijk, dat is nou precies wat een goede sales verder brengt: een beetje humor en interesse in de mens achter de stem. En de volgende keer dat je belt, weet ik nog wie je bent!
In mijn vak werk ik tegenwoordig met mensen, noem het maar jobcoach. Wat je ziet is dat mensen vaak acteren op een manier waarvan ze denken dat dat wordt verwacht. Een goede verkoper "leest" de ontvanger. En natuurlijk zijn er ook de gatekeepers die echt alles proberen af te weren, daar wint de manager/directeur niets mee. Maar dat is zijn taak, om haar te coachen in wat ze wel of niet door kan laten. Ben trouwens wel benieuwd wat jij doet (qua werk dan he...)
En wat aanspreken betreft, ik ben jaren geleden de Randstad ontvlucht naar het Noorden, want daar kun je mensen op straat gewoon groeten. Doe je dat niet, dan weet men al dat je 'import' bent.... :)
Afijn, je hebt een leuke discussie op gang gebracht; al eens gedacht trainingen te gaan geven??
Nou, ik ga me weer eens nuttig maken.
Groeten en oh ja, nog een voorspoedig 2010 gewenst!
Sylvia
Marco
haha Sylvia,
Nou ben absoluut nog te jong voor dat soort trainingen geven. Heb nog een hoop te leren maar doe een hoop ervaringen op. Werk momenteel bijna 24/7 (een relatie zit ik even niet meer om te springen en ben zelfs dankbaar dat ik nu overal kan en mag rondsnuffelen) en doe part-time wat werk bij met een (huidige) binnendienstfunctie. Je mag mijn werkweek beschrijven qua beroepen: sales, marketing, beheer en trainingen. Ben nog net geen automonteur ;-) . Heb een fantastisch leuk leven momenteel (alleen prive wat zaken nog af te ronden na relatiebreuk) en een leuke meid komt tzt vanzelf wel weer (ik ga maar eens in het noorden van het land zoeken ipv in Noord-Brabant).
Succes met je werk en alle geluk voor 2010 toegewenst!
Marco
p.s. ik doe mijn helm maar weer. Caspar: kom maar uit de bosjes hoor, de kust is volgens mij weer veilig
Marco
p.s. ik doe mijn helm maar weer af. Caspar: kom maar uit de bosjes hoor, de kust is volgens mij weer veilig
Caspar is em gevlucht....? Zit nu vast en zeker ook ergens in het noorden des lands. Nou jij ook suc6 dan maar.
Caspar
Phoee....dat viel gelukkig mee, op naar het vriendelijke Noorden :-)
Laat ik beginnen te zeggen dat ik als auteur van dit artikel geenszins de secretaresse in een negatief daglicht heb willen plaatsen. Ik weet heel goed hoe belangrijk een secretaresse is binnen een organisatie, welke cruciale rol zij speelt en hoeveel werk ze je als manager of anderszins uit handen kan nemen. Zij is vaak de spil in het web van de organisatie. Neemt niet weg dat in het 'spel' er soms een moeilijke relatie is tussen de verkoper en de secretaresse. Beiden doen hun uiterste best hun werk goed te doen.
Ik heb gemerkt dat de 'assertieve' secretaresse voor veel verkopers als een heel lastige drempel ervaren wordt, dat er heel weinig over geschreven is (hier en elders) en vandaar dit artikel.
Iedere lezer weet dat dat er goede en slechte verkopers zijn ('de rotzakken'...) en dat er goede en minder goede secretaresses zijn. Dat ik secretaresses hier stereotypeer als resp.'bitch' en 'mak schaap' is uiteraard slechts bedoeld om 'beeldend en herkenbaar' het onderscheid tussen deze twee uitersten neer te zetten, niet om ze een 'etiket' op te plakken... Mocht ik iemand daarmee toch beledigd hebben, dan bied ik bij deze mijn excuses daarvoor aan.
Tenslotte waardeer ik het bijzonder dat er vanuit secretaresse-zijde gereageerd is op het artikel, want dan kunnen we proberen samen tot een situatie te komen waarin er met respect voor beide zijden ons werk gedaan kan worden.
Caspar
Zo is het !!....en kunt u mij dan nu alstublieft doorverbinden met '...'.. ;-)
Sven
Beste Emilie, Karin en Sylvia,
Nu jullie alle 'trucjes' kennen, rest er maar een ding.
