Wat verkoopt juist in deze tijd?

Richard van Houten
Richard van Houten
Bron & Partners

Dé vraag voor de verkoper is niet: 'Hoe verkoop ik mijn product/dienst in 2009, maar hoe laat ik mijn diensten aansluiten bij de veranderde vraag. Hieronder vindt u tips en aanwijzingen.

Wat verkoopt juist in deze tijd?

Waar zit het budget?
Er is onderzoek gedaan (McKinsey) naar welke producten in trek zijn in een tijd van 'hand op de knip'.
Consumentbestedingen zijn beduidend minder in de sectoren restaurants, persoonlijke verzorging en kleding. Men blijft echter onverstoord uitgeven in supermarkten en er wordt zelfs méér uitgegeven aan boeken en ander leesvoer. Daarnaast zijn verzekeringen en gezondheidszorg ook stabiele uitgavenposten in recessies.

Sluit aan!
Kijk dan ook of uw product aansluiting kan vinden bij bijvoorbeeld boeken/artikelen/verzekeringen.
Stel u verkoopt zakelijke dienstverlening, dan ontwikkelt u bijvoorbeeld een boekje waarin tips staan die verwijzen naar de diensten die u aanbiedt.

Men is in deze tijden erg hongerig naar de juiste kennis die hen op het juiste pad brengt naar hogere (of stabiele) omzetten.

RTLZ heeft met haar financiële uitzendingen nog nooit zulke hoge kijkers aantallen gehad. Voor hen is deze tijd een zege. Nieuws dus.
Misschien ontwikkelt een trainingsbureau wel een nieuwe training genaamd De verzekering tegen vraaguitval of Verzeker uzelf van inkomsten. Maar u hoeft helemaal geen trainingsbureau te zijn. Wees creatief en ga samenwerken met een trainingsbureau dat een programma opstelt en wellicht een trainer beschikbaar stelt om uw dienstenaanbod te verkopen in een gratis training aan prospects. De training geeft gratis gewenste kennis aan de prospect.

U geeft wat weg. Dat waardeert de prospect.

Maar tegelijk maakt u hem bewust van uw product. De term 'verzekeren' is goud waard momenteel. Koppel dit aan uw dienst.

Wat men écht van u wil zien en horen  
En nu raken we de kern van waar mensen in het huidige klimaat naar op zoek zijn.

We zoeken allemaal naar mensen die ons de weg kunnen wijzen. Mensen die ons vertellen dat we eruit gaan komen. Mensen die informatie hebben en een manier van praten/schrijven waar wij weer door worden gemotiveerd.

Vertel ons wat we kunnen verwachten. Vertel ons hoe wij ons moeten verzekeren tegen Nee-zeggers. Laat ons zien hoe we kunnen vechten voor omzetbehoud. Inspireer ons hoe het doemdenken te counteren. Vertel hoe we snel weer gelukkig worden.

Handleiding voor geluk
Als u niet gelukkig bent, ofwel u laat zich teveel meeslepen door de negatieve berichtgeving en negatieve stemmingen van anderen, dan bent u ook geen goede verkoper. Men moet blij van u worden, zeker nu. Maar wat doet u om blij en energiek te blijven?

Een aantal tips (bron: FD Persoonlijk 29 december 2007, pg 9):

  • Breng veel tijd door met dierbaren
  • Minder contact met negatief ingestelde mensen
  • Kijk minder journaal
  • Meer proberen te genieten en goed nieuws uitgebreid vieren
  • Regelmatig bedenken wat er allemaal goed gaat
  • Afwijken van routine
  • Regelmatig sporten
  • Leren vergeven (wrok geeft veel negatieve energie)
  • Minder tijd besteden aan kortstondig plezier en meer aan goede daden voor anderen
  • Proberen niet teveel in te weinig tijd te doen ('te weinig tijd' stress)
  • Het positieve van vervelende situaties inzien (en bedenken dat het veel erger had kunnen zijn)
  • Dankbaarheid tonen en uzelf en anderen regelmatig complimenten geven
  • Lees boeken over de maakbaarheid van geluk (zoals bv Sonja Lyobomirsky, Martin Seligman, Stefan Klein).

