Reacties
Weer een treffer, Victor!
Dank voor het 'alles op een rijtje zetten' van dit onderwep.
Het helpt me ook (als een soort spiegel) voor MIJN gesprekken!
Hartegroet,
DAVID
SLAM!!!!
Het blijkt iedere keer dat slimme eenvoud en het creatief omgaan met dagelijkse gebeurtenissen effectief toegepast kunnen worden in sales.
Dank je wel Viktor, ik ga het vandaag op mijn beldag inzetten!
Maarten
Beste Victor,
Goed en leuk om te lezen. Ik wil er graag nog wat aan toevoegen. Jouw openingzinnen zijn schrijftechnisch prima. Maar ik krijg jeuk als iemand tegen mij praat met woorden als: inzake, gerept, in hoeverre, onderschrijft, etc. Schrijfwoorden ipv spreektaal. Misschien een idee om meer spreektaal te gebruiken dan schrijftaal.
Groeten,
Maarten
Victor,
Meestal lees ik je stukjes met plezier maar van deze zinnen gingen mijn haren overeind staan.
Mensen die met dit soort openingen starten hebben altijd de bedoeling iets aan mij te verkopen is mijn ervaring. Die mensen werken direct op mij irritatieklieren. Ik heb liever mensen aan de lijn die er rond voor uitkomen waarvoor ze contact zoeken.
Vriendelijke groet,
Koos
Doel is toch dat je op gesprek mag komen bij deze klant?
Maar krijg je door deze openingzinnen dan ook de afspraak met de klant?
Ik ben van mening van niet want je stelt hem/haar de vraag al in je (telefonische) gesprek. Zoek herkenbaarheid/begrip/instemming op een algemeen geldend onderwerp ("heeft u daar ook mee te maken/herkent u dat?") Om vervolgens de afspraak te maken door een positieve oplossing te bieden (niet concreet).
Frank van Kooten
Van dit soort openingszinnen krijg ik (ook als verkoper) de kriebels en het roept bij mij het beeld op van een "typische verkoper". Het doel is toch een afspraak maken? Wat dacht je dan van gewoon recht op je doel af? Bijvoorbeeld: "ik heb begrepen dat u verantwoordelijk bent voor....klopt dat? Indien ja: "Dan val ik met de deur in huis: ik wil graag een afspraak met u maken." Vervolgens vraagt de prospect wel waarom ik dat dan wil. Dat ik me daarop voorbereid heb (op zijn website!) of iets gebruik dat ik over hem/zijn bedrijf gehoord en/of gelezen heb, spreekt vanzelf!
Maar kom me niet aan met zalvende openingszinnen en open vragen ("in hoeverre?). Come to the point!
Hi Victor,
Ik lees je stukjes met veel plezier, ook dit stuk weer. Het geven van voorbeelden is altijd een lastige opgave en er gaat veel tijd inzitten om ze eenduidig te maken.
Het valt me wel in je voorbeelden op dat je vragen vaak beginnen met "In hoeverre..." Dit noem je open vragen, maar het zijn in feite geen open vragen, maar verkapte gesloten vragen.
Iedere gesloten vraag (beginnend met een werkwoord) kan je open doen lijken door er "In hoeverre" voor te zetten.
Simpel voorbeeld: "Mag ik je wat vragen" kan je 'open' doen lijken door te vragen "In hoeverre mag ik je wat vragen" Het is eigenlijk een communicatie-truc en daarom zou ik het afraden. Gebruik dan een echte open vraag.
Een echte open vraag begint met een Wat, Wie, Welke...(7 W's) of Hoe.
Gegroet,
Harro Willemsen
Joyce
Een interessant artikel, maar niet echt mijn ding hoor. Wie gaat er nu zoveel tijd investeren in een website lezen? of zich voorbereiden? Het is koud bellen, dus gewoon recht op je doel afgaan.
Analyse maken, gesprek lostrekken met vragen stellen. Vervolgens een afspraak maken. Zo heb ik dat dus geleerd. Maar goed...
Beste Joyce,
Tsja, als het 'jouw ding' is om onvoorbereid een cold-call te maken, dan denk ik dat we wellicht over verschillende doelgroepen en producten/diensten praten. Als je namelijk een prospect 'van enige omvang' zonder voorbereiding benadert, zonder dat je een beetje (soms beetje boel) weet wat ze doen, dan is de kans op succes mijns inziens kleiner dan wanneer je dat wel zou doen.
Met vriendelijke groet,
Victor Bonke
wees vooral zelfverzekerd en spontaan!
Eén van de eerste vragen die je terug kunt verwachten op het moment dat je een van bovenstaande vragen aan de potentiële klant stelt is: waarom wilt u dat weten of: waarom belt u eigenlijk? Jammer dat er nog steeds op deze manier getraind wordt in telefonische acquisitie. Is dit getest of gewoon verzonnen?
Beste Bjorn,
Dank voor je reactie. Wat mij betreft is het idee van de openingszin dat de prospect getriggerd wordt door wat je als eerste zegt of vraagt. Deze openingszinnen kunnen zorgen voor deze trigger. Als ze dan direct een vraag stellen, zoals jij verwoordt, is dat een opstapje naar je 'elevator-pitch', zoals ik die elders al eens heb beschreven.
Wat mij betreft is het dus prima als de prospect zo reageeert.
M.vr.gr.
Victor
Goede tips. We zijn altijd zo op ons zelf gericht. In netwerkgroepen, coantactlegging, enz. We gaan er (onbewust) van uit dat de ander meteen in onze zelfpresentatie meegaat. Dat komt een beetje ons ego en ons egocentrisme. Hoeveel mensen zijn er werkelijk in je geinteresseerd? En als ze het zijn dan merk ik vaak dat ze al aan het nadenken zijn wanneer ze zelf ( weer) het woord kunnen nemen. Ik vind het onaantrekkelijk en irritant. Ik ben er erg gevoelig voor. Toch probeer ik door het stellen van vragen meer contact te krijgen, mezelf er ook in te betrekken. Ik laat me van mijn nieuwsgierige kant zien. Dan kan het zijn dat je zomaar een leuk gesprek hebt. Aan de telefoon werkt het net zo. Bereid je goed voor door je intentie duidelijk te hebben. Dat komt ook natuurlijker en oprechter over. Echt luisteren is geinteresseerd zijn, en niet vingertrommelend wachten totdat jij aan de beurt bent. Ook al ziet iemand je niet. Mensen pikken de (onbewuste) signalen wel op. Succes met de site. Leuk! Groeten, Truus.
John
Nuttige pagina!
Roel Janssen
Eindelijk een artikelschrijver die weet waar het om draait. Enerzijds een stuk uitleg, theoretische achtergrond en anderzijds een aantal voorbeelden om e.e.a. te staven. Eindelijk een vent die info verstrekt die er toe doet. Geen egotripper maar daadwerkelijk een helpende hand!!
Anon Ymie
Dezelfde paar zinnetjes, nooit echt live gedemonstreerd.
Reageren
Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.
|