De directe aanpak.
Daarom: Zouden jullie een afspraak met jullie directie voor mij willen maken?
Ik zal gevulde koeken meenemen voor bij de koffie.
Marco
Vond het een leuk stukje om te lezen maar geenszins negatief bedoeld richting de functie van secretaresse. Ieder moet zijn eigen invulling geven aan zijn taken maar het is feit dat je als een ander met respect behandelt (en eigenlijk wikkel je iemand om je vinger) dat je echt een hoop behulpvaardige mensen tegen komt.
Ik vond het een leuk stukje om te lezen Victor.
Het was leuk om een dialoog te hebben met onze "enemy". ;-)
Maak er allemaal wat leuks van en wacht het volgende stuk tekst van Victor af!
Marco,
salesbinnendienstmedewerker (parttime) bij een IT bedrijf (echter geen enkele ervaring als IT techneut maar wel commercieel ingesteld)
Sven
Eigenlijk had ik salestechnisch een voorstel moeten doen voor een datum. Dan of dan... sorry voor deze onbekwaamheid :)
Caspar
En nu weer allemaal aan het werk !!! door deze flauwekul hebben we veel te weinig secretaresse's kunnen lastigvallen vandaag.. ;-)
Succes allemaal.
Caspar
Marco
Ik val geen secretaresses lastig, heb ook geen zin in spervuur. Kom op salesmensen ga achter je product staan, maak een gezellig babbeltje als je het kantoor binnenkomt met je eigen (bij voorkeur vrouwelijke) collega's voordat je gaat bellen. Zet desnoods een muzieknummer aan van kool and the gang: Celebrate good times! En dan ga je pas bellen.
Laat die secretaresses eens voelen hoe belangrijk ze zijn (en dat zijn ze ook) en onthoudt als je ze belt: breek de dag met een lach (en dat je de secretaresse de volgende keer nog een keer bellen mag). ;-)
Caspar
Ga nou aan het werk Marco ! anders wordt het nooit een fulltime baan .. ;-)
Sylvia
Nou, nou, niet over je eigen benen vallen met al die excuses, heren!! 't valt allemaal wel mee "Respect, man!!" zegt de jeugd van nu toch? Dus, laten we dat allemaal maar lekker doen.
En gevulde koeken voer je maar aan de vogels, Sven, Bossche Bollen graag!
En heer Bonke, Victor: het is een leerzame dag geweest denk ik. Voor alle respondenten van vandaag.... Laatste les: pas op wat je op papier zet, het kan heel snel onnodig confronterend en/of kwetsend zijn. Spreektaal is niet geschikt voor papier en er komt geen gezichtsuitdrukking bij die ons vertelt hoe het is bedoeld. Sommige uitspraken kun je beter bewaren voor de trainingen....
Gegroet u allen vanuit een mooi wit Noord-Nederland (ik vind het geweldig al die sneeuw!!)en succes allemaal, met wat je ook doet!
Sylvia
Marco
Ik heb deze baan ook niet nodig. Dit (sales) is maar 1/4 van mijn activiteiten. Daarom werk ik ook met plezier. hahaha.
Caspar
En met deze prachtige woorden zou ik ook graag deze leerzame ( witte ) dag willen afsluiten....
Caspar
Marco
Wordt een artikel niet eerst gelezen voordat het geplaatst wordt op Verkopersonline.nl
Respectloos (tijdsbeeld ?)
Marco B.
het vorige bericht welek afgesloten werd met Respectloos is een 'andere Marco' dan alle voorgaane berichten
Marco B.
Marco
Ho jongens, ik distantieer me van de reactie van Marco over dat Respectloos. Alle reacties t/m "Ik heb deze baan ook niet nodig. Dit (sales) is maar 1/4 van mijn activiteiten. Daarom werk ik ook met plezier. hahaha." waren van mij en 1 persoon. Wat daarna volgt niet meer. En toevallig heet ik ook Marco en mijn achternaam begint met een B. Maar in dit geval dan Marco B. uit N-Brabant. Dit is mijn laatste bericht en als mensen me willen mailen of vragen hebben: svennies@live.nl.
Ik wil zelf ten alle tijde graag respectvol behandeld worden en dus behandel ik zelf mensen ook met respect ongeacht functie, afkomst of whatever.
Marco B. bedankt voor jouw back-up dat er dus iemand anders met dezelfde voornaam 1 reactie heeft geplaatst.