Tip
Leer tegenslag als tijdelijk zien en leer van dingen die niet goed gaan

Richard van Houten
Bron & Partners

Richard van Houten

Richard van Houten
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen. Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
De auteur wil graag weten
hoe u dit artikel waardeert:









10
 
Waardering   6,1
(57 stemmen)
Reacties

Ton van Houten

Een artikel wat vele MKB ondernemers 'kruideniers' eens een paar keer moeten lezen, leg het onder je kussen, zitten veel bruikbare tips in. Goed artikel !

Kleine toevoeging : Tip
Als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen.

Dag Richard,

Dit artikel is helemaal top.
Een andere manier van denken leidt tot andere woorden en andere woorden leidt automatisch tot ander gedrag. Ander gedrag brengt je vervolgens weer andere resultaten.
Ook een mooie quote van Ton: Als je niet kunt delen kun je ook niet vermenigvuldigen.

Groeten

Hans

Jacques Bonneur

Altijd weer de moeite waard, het lezen van Richard van Houten.

Groeten,

Jacques

farouk

Zeer goed stuk. Hoewel positivisme in bepaalde gevallen ook negatieve gevolgen kan hebben wanneer het een schaduw werpt over realisme. Afgezien van dat kun je natuurlijk beter een halfvolle glas hebben dan een halflege ;)

gegroet,

farouk

Frank Plas

zeer bruikbaar en diepzinnig, hier heeft elk mens iets aan om een dankbaarder gelukkiger beter mens te kunnen worden.

Reageren

Let op
Uw naam en eventueel uw website worden getoond boven uw reactie.
Vul uw emailadres in als u op de hoogte gehouden wilt worden over reacties op dit artikel.

Uw naam
Uw emailadres  optioneel
Uw website optioneel
Persoonlijke Sales Ontwikkeling


Abonneer
Onze auteurs
Jan-Willem  Seip

Jan-Willem Seip

Jan-Willem Seip (1968) is oefenmeester in klantcontact. Zijn motto is “Verkopen is mensenwerk”.. meer..

Rene  Knecht

Rene Knecht

Sinds 1999 ben ik continu op zoek gegaan naar betere manieren om mijn eigen diensten te verkopen. .. meer..

Natasja   Hoogenboom

Natasja Hoogenboom

De missie van Natasja Hoogenboom is kristalhelder: bedrijven helpen succesvoller te worden in hun .. meer..

Michel  Hoetmer

Michel Hoetmer

Michel Hoetmer helpt met zijn verkooptrainingen en publicaties bedrijven meer winstgevende omzet t.. meer..

Harro  Willemsen

Harro Willemsen

Harro Willemsen is commercieel trainer, publicist en partner van 3to1. "Mijn missie is simpel: Ik .. meer..

Richard van Houten

Richard van Houten

Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, .. meer..

Marianne van de Water

Marianne van de Water

Expert koude acquisitie | Trainen, schrijven en vertellen over succesvol bellen | Iedereen met een.. meer..

Toine  Simons

Toine Simons

Toine Simons is Consultative Selling specialist en oprichter van trainingsbureau Beerschot & Simon.. meer..

Jorg  Hartog

Jorg Hartog

Hoe bouw je een new business machine waarmee je iedere maand een constante flow van afspraken en n.. meer..

Jos  Burgers

Jos Burgers

Jos Burgers is veelgevraagd spreker en auteur van bestsellers zoals ‘Klanten zijn eigenlijk net .. meer..

André  Hagelen

André Hagelen

André Hagelen is ondernemer en heeft meerdere bedrijven opgericht in marketing en sales. Zijn spe.. meer..