Wat verkoopt juist in deze tijd?
Dé vraag voor de verkoper is niet: 'Hoe verkoop ik mijn product/dienst in 2009, maar hoe laat ik mijn diensten aansluiten bij de veranderde vraag. Hieronder vindt u tips en aanwijzingen. Waar zit het budget? Er is onderzoek gedaan (McKinsey) naar welke producten in trek zijn in een tijd van 'hand op de knip'. Consumentbestedingen zijn beduidend minder in de sectoren restaurants, persoonlijke verzorging en kleding. Men blijft echter onverstoord uitgeven in supermarkten en er wordt zelfs méér uitgegeven aan boeken en ander leesvoer. Daarnaast zijn verzekeringen en gezondheidszorg ook stabiele uitgavenposten in recessies. Sluit aan! Kijk dan ook of uw product aansluiting kan vinden bij bijvoorbeeld boeken/artikelen/verzekeringen. Stel u verkoopt zakelijke dienstverlening, dan ontwikkelt u bijvoorbeeld een boekje waarin tips staan die verwijzen naar de diensten die u aanbiedt.
► Men is in deze tijden erg hongerig naar de juiste kennis die hen op het juiste pad brengt naar hogere (of stabiele) omzetten.
RTLZ heeft met haar financiële uitzendingen nog nooit zulke hoge kijkers aantallen gehad. Voor hen is deze tijd een zege. Nieuws dus. Misschien ontwikkelt een trainingsbureau wel een nieuwe training genaamd De verzekering tegen vraaguitval of Verzeker uzelf van inkomsten. Maar u hoeft helemaal geen trainingsbureau te zijn. Wees creatief en ga samenwerken met een trainingsbureau dat een programma opstelt en wellicht een trainer beschikbaar stelt om uw dienstenaanbod te verkopen in een gratis training aan prospects. De training geeft gratis gewenste kennis aan de prospect.
► U geeft wat weg. Dat waardeert de prospect.
Maar tegelijk maakt u hem bewust van uw product. De term 'verzekeren' is goud waard momenteel. Koppel dit aan uw dienst. Wat men écht van u wil zien en horen En nu raken we de kern van waar mensen in het huidige klimaat naar op zoek zijn.
We zoeken allemaal naar mensen die ons de weg kunnen wijzen. Mensen die ons vertellen dat we eruit gaan komen. Mensen die informatie hebben en een manier van praten/schrijven waar wij weer door worden gemotiveerd. Vertel ons wat we kunnen verwachten. Vertel ons hoe wij ons moeten verzekeren tegen Nee-zeggers. Laat ons zien hoe we kunnen vechten voor omzetbehoud. Inspireer ons hoe het doemdenken te counteren. Vertel hoe we snel weer gelukkig worden.
Handleiding voor geluk Als u niet gelukkig bent, ofwel u laat zich teveel meeslepen door de negatieve berichtgeving en negatieve stemmingen van anderen, dan bent u ook geen goede verkoper. Men moet blij van u worden, zeker nu. Maar wat doet u om blij en energiek te blijven?Een aantal tips (bron: FD Persoonlijk 29 december 2007, pg 9): - Breng veel tijd door met dierbaren
- Minder contact met negatief ingestelde mensen
- Kijk minder journaal
- Meer proberen te genieten en goed nieuws uitgebreid vieren
- Regelmatig bedenken wat er allemaal goed gaat
- Afwijken van routine
- Regelmatig sporten
- Leren vergeven (wrok geeft veel negatieve energie)
- Minder tijd besteden aan kortstondig plezier en meer aan goede daden voor anderen
- Proberen niet teveel in te weinig tijd te doen ('te weinig tijd' stress)
- Het positieve van vervelende situaties inzien (en bedenken dat het veel erger had kunnen zijn)
- Dankbaarheid tonen en uzelf en anderen regelmatig complimenten geven
- Lees boeken over de maakbaarheid van geluk (zoals bv Sonja Lyobomirsky, Martin Seligman, Stefan Klein).
Tip Leer tegenslag als tijdelijk zien en leer van dingen die niet goed gaan Richard van Houten Bron & Partners
Richard van Houten
|
Richard van Houten was 15 jaar eigenaar/MD van Bron & Partners Sales- en Communicatieopleidingen.
Nu geeft hij met zijn bedrijf Blue Tree Consultancy BV advies op gebied van organisatiestrategie, verandermanagement, soepel samenwerken, commercie en emotionele invloeden bij aan/verkoop van bedrijven. (Sales)Trainingen verzorgt hij via Bron & Partners
Alle artikelen van deze auteur
|
|