Hans
Super handige tips!
Kijk dan zie je direct weer iemand hieronder die er ene sport van maakt om adviseurs te weren. Wat nu als er inderdaad toegevoegde waarde in het verhaal zit die gebracht wordt door de "opdringerige" verkoper? Dan zit je daar als pitbull secretaresse die haar baas niet kan inlichten dat er interessante ontwikkelingen zijn in de markt, die in deze tijd extra rendement op kunnen leveren.
Verder vraag ik me af hoe die pitbull bedrijven zelf aan de klanten komen... Ik denk manier Z... Rechtsreeks uit de lucht komen vallen.
Bedankt voor het artikel.
Nick
Vanuit mijn positie als "Junior" Accountmanager is het artikel deels bruikbaar, deels overdreven.
Ik heb veel te maken met new business op te starten en daarvoor vele telefoongesprekken moeten ervaren...
Veel factoren omrent reacties van secretaresses tijdens contact legging komen ook wel veel voor maar ik ben er van overtuigd dat wannneer je als verkoper contact zoekt, je juist in eerste instantie een leuk gesprek (los van je "reden van benadering") moet voeren om het eventuele contact in de toekomst met de secretaresse op een vriendelijk en positief peil te houden.
Hierop volgende wordt je wanneer er interesse is gewoon doorverbonden en is er niks aan de hand.
Is er geen directe interesse dan is het beter om nog eens gewoon bij het bedrijf binnen te stappen.
Zo kan de desbetreffende secretaresse zich het vriendelijke telefoongesprek nog herinneren en heb je in ieder geval al een streepje voor.
Deze manier werkt voor mij het best en hoef ik me niet te schamen voor het lul praatje waar ik ook voor kon kiezen.
Zo laat je iedereen in zijn/haar waarden, klinkt best menselijk toch?
Allemaal nog een succesvol 2010 en goede zaken.
mvg Nick van der Werf
Dirk
Een héél simpel stukje. Iets voor schoolverlaters. Wees gewoon je zelf en je zult zien dat je krijgt wat je wilt in plaats van je verschuilen achter zogenaamde slimmigheidjes.....
Henk
Bij opdringerige koude acquisitie gaat het betreffende bedrijf bij mij meteen op een lijst met bedrijven waarmee wij liever geen zaken doen (tenzij het niet anders kan).
Fred
Het op slinkse wijze inplannen van afspraak via een secretaresse zonder instemming van de daadwerkelijke contactpersoon is echt het stomste wat je kunt doen. Die afspraak wordt of later geannuleerd of de kans is vrij groot dat het zonde van je tijd is. Zeer onprofessioneel om zoiets te doen.
Ernst-Jan
Aan de secretaresse,
Onthoud bij het afwimpelen van verkopers één heel belangrijk aspect..het bedrijf waarvoor u werkt heeft ook verkopers in dienst...die uw boterham betalen..
En dat vergeten er velen, zodoende wordt je als salesman handig met trucs om toch je verhaal te kunnen vertellen.
Met vriendelijke groet,
Ernst-jan
Leo Bonarius
mijn ervaring is dat de meeste secretaresses gewoon heel aardig zijn.Echter asl je een secretaresse arrogant benadert dan kun je arrogantie terug verwachten.Je krijgt gewoon terug wat je geeft
ook ik probeer zo goed als mogelijk de database in te vullen, daar bedoel ik mee dat de voornaam van de betreffende personen altijd zal invullen, zodanig dat iedereen bij ons werkende persoon ook de voornaam kan gebruiken. Een truk die ik ook gebruik (als de secretaresse me niet wil doorschaken)is het volgende bv: ik heb Dirk 14 dagen geleden ontmoet en naar aanleiding van het gesprek toen mocht ik hem opbellen, die zogenaamde Dirk is al lang vergeten wie hij ontmoet heeft, secretaresse weet niet beter om me toch door te verbinden. Nadien is het aan mij om alles recht te breien. Dit lukt me regelmatig.
Stel je voor dat je toch betaald wordt om de hele dag op de hierboven manier mensen lastig te vallen. Dat is toch wat?
Volgens mij hoort koude acquisitie thuis bij de jongens en meisjes van marketing. Die hebben er voor doorgeleerd om 'de markt' te vertellen dat 'we' bestaan, en als de markt dan (eindelijk) wil luisteren, er dan voor te zorgen dat deze geïnteresseerden in contact komen met 'de verkoper'. Ondanks dat krijg ik de indruk dat koude acquisitie, ook wel "deuren trappen", "of industrieterreinen afstruinen" en "leuren en sleuren" genoemd iets is wat verkopers horen te doen.
Grappig.
De boekhouding moet toch boekhouden?
De personal assistant toch persoonlijk assisteren?
Verkopers moeten toch verkopen?
Laat marketing dan gewoon marketing doen.
Maar... het zou goed kunnen, dat marketing, helemaal niet goed is in het vak van marketing, en dat de verkoper van ellende dan maar gaat deuren trappen, of secretaresses gaat lastig vallen, mat tal van K-smoezen.
Wil je eens een paar leuke verhalen horen? Bekijk dan eens de 33 video's die ik op verkoopsucces heb geplaatst. Niet over 'zo moet het wel, of zo moet het niet', maar gewoon 'die heb ik meegemaakt, en hoe zou jij in zo'n situatie reageren'.
Veel plezier allemaal in je werkzaamheden!
saar
@gits miranda:
Wat een onnozele actie zeg. Ik herken het wel want ik heb ze vaak aan de telefoon, de leugenaars zeg maar. Bij doorvragen waar ze mijn manager hebben gesproken en wanneer vallen ze direct door de mand. Dan is de deur definitief dicht, en dat kan best eens een olievlek worden als je zo doet. Ondernemingen praten hier wel over, althans de managementassistentes. En ook ik word wel eens geconfronteerd met verkopers die denken dat ze zich ver verheven boven me voelen staan. Moeten ze vooral doen, als managementassitente heb ik een deel van de inkoop onder mijn hoede. En ik kan je wel vertellen dat men mij altijd om advies vraagt mbt het afsluiten van overeenkomsten. dus wees alert met wat je doet!
Klaas
Wat een slecht artikel, je trapt een van de belangrijkste medewerkers in een bedrijf de grond in. Helaas kan ik me er nog geen veroorloven dus hier neemt iedereen de telefoon op. De verkoop-honden krijgen dus altijd Dhr. X aan de telefoon En nee, ik heb geen interesse. Heb je dat ooit weleens bedacht, dat Dhr. X. misschien gewoon echt helemaal niets wil afnemen? Dus dat als je hem wel aan de telefoon krijgt, hij je net zo hard afpoeiert als die zgn bitch waar je op neerkijkt? Ze hebben hun assistenten niet voor niks geintrueerd.
Marco
Opmerkelijk en zeer achterhaald stuk dit. Ik heb jaren lang in de sales gezeten maar nog nooit een truckendoos hoeven en willen opentrekken.
Het gaat anno 2013 voornamelijk om toegevoegde waarde. Geen geslijm en meer onzin, gewoon een goed en eerlijk verhaal met toegevoegde waarde welke aansluit bij wat de partij aan de andere kant van de lijn nodig heeft (desnoods latente behoefte). Verkopers van 10 jaar geleden werken niet meer. Heb je niets goeds te bieden, dan moet je niet bellen.....
En ik moet zeggen; vind de toon van dit stuk redelijk denigrerend naar de secretaresses.
Ensoleille
Een prachtig artikel over een 'ouderwetse' zienswijze op het typetje 'secretaresse'. Er zijn vast secretaresses die nog in het beeld passen wat Bonke schetst; 'nee zeggen om het nee te zeggen (macht)'.
Het tijdsbeeld is al een poosje aan het veranderen. Een goede secretaresse weet waarin en wanneer behoefte aan is en weet ook als een onbekende verkoper belt of deze iets interessants aan te bieden heeft. De 'moderne' secretaresse fungeert namelijk steeds meer als PA en weet vaak meer dan haar 'baas'. Maar heren, gaat het hier niet om het ego van de verkoper die het niet van een secretaresse wil horen? Ietwat neerkijkt op de secretaresse en zich vreselijk gepasseerd voelt als hij het met haar antwoord moet doen? Ik zou zeggen, luister niet naar die gekke Bonke. Dat lijkt me niet handig. Probeer de secretaresse niet te vermijden. Neem haar serieus en als je een nee krijgt, dan kan het echt zijn omdat je iets oninteressants aanbiedt. Want zeg nou eens eerlijk, verdiepen jullie je serieus in de organisatie die je belt (in geval van koude acquisitie)? Bellen jullie ook in april/mei en oktober, net als al die andere acquisiteurs?
Niet alleen de secretaresse wil zich serieus genomen voelen, ook haar baas!
16 mei is het secretaresse dag. Stuur als blijk van waardering een cadeautje. Misschien krijg je mister x niet aan de lijn maar leuk is het wel :-)
Shaniqua
Niet alleen voor secretaresses een handig artikel om te lezen...ik als receptioniste vond het ook ERG boeiend om te lezen welke trucjes allemaal gebruikt worden om voorbij mij te komen. Dus dan heer Bonke, zodat niet alleen de verkopers maar ook ik mijn werk beter kan doen ;-)
Tegenwoordig worden we door grotere organisaties vaak gebeld met het verhaal dat de vertegenwoordiger '3 maanden geleden gesproken heeft met de heer X en terug mocht bellen voor het maken van een afspraak'. Vaak kun je daarbij al aan het verhaal horen dat ze op de website hebben gekeken wie ze moeten spreken, maar na 1 of 2 vragen te stellen weten wij dat zij niemand gesproken hebben... In mijn ogen komt deze verkooptruc in aanmerking voor de 1e prijs voor meest waardeloze vorm van acquisitie! En ik ben het met Shaniqua en met Ensoleille eens: dit soort standaard, weinig doordachte slijmverhalen komen bij de meedenkende secretaresses geen steek verder... Als prospect zal ik een paar keywords voorstellen en wil ik jullie als sales freaks uitdagen jullie tactieken eens over een andere boeg te gooien, dat maakt het voor ons als prospects een stuk leuker. Nu zijn we vooral bezig om mensen structureel af te wimpelen en daar kan ik ook wel een vergelijkbaar artikel aan wijden: 'out-of-the-box', 'oprecht', 'geinteresseerd'. Succes
Nicole Stiemer
Wat een verademing kan zijn is als de beller gewoon eerlijk zegt wat hij wil. Waarom niet gewoon open kaart spelen.. Wij (secretaresses) kunnen heel goed 'horen' wat de boodschap is en afwegen of wij de beller het contact gunnen. De gun factor is niet alleen belangrijk bij het afsluiten van de deal maar zeker ook bij het eerste contact.
Ik persoonlijk waardeer eerlijkheid erg... (en natuurlijk krijg je die dan terug). ...
Johan
Toch wel erg jammer dat je er a) vanuit gaat dat de gatekeeper een vrouw is en b) je lekker bekkend iemand uitmaakt voor bitch als je haar niet kent.
Mandy de b
Je leest hier gewoon, waarom ze het antwoord NEE niet willen begrijpen. Irritant en brutaal.
Heer Bubuza is een man vol tekenen en wonderen, mijn naam is Nicole Van Vliet uit België. Mijn relatieprobleem zorgde ervoor dat ik Heer Bubuza leerde kennen, mijn vriend liet me achter voor een ander meisje, ik was zo bedroefd en toen schreeuwde ik het uit tegen mijn vriend die me voorstelde aan heer Bubuza. ze vertelde me dat Lord Bubuza mij kan helpen dat Lord Bubuza haar hielp om haar huwelijk te herstellen, dus ik nam onmiddellijk contact op met Lord Bubuza via WhatsApp en e-mail en vertelde hem mijn probleem en Lord Bubuza reageerde en verzekerde me dat hij me zal helpen met zijn spreuk om mijn vriend terug en dat ik het resultaat binnen 12 tot 16 uur zal zien. Ik volgde de instructie van heer Bubuza en deed alles wat Lord Bubuza me vroeg te doen en tot mijn grote verrassing kwam mijn vriend 14 uur later terug en huilde op zijn knieën en smeekte hem om hem te vergeven wat ik graag deed en we hebben nooit meer problemen gehad . Heb je een probleem? neem contact op met Lord Bubuza via e-mail: lordbubuzamiraclework@hotmail.com of via de website: http://Lordbubuza.website2.me of Bel en via WhatsApp: +1 518 558 5109
Ro
Van een bevlogen spreker, trainer en coach vind ik dit stuk erg denigrerend en seksistisch geschreven, ondanks zijn latere uitleg. Jammer!
P.S.: ieder zijn vak inderdaad maar koude acquisitie is echt enorm vervelend.Vind je het gek dat onze beroepsgroep zo reageert als ze geregeld haast agressief benaderd worden?
